• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Molle72

    fru u: Hon har redan sår på den pga eksemen. Hur ska man undgå det, den är ju svullen så den tar emot. Sen växer det upp hud runt nedre delen. Men hon har en rectoskopi inbokad nästa vecka så då ska de kolla det med.

  • Fru U

    Klippa större hål i plattan om det går. Om det inte går kanske byta till en platta med större hål

    Inte lätt att ha det så. Hoppas det snart ordnar upp sig


    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

    Min tarmstump svullnade upp strax efter jul och jag fick ett skavsår utan dess like. Märkte inte det förrän jag bytade plattade att tarmen kommit i kläm.

    Tog lång tid innan såret läkte (det såg nästan ut som om man klippt i tarmen - ugh) och det är fortfarande väldigt känsligt just där (såret blev 2cmx1cm). Är faktiskt inte helt säker på att det är helt läkt men det är i alla fall bättre nu

    I samband med detta började en hudflik växa ut från huden runt om stomin så det var intressant att läsa det du skrev om Rebecca


    Svaren bor i hjärtat
  • Nallatalla

    Maddisen80 skrev 2009-01-29 08:49:21 följande:


    NallatallaHejsan de är jobbigt, hur mår du nu då, jag har ibs skrev 2009-01-28 15:11:40 följande:
    Jag mår helt ok nu. Jag är op med tillfällig stomi som ska läggas ner nu i vår.
  • Molle72

    fru u : Rebeccas stomisköterska säger att det är kroppen som vill läka igen hålet, för det ska inte vara där.

  • snart bebis

    Hej!
    Sökte efter en tråd här som kanske skulle kunna svara på min fråga. Har inte läst igenom denna tråden då den var ganska gedigen, men testar att fråga här. Jag fick för fyra år sedan diagnosen Morbus Crohn och har sedan dess haft en aktiv sjukdom på det sättet att jag haft en hel del skov de första två åren och nu de senaste två åren har fortfarande sänkan och de vita blodkropparna varit väldigt höga, trots att jag känt mig frisk. Jag genomgår just nu provrörsbefruktning och ringde min läkare för att rådfråga om mediciner. Insättningen sker på måndag. Han sa att jag kan fortsätta med en tablett prednisolon om dagen utan att det skulle skada ett eventuellt foster. Men sedan sa han någonting som fick mig att känna mig orolig, och det var: fast jag skulle nog rekommendera att du opererar bort den delen som är inflammerad om det här skulle misslyckas, för då skulle troligen dina chanser att bli gravid öka. HJÄLP! Jag vill inte opereras och jag har hört att man in i det längsta helst låter bli att operera. Nu till min fråga:
    Har du varit i samma sits som jag (eller blivit gravid den naturliga vägen) och blivit gravid trots att du inte opererats? Hoppas att flera har den erfarenheten.

  • Nallatalla

    Välkommen snart bebis! Det finns säkert någon klok peron här som kan svara på din fråga. Jag fick själv UC i samband med min första förlossning och blev gravid igen efter op.
    Jag vet ju inte om jag var sjuk redan innan första graviditeten men det var inget som tydde på det.

    Nu är jag så less på allt vad sjukdomar heter! Min son Emil har haft svinkoppor och halsfluss under en längre tid. I onsdags och idag kunde han vara på dagis igen efter ca 2 mån uppehåll. Nu har han börjat hosta rejält med massor av slem och han har även feber så imorgon blir det till att vara hemma igen
    Tar det aldrig slut? OT jag vet men jag kände bara för att beklaga mig lite.

    molle,hur mår Rebecca nu? Jag brukar vara lite försiktig med popcorn och svamp,det gäller att tugga riktigt ordentligt och dricka mkt samtidigt. Det enda jag har haft ptoblem med i matväg är bambuskott,de är rejält trådiga och hårdsmälta så dem undviker jag helst.

    Kram på er alla,nu ska jag ta hand om de små

    / Nalla

  • Fru U

    Snart bebis om inflammationsvärdet är högt (dvs leukocyterna, de vita blodkropparna) så är det inte så bra om man ska försöka bli gravid

    Det innebär ju att immunförsvaret går på högvarv och attackerar allt (och ett embryo kan anses som främmande och attackeras)

    En tarmoperation kan leda till sammanväxningar som i sin tur kan leda till dåligt blodflöde till äggstockarna

    Jag gör också ivf och du får gärna inboxa mig (det är lätt att missa inlägg här när det skrivs flitigt)


    Svaren bor i hjärtat
  • Molle72

    nalla: Hon mår bra fast hon är orolig för att stumpen fortfarande är svullen. Hon har aldrig haft problem med vare sig popcorn eller svamp förrut, men det blev kanske för mycket med båda samma dag. Hon har normalt flöde så inget stopp eller så heller. Får väl se om svullnade går ner tills imorgon. Hon var precis inne och bytte påse nu och satte på en större ring.

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!