• Anke

    2-3årstrotset Stödgrupp

    Välkommen till stödgruppen för föräldrar med barn som är inne i trotsåldern.

    Här kan vi skrika ut lite, och ventilera tankar. Man kan be om tips och råd om man vill, men främst är det till för att få ur sig sin frustration.

    Välkomna


    ♥Nora 060810♥Bf 090503♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 09:18
    Ett bra citat

    Barnet vill mycket, vill inget och vet inte vad det vill och handlar därefter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 19:30
    Ny tråd; www.familjeliv.se/Forum-3-168/m40600467.html
  • Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp
  • Bellatrix
    kristinah skrev 2008-11-14 09:06:47 följande:
    Åh snälla - kan vi inte sluta skriva att det är barnen som är hemska?Egentligen är det ju barnen som HAR det hemskt - de har det ju superörigt och jobbigt, sen blir det ju självklart jobbigt för oss föräldrar att orka med detta, men det är ju inte barnet som är hemskt...jag hoppas verkligen att ni inte ser det så - utan att ni bara råkat uttrycka er lite knasigt.....
    Du har helt rätt i att barnen har det jobbigt, men det har ju föräldrarna med, och här kan man ju passa på att avreagera sig så man orkar mer sen. Tror det är med glimten i ögat man kallar sitt barn för hemskt nån gång här i tråden. Visst är det ju inte barnet som är hemskt förstås, det känns bara bra att ösa ur sig det jobbiga!
  • kristinah
    Bellatrix skrev 2008-11-14 09:23:31 följande:
    Du har helt rätt i att barnen har det jobbigt, men det har ju föräldrarna med, och här kan man ju passa på att avreagera sig så man orkar mer sen. Tror det är med glimten i ögat man kallar sitt barn för hemskt nån gång här i tråden. Visst är det ju inte barnet som är hemskt förstås, det känns bara bra att ösa ur sig det jobbiga!
    jo jag vet....men jag ville bara uttrycka att jag samtidigt får så hiskeligt dåligt samvete över hur jag orkar med mycket mindre än jag önskar att jag gjorde....

    kan hända det har att göra med att min äldsta hade en tiondel så mycket jobbigt i den här åldern, och att allt är så mycket mer med nr 2 plus att jag är höggravid och hormonkänslig och trött...

    *pusta*
  • emmsan123

    Håller med om att man kan behöva avreagera sig här, men samtidigt är det ju vi som är vuxna och föräldrar och ska vägleda dessa barn som är nya i världen. Det är ju vårt ansvar att visa dem ett bra sätt att hantera det jobbiga. Om vi inte kan hantera det så kan vi ju knappast kräva att de ska göra det... Men jag säger verkligen inte att det är lätt! Och vi är människor också och det är helt okej att visa att man blir arg ibland, för det blir alla! Sen känner jag att det inte är okej med en människosyn där man säger att någon ÄR hemsk, (även om man kan uttrycka sig så såklart) utan ibland gör och säger man dumma saker, och det kan man förlåta och gå vidare. Det tror jag att vi också känner när vi säger eller gör dumma saker mot våra barn, som man gör ibland, att vi vill kunna säga förlåt till barnen och kunna gå vidare. Vi ÄR ju inte dåliga föräldrar för det heller, utan vi gjorde nåt knasigt, och så går vi vidare och ÄR bra föräldrar! Precis som barnen ÄR underbara barn, men GÖR knasiga saker ibland

  • Bellatrix

    kristinah: får också dåligt samvete ibland...är också höggravid och det är svårt att orka med. Och det kan ju inte barnen man redan har hjälpa! Men man gör ju så gott man kan och dåligt samvete gör det bara svårare.

  • kristinah
    Bellatrix skrev 2008-11-15 19:37:17 följande:
    kristinah: får också dåligt samvete ibland...är också höggravid och det är svårt att orka med. Och det kan ju inte barnen man redan har hjälpa! Men man gör ju så gott man kan och dåligt samvete gör det bara svårare.
    hehe - precis som att man kommer att ha bättre förutsättningar om ett par månader - med minibebis som inte har nån som helst känsla för att hålla sig till samma dygnsrytm som resten av familjen
  • Mama2B

    Det som gör mig mest irriterad över min 3-åring är att i vissa situationer pratar vi om saker och han vill veta hur saker funkar och förstår väldigt mycket (dagispersonalen tycker att han är intelligent), men när vi pratar om hans utbrott, slag och all uppkäftighet är det som han inte vill förstå. Han lyssnar inte utan bara skriker rakt ut.

    Jag har ENORMT tålamod och kan hålla emot rätt länge, men vissa dagar brister det för mig och jag blir galen på honom. Idag högg han mig med gaffeln i handen. Detta efter tusen tillsägelser om andra saker. Då blev jag galen. Jag kan nog vara rätt läskig när jag blir förbannad och ryter till för då börjar även lillasyster gråta.

