• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Lady Dahmer
    Anaiah skrev 2008-11-02 10:33:55 följande:
    Ja, det skulle vara kul, det är ju nära makarnas jobb också (för närvarande i alla fall), kanske kan ta en lunch med dem samtidigt?
    MUMS! bra idé!
    There is no chin behind Chuck Norris? beard. There is only another fist.
  • Lady Dahmer

    sulfatfritt shampoo?

    och då menar jag inte bara sls fritt, utan verkligen helt sulfatfritt.

    nån som vet nåt märke i sverige? Pormocheia - vet du nåt som går att köpa i t.ex hudik??
    det är shampooanvändande mamma som skulle vilja hitta ett mildare.


    There is no chin behind Chuck Norris? beard. There is only another fist.
  • Miss T

    weledas baby schampo&shower har väl bara sockertensid (och annan tensid?) inga sulfater alls. Men som sagt... baby schampo

  • Pormoicheia
    Lady Dahmer skrev 2008-11-02 10:43:12 följande:
    sulfatfritt shampoo? och då menar jag inte bara sls fritt, utan verkligen helt sulfatfritt. nån som vet nåt märke i sverige? Pormocheia - vet du nåt som går att köpa i t.ex hudik?? det är shampooanvändande mamma som skulle vilja hitta ett mildare.
    Oj...ingen aning.
    Jag sitter ju fast i Delsbo och tar mig inte iväg till Hudik så ofta.

    Det enda jag kan tänka mig är väl som Muffinstönt säger.
    Milt babyshampoo är väl absolut enklast att byta till till en början och det finns ju i de flesta relativt välsorterade butiker.

    Weledas babyshampoo kan säkert fungera bra om man inte använder massa wax och skit.
    Har för mig att weledas produkter går att få tag på på hälsokost (eller vad det nu heter) i Hudik.
    Den som ligger i Fyren alltså.
    Är dock inte säker.
    Annars så finns det rätt mycket Weledaprodukter att köpa på Staffansgården (är osäker på om de har shampoot dock men kan kolla upp det med min mor som jobbar där).

    Vi hade en liten butik här i Delsbo som sålde Weledaprodukter och annat "hälsosammare" men jag vet inte om den finns kvar.
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Pormoicheia

    Ica här säljer Urtekram men om det är speciellt för just ICA här hos oss vet jag inte...

    Vad skulle förresten vara bäst tror ni...
    Milt babyshampoo, Weledas babyshampoo eller Urtekram shampoo?
    (Måste köpa hem så jag har något vettigt att fuska med när det behövs men vill ju inte ha vilket skit som helst)

    Har fuskat med sonens milda barnshampoo en gång (håret luktade ljuvligt av hallon bra länge) och det förstörde inte håret alls.
    Men jag hade ju gärna hittat något bättre.


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • imsel
    Pormoicheia skrev 2008-11-02 11:06:38 följande:
    Ica här säljer Urtekram men om det är speciellt för just ICA här hos oss vet jag inte...Vad skulle förresten vara bäst tror ni...Milt babyshampoo, Weledas babyshampoo eller Urtekram shampoo?(Måste köpa hem så jag har något vettigt att fuska med när det behövs men vill ju inte ha vilket skit som helst)Har fuskat med sonens milda barnshampoo en gång (håret luktade ljuvligt av hallon bra länge) och det förstörde inte håret alls.Men jag hade ju gärna hittat något bättre.
    Urtekram tror jag finns på vissa icabutiker, dom större iaf.
    Har sett i Luleå på Ica kvantum och maxi.

    Vilket schampoo är milt babyschampoo?
    Om man jämför weledas och urtekram så tror jag weledas är mildare, den har ju ingen sls..

    Jag har weledas, men jag tycker den kan börja klia ibland (är känslig mot parfym mot huden), sen har jag urtekrams, men den har jag inte använt tilll håret på hur länge som helst.
    Sen har jag.. aco babyschampoo, den som är ett skum, provade den en gång, och det blev inte så bra, kanske borde ta mer eller gnugga in den lite mer.
  • mejram
    Trocadero skrev 2008-11-02 17:17:15 följande:
    Vad tror ni om MOP? Ni diskuterade babyshampo och då tänkte jag på detta:www.hqhair.com/code/products.asp&Se...
    Ingen innehållsförteckning? Det gör mig misstänksam. Visst - "organic" och "no harsh detergents" låter ju bra, men varför skriver de inte vad det innehåller då?
  • Pormoicheia

    Min mamma var rätt säker på att de sålde weledas barnshampoo på Staffansgården.
    Men hon skulle kolla imorgon för att vara på den säkra sidan.

    ska defenitivt kolla upp weledas babyshampoo.
    Jag använder ju inga stylingprodukter så det borde räcka gott och väl åt mitt hår.

    Ska dock kolla upp hur dryga de olika alternativen och priserna innan jag gör något drastiskt.

    Nu kräver mitt hår oftast balsam men det borde ju gå att skölja håret med äcv eller citron då det har samma verkan...eller?

    Sålänge shampoot är milt så borde det ju fungera dsålänge man inte fuskar ofta  och bara använder litegranna...


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Pormoicheia
    mejram skrev 2008-11-02 20:40:01 följande:
    Ingen innehållsförteckning? Det gör mig misstänksam. Visst - "organic" och "no harsh detergents" låter ju bra, men varför skriver de inte vad det innehåller då?
    Det var lite min tanke det med.

    Många "naturliga" produkter brukar ju tyvärr kunna innehålla en del saker ändå som man kanske vill undvika om man är mer noga med den biten.

    Men det kan ju kanske gå att googla fram en innehållslista...??
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.