• Shagwell

    Hur märker man en urinvägsinfektion???

    Har haft UVI EN gång i mitt liv och då vart jag kissnödig JÄMT, det gick några minuter mellan gångerna på toa och allt jag kunde klämma fram var en droppe eller två.
    Til slut gick det mot njurarna och då åkte jag in (fick ont i ryggen/njurarna)
    Nu är jag gravid i v14 och tycker att jag börjat bli väldigt kissnödig - igen. Dvs ungefär som i början av grav. Hur vet man om man fått UVI, varför beter den sig annorlunda när man är gravid och varför är det vanligt med UVI när man är gravid? Bör jag åka in och kolla?

    *suck*

  • Svar på tråden Hur märker man en urinvägsinfektion???
  • Puffpuff

    UVI kan ge andra symptom än vad man är van vid nu vid graviditet så det är alltid bättre att testa en gång för mkt än för lite.

    Kan du inte ringa din bm eller gå förbi på MVC och testa? Bättre det så slipper du oroa dig i onödan.

    Lycka till!

  • liten05

    Gå till appoteket och köp teststickor,fråga expiditen så plockar hon fram rätt.Det gjorde jag när jag var orolig!Lycka till!!!

  • Shagwell

    Ah, kan man testa själv? Kanon. Jag tycker inte jag gör annat än springer hos läkaren, är det inte för recept på tabletter mot illamåendet så är det för ont i öronen..eller stukad fot osv...
    Jag springer inte ofta på toa, men när jag väl är kissnödig så är jag det med besked. Kommer som vanligt när jag väl går, men det känns bättre att testa så man vet, tack.

  • skrivglad

    Ja, är du misstänksam SKA du kolla, har vården sagt mig. UVI kan yttra sig väldigt olika. Men det kan va som för mig att gamla, döda bakterier som inte försvunnit känns av när man är känslig o gravid. En obehandlad UVI kan vara livsfarligt för fostret som alla andra infektioner, förutom luftvägsvarianten.
    För att motverka UVI kan du dricka tranbärsdryck. Det hjälpte kanon för mig! Testa med Jokks dryck o 1 dl per dag. Hjälper inte det kan du öka mängen eller köpa riktig tranbärsjuice på hälsokost.

Svar på tråden Hur märker man en urinvägsinfektion???