• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Pormoicheia

    Jag har lånat hem boken naturlig hälsa och skönhet från biblioteket och tänkte nu göra en enkel sammanställning i tabellformat över de olika sakerna man kan använda, vad de är bra till och hur de kan användas.
    Men det känns som om det saknas vissa bitar, så om ni kan komma på något så får ni jättegärna berätta för mig.

    Jag har hittat en tabell i slutet av boken som jag ska kopiera och fylla ut lite och kommer att göra en sammanställning kapitelvis över olika användningsområden utöver det.
    Om jag kan ska jag sen lägga ut det i bloggen har jag tänkt.

    Om ni kommer på något som är viktigt så hojta till i gästboken eller inboxen.

    Vet ni förresten om man kan lägga ut zippade filer man vill dela med sig av på sin sida?


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Miss T
    Magrat skrev 2008-11-10 11:06:20 följande:
    Fototoxisk på svenska. Möjligen kan man använda fotosensibilisering, fast det är ju huden som blir det, inte själva oljan. Jag skulle tro att vintertid i Sverige behöver man inte oroa sig, men skulle nog inte personligen använda något med bergamott eller citron på sommaren även här i kalla Norden. Kan man bli solbränd tror jag det finns risk för reaktion på sånt också.
    Oh, va bra du nämnde det där med solbränd. Jag tänkte ju göra kräm som julklapp. OM de kvar det till våren eller ngt så kanske jag inte ska ha just de dofterna i. Jag gissar på dem har lätt för att bli solbrända. Tack!
  • Miss T

    Jag har köpt Fontanas avocadoolja. Den doftar såå frsäch och gott, som nyplockade avocado! Ni som använder det i krämer eller oljeblandning, känner man av avocadodoften sen?

  • Magrat
    Miss T skrev 2008-11-10 23:22:08 följande:
    Jag har köpt Fontanas avocadoolja. Den doftar såå frsäch och gott, som nyplockade avocado! Ni som använder det i krämer eller oljeblandning, känner man av avocadodoften sen?
    Heh, jag var faktiskt *ännu* mer förtjust i Crearomes avocadoolja. Men Fontanas var helt okej. Väldigt god i matlagning faktiskt. (Till sånt avocado ändå passar till.)

    Jag tycker inte man kände av någon doft att tala om i slutprodukten när jag gjorde hudkräm av den, men jag har inte haft några jättekoncentrationer utan ofta blandat flera oljor.
  • Miss T

    asså, jag fattar ingeting. Jag beställde via sannanature. Väl i kassan (egentligen innan om jag bara läste lite) så fick jag veta att det skulle bli postförskott och "okänd" fraktkostnad. Plötsligt lät det inte så billigt längre. Synd för det var mkt prisvärt.

  • IceFalk

    Finns det något grossistföretag som levererar råvaror så att man kan göra egna hud och hårvårdsprodukter?

    Jag har kollat på SannaNature och tycker det verkar vara en bra sida men vill gärna ha lite alternativ så att jag kan se vad som är billigast.

    Undrar också om ni vet vilka företag som tex SannaNature importerar från?

  • Mrs Vader
    IceFalk skrev 2008-11-11 17:07:06 följande:
    Finns det något grossistföretag som levererar råvaror så att man kan göra egna hud och hårvårdsprodukter?Jag har kollat på SannaNature och tycker det verkar vara en bra sida men vill gärna ha lite alternativ så att jag kan se vad som är billigast. Undrar också om ni vet vilka företag som tex SannaNature importerar från?
    http://www.pvsoap.com/shop_now.htm

    Dessa har jag handlat av. Oftast så är det ju billigare utomlands också =) Kolla runt lite. De har massa bra grejor. Burkar och halvfärdiga etiketter och sånt. Mycket roligt!
    Vacker utan schampo
  • Mrs Vader

    Man kan t ex köpa balsamkoncentrat och göra "eget" balsam. Även schampo och tvål för de som använder sånt.


    Vacker utan schampo
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-11-11 14:17:39 följande:
    asså, jag fattar ingeting. Jag beställde via sannanature. Väl i kassan (egentligen innan om jag bara läste lite) så fick jag veta att det skulle bli postförskott och "okänd" fraktkostnad. Plötsligt lät det inte så billigt längre. Synd för det var mkt prisvärt.
    Sanna Nature tar den kostnaden som posten tar för frakt, t.ex. 1 kg kostar 44 kr, 5 kg kostar 150 kr, osv. (Förra årets prisuppgift, vet inte om något ändrats.)
    De tar även ut postförskott första gången man handlar där, från andra köpet och framåt kan man ta det på faktura.
Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.