• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Nallatalla

    min engla,om du är osäker på att du får i dig tillräckligt med näring kan du kanske kontakta din mottagning?
    Jag låg inlagd