• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Maddisen80

    Ninde klart man ha rätt att gråta ,jag grät mycket på sjukhuset, jag visar mina känslor lätt. De kommer gå superbra

  • Nindë Amandil

    På toppen av allt så har jag nog istället blivit förstoppad när jag äter kortison. Har inte varit på toaletten sedan i... söndags. Å jag brukar normalt gå typ 20 ggr per dag minst. Gör svinont, trots att jag försökt äta mildare mat som soppa å näringsdrycker. Åt lite väl mycket i helgen å det känns som tarmen ska explodera. Ska iväg å köpa kiwi idag å hoppas det gör tricket.

  • Maddisen80

    Ninde jag hade varit förstoppad 2 dagar ,men tog 2 påsar movicol nu och de gick bra, jag tycker du ska köpa laxeringsmedel på apoteket, inte bra att va förstoppad

  • Nallatalla

    Här verkar det lugnt idag.
    Nu har jag äntligen fått svar från mottagningen,jag ska inte ha klyx. (skönt att slippa...) Jag är lite orolig inför besöket,tänk om kirurgen inte tycker att min ändtarm ser tillräckligt frisk ut? Jag får skärpa mig rejält med supparna nu! I morgon ska Emil äntligen gå på dagis igen efter svinkoppor. Det ska bli skönt att få liiiite egen tid här hemma. Vi går snart varandra på nerverna.

    Nu är det snart läggdags för mina småtroll

    Kram på er alla / nalla

  • lnl002

    Lilla näktergal: Ja det håller jag med om, men det kan vara en enormt dyr historia om det skulle fungera. Det som jag skrev läste jag ganska nyligen och det var leukemi tror jag som var anledningen till att man bytte ut benmärgen. Ogen vid undersökning efter en tid upptäckte man att hiv-viruset var borta. Men tänk vad underbart om det skulle fungera, vi skulle få tillbaka våra liv igen. Slippa vara "toa-handikappade".

  • Molle72

    Nalla: Rebecca ska med på rectoskopi den 5 februari, men jag antar att de bara spolar era tarmar. Fast vet inte säkert det står inget på hennes kallelse. Stomisköterskan har gjort det en gång på Rebecca sen hon fick sin stomi.
    De vill operera hennes så fort som möjligt nu. Hon har ju såna besvär med eksem. Och nu har det börjat växa upp skinn runt knoppen längst ner, för den vill tydligen stänga igen hålet. Kroppens naturliga process tydligen, Så det ska de fixa samtidigt som hon är sövd.

    Kram till er alla.

  • Mammasknodd
    Hon och Han: Hm, jag skulle nog be dem ta ett binjureprov om jag vore du. Jag var ju också extremt trött då jag slutade med kortisonet och det visade sig att allt kortison gjort att de helt enkelt inte tillverkade tillräckligt med kroppens eget kortison... Det är tydligen rätt vanligt då man ätit mycket kortison under en lång tid... är ju värt att åtminstone kolla.
    Det finns ju en sjukdom, Addisons, som är på det sättet, men jag har alltså bara binjuresvikt. Vanligaste symtomet är trötthet...
    Jag håller också på att försöka bli av med mina kortisonkilon bcsvensk: Att du alltid ska drabbas av allt! Sen måste du messa mig när du åker in så där!! *hytter med fingret* Har du mindre ont nu, eller tycker de att du ska gå och plågas till den 2:a feb?? *kramar om*

    Ärsh nu kom jag inte ihåg allt jag skulle skriva!

    lite ego då: Ja läkaren ringde. Skitvärderna (kommer inte ihåg vad de heter) låg på 180 nu, har legat över 2000 tidigare. . . Alltså är jag skovfri!! Jippi!! Blir ingen mer medicin nu, förutom Asacol och Hydrokortisonet då. Men H är ju bara tillfälligt... Nån månad till bara...

    Hoppas ni alla får bli bättre nu!!

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
    ~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
  • Nallatalla

    molle,stackars Rebecca som har sådana eksem. Jag trodde att jag skulle få hudproblem runt stomin eftersom jag är känslig men än så länge har det varit mkt lindrigt. Vad fort tiden går,jag tyckte nyss Rebecca fick sin stomi! Vad skönt för henne att ev slippa den till sommaren. Jag vet inte riktigt när min op blir av men jag hoppas att det blir i mars/april någongång.

    Nu ska vi snart gå till dagis,Emil kommer att bli så glad över att se sina kompisar!

    Kram på er alla och ha en bra dag/ Nalla

  • Nindë Amandil

    Att äta kiwi vid förstoppning är bra, nästan för bra. Dock har jag lyckats så att jag gått på toa hela natten. Lyckat? Nae... men det gjorde fruktansvärt mycket mer ont att vara förstoppad.

    Måste fråga en grej till om stomi. Den där hudskyddsplattan, byter man ut den emellanåt?

  • Nallatalla

    Ninde,ska du ha endels eller tvådelsbandage? Jag har endelsbandage(sensura midi) dvs platta och påse sitter ihop. Jag byter varje dag i samband med att jag duschar. Det är mkt smidigt och när man har fått in rutinerna så går det snabbt. Ett bandagebyte tar några minuter. Jag vet att det finns andra som föredrar platta och påse för sig och då kan plattan sitta några dagar,man byter bara själva påsen. Be stomisköterskan om några prover som du kan kika på.

    Kram / nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!