    Jag har börjat plocka bort leksaker och hotat med att kasta hans favoritgrejer för att han ska förstå att jag menar allvar och det hjälper faktiskt. Jag förklarar att om han lyssnar på mig och (t ex) plockar upp sina leksaker så får han tillbaka sina saker.

    Det senaste han har lärt sig är ordet ´Dumma´. Och jag tror att han säger det mer eftersom vi reagerar så på det och säger att man inte får säga så.

    Eftersom jag är hemma med lillasyster är jag otroligt tacksam över att han får vara på dagis om dagarna. Han går glatt dit och vill inte gå hem så jag vet att han har det bra där.

    Visst känner jag igen mig i det dåliga samvetet, men mellan varven när han är den där goa glada killen så busar vi och kramas massor hela tiden.
    Vill nog ändå tro att vi har det ganska lindrigt för det är inte hela tiden, men just för tillfället något utbrott varje dag.

    Det blev långt, men va skönt att få skriva av sig och höra att vi är fler. Ta hand om er!

  • puma82
    emmsan123 skrev 2008-11-14 09:58:55 följande:
    Håller med om att man kan behöva avreagera sig här, men samtidigt är det ju vi som är vuxna och föräldrar och ska vägleda dessa barn som är nya i världen. Det är ju vårt ansvar att visa dem ett bra sätt att hantera det jobbiga. Om vi inte kan hantera det så kan vi ju knappast kräva att de ska göra det... Men jag säger verkligen inte att det är lätt! Och vi är människor också och det är helt okej att visa att man blir arg ibland, för det blir alla! Sen känner jag att det inte är okej med en människosyn där man säger att någon ÄR hemsk, (även om man kan uttrycka sig så såklart) utan ibland gör och säger man dumma saker, och det kan man förlåta och gå vidare. Det tror jag att vi också känner när vi säger eller gör dumma saker mot våra barn, som man gör ibland, att vi vill kunna säga förlåt till barnen och kunna gå vidare. Vi ÄR ju inte dåliga föräldrar för det heller, utan vi gjorde nåt knasigt, och så går vi vidare och ÄR bra föräldrar! Precis som barnen ÄR underbara barn, men GÖR knasiga saker ibland
    Det är ju vårt ansvar att visa dem ett bra sätt att hantera det jobbiga, skriver du.
    Vår tös skriker bara när hon inte får som hon vill/det blir som hon vll.
    Men har du något bra förslag på hur jag skall visa min tös på 1,8 år ett bättre sätt, än att bara skrika, att hantera att hon helt enkelt inte vill - allt från att ta på sig kläder till att inte jaga djuren eller bita oss - för som sagt, hon gallskriker eller slåss.
    Vi har testat det mesta och allt som oftast så känns det som att hon helt enkelt har så mycket vilja och tror hon kan så mycket, och när det inte går så blir hon arg och frustrerad och skriker. För hon är för liten/kan inte ännu säga i ord vad hon vill/hur hon vill ha det.
  • skruttis11

    jag vill inte ha min son längre jag vill verkligen inte ...... nu slänge han en bil i huvudet på sin syster igen så de gick  hål IGEN

    FYyyyY Fan säger ja ungjäveln gick upp 04 i moprse efter han somna 24 inatt


    evelina 011017 kevin 060314 Leo 080920 (trebanrsmamma.blogg.se)
  • skruttis11

    tycker e skönt att kunna få utrycka sig häri stället för man ska göra de på barnen

    visst äslkar man sina barn men ibland så mår man piss

    visst barnen kanske har de jobbigt, men  får vi föräldrar inte utrcyka oss att VI åxå Mår dåligt.....

    säger till er som kan få barnvakt Lyllos er jag har ingen som kan tas mina barn

    har nedräkning nu till bvcspykologen den 25e smäller de nu längtar jag massor  detta är inte hållbart

    söm,nbrit har jag hört talas om när man har bebisar men ingte med en 2½ åring

    lillbror på8 veckor sover bättre än sonen på 2½ år

    usch ja känenr mig som sverigest sämsta morsa när jag känner mig så här


    evelina 011017 kevin 060314 Leo 080920 (trebanrsmamma.blogg.se)
  • emmsan123
    Svar på #217
    puma82: När barnen är för små för att sätta ord, så kan man sätta ord på det åt dem, då kan man bekräfta för dem att man ser hur de mår, att de vill/inte vill. Men sen måste ju vi vuxna markera vad som är okej och inte. Det jag menade var ju lite att det inte är så konstruktivt om vi vuxna skriker tillbaka. Min tanke är att det inte ska löna sig för min son att skrika. Han får inte nån stor reaktion på det, och han får definitivt inte som han vill genom att skrika. Vi säger till på ett lugnt sätt att så gör man inte och när han inte får något för det så skriker han inte särskilt länge. Sen funkar det ju med varierande resultat från gång till gång. Men det är grundfilosofin i alla fall
Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp