• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • skrutteluttan74

    68an skrev 2008-12-26 22:06:38 följande:


    Livet leker igen ....o mitt hem är min borg Älskar livet!!Pöss
    Hoppas du hjade skoj i går och gjorde S-vall osäkert Kramen
  • 68an
    skrutteluttan74 skrev 2008-12-27 22:32:42 följande:
    Hoppas du hjade skoj i går och gjorde S-vall osäkert KramenATT jag gjorde
    Hade såå kul *glad*
    Kram
  • Mammasknodd
    Pärlan: Välkommen hit! För mig började det januari 2007 med smärtor i magen, som kom och gick. Det tog ett par månader innan det började bli diarréer. Jag har fått diagnosen Crohns...

    fatima65: Välkommen hit! Jo nog tror jag man kan lindra besvären genom att äta skonsammare kost! T ex undvika sånt som ger en gaser (bullar, lök m.m.) När man har skov är det ju lämpligt att äta välkokt mat och näringsrikt! Fibrer ska man kunna äta mellan skoven men under ett skov river det för mycket...Fet mat kan ge smärtor...

    Lällas: Vad härligt att få höra från dig och att allt verkar gå bra!! Attans denna stump som krånglar med dig! JO du får nog använda dina suppar bättre 68an: Vad skoj! Det behövde du!!

    bcsvensk: Hur mår ni nu då? Blivit bättre? Hoppas på det!
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • skrutteluttan74

    Mammasknodd skrev 2008-12-28 11:06:47 följande:


    Pärlan: Välkommen hit! För mig började det januari 2007 med smärtor i magen, som kom och gick. Det tog ett par månader innan det började bli diarréer. Jag har fått diagnosen Crohns...fatima65: Välkommen hit! Jo nog tror jag man kan lindra besvären genom att äta skonsammare kost! T ex undvika sånt som ger en gaser (bullar, lök m.m.) När man har skov är det ju lämpligt att äta välkokt mat och näringsrikt! Fibrer ska man kunna äta mellan skoven men under ett skov river det för mycket...Fet mat kan ge smärtor...Lällas: Vad härligt att få höra från dig och att allt verkar gå bra!! Attans denna stump som krånglar med dig! JO du får nog använda dina suppar bättre 68an: Vad skoj! Det behövde du!!bcsvensk: Hur mår ni nu då? Blivit bättre? Hoppas på det!
    JOdå,de finns hopp om liv här också
    John spydde i fredags och sedan har det "peppar,peppar" inget mer hänt och tja,jag och jollan börjar väl bli bättre,fortfarande täta ,men bättre
    Hur mår ni??
  • malvas mam

    Nu behöver jag lite stöd, pepp eller vad som helst...

    Linnea har fått sitt andra skov... (sitt första efter diagnosen och insjuknande i maj 2007)...

    Hon springer på toa, har ont i magen och det kommer en massa blod, konstigt nog har hon inte sådana diareér som hon hade förra gången.

    Jag har ringt barnklin som ringer upp mig under dagen. Linnea själv säger bara att hon VÄGRAR att göra en ny Coloskopi. Hon var sövd sist, men har Laxabonet i färskt minne...

    Vad är den "vanliga" gången när man får ett skov? Vad brukar läkarna göra, när man redan har diagnos?

    Jag som hade hoppats så på att hon skulle vara en av de få som hade ett skov, och sedan aldrig något mer... Hon har varit så duktig på att äta sina mediciner varje dag, men det hjälpte alltså inte...

    *ledsen*
    //Anna, Linneas mamma

  • Mammasknodd
    JennyF: Skulle det vara så att jag får skov igen (men det är inte säkert) så ska jag be om dropp ifall jag behöver järnet... Annars tror jag att jag kan vara utan...
    Oj, det låter riktigt krångligt det där med insulindoseringen! Skönt att det går i rätt riktning i alla fall!!!

    bcsvensk: Jo men det är bra med oss! Min mage är lite fartig men inga mer smärtor. Albin har börjat hosta lite (förkylningsastman) Jag funderar på att be dem kolla upp honom ordentligt! Han snarkar ju rätt bra också...
    Skönt att det verkar lugna ner sig hos er! Hur  är det i magen då?

    malvas mam: Åh, vad trist att hon ska måsta få ett skov igen! Ja det är klart man hoppas att det bara var en engångsföreteelse. Tyvärr kan jag inte svara på frågan, men jag skulle tippa att de vill kolla hur det är ställt i tarmarna så det inte är ngt som är akut... Det är inte kul med koloskopi men hon får ju i alla fall sova. Det kommer gå bra i så fall! I övrigt så ökar de väl kortisondosen och kanske byter ut nån medicin för att se om de får bättre resultat.
    Ni får väl se till att ge henne så skonsam kost som möjligt, lite men ofta. Har ni fått ut nån näringsdryck som komplement till maten?
    Skickar så mycket stöd jag kan!!
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • malvas mam

    Mammasknodd: Tack för lite stöd, det behövs kan jag säga... Linnea själv mår ännu inte så dåligt, men jag som mamma mår urkasst... Sitter här på jobbet och förväntas jobba, men har svårt att koncentrera mig, tänker bara på Linnea och tycker att det är så orättvist att hon ska drabbas av detta, hon som bara är ett litet barn...

    Dessutom fyller hon 11 år på självaste nyårsafton och har väntat så, alla andra har ju redan fyllt... Nu mår hon inte bra längre och till och med förväntningarna på födelsedagen har grumlats...

    Jag känner mig så hjälplös. Jag vill ju att min älskade unge ska må bra, vara med kompisar och härja som alla andra 11-åringar...

    //Anna, Linneas mamma

    p.s. Det där med näringsdrycker har vi inte fått ännu, men det ska jag fråga om, det låter som ett bra tips, just nu äter hon ingenting...

  • roslund
    Svar på #488
    Jag har också UC och sedan jag fick diagnos och då började med medicin upplevde jag det som att jag kan äta fler föda jag tidigare bara kunde drömma om att äta.
    Helt plötsligt kunde jag dricka ett glas o'boj och äta rosatade mackor. Utan att känna något obehag alls. Det var häftigt.

    Vad jag märker av är om jag äter oregelbundet och allt för fet mat gång efter annan. Även för mycket saltlakrits märks. Bubblor mår jag inte heller bra av, kolsyra i alla former alltså. jSå det är ytterst sällan jag utsätter mig för det.

    I övrigt håller jag med läkaren, min säger det samma. Du kan inte hålla borta ett skov genom att sk. äta rätt och du kan inte göra det bättre snabbare men, du kan för din egen del äta det du mår bra av, så det smärtar mindre.

    Kramar
  • Nindë Amandil

    Vet inte vad jag ska göra nu.
    Ringde min mottagning å pratade med mina sköterskor å min doktor å de säger att de inte kan göra något mer för mig.
    Doktorn tyckte det var konstigt att kirurgen inte ens hört av sig, vilket de tror beror på att han inte är i tjänst.
    De sa att jag själv får söka hjälp på akuten då, men jag är rädd för att inte räknas som akut å få sitta där länge innan hjälp.
    Vad gör jag nu? Behöver operation å får ingen mer hjälp utan måste fixa detta själv nu.

  • Grannen

    Nindë Amandil skrev 2008-12-29 12:37:34 följande:


    Vet inte vad jag ska göra nu. Ringde min mottagning å pratade med mina sköterskor å min doktor å de säger att de inte kan göra något mer för mig.Doktorn tyckte det var konstigt att kirurgen inte ens hört av sig, vilket de tror beror på att han inte är i tjänst.De sa att jag själv får söka hjälp på akuten då, men jag är rädd för att inte räknas som akut å få sitta där länge innan hjälp.Vad gör jag nu? Behöver operation å får ingen mer hjälp utan måste fixa detta själv nu.
    Vad då inte göra ngt!!! De får väl lyfta telefonluren och ringa och puscha på! Det har garanterat större effekt om de gör det än du. Fy vad utelämnad du är som ska behöva dra i det själv när du mår som du mår. Har du ngt nummer till kirurgavdelningen så att de kan hjälpa dig därifrån?
Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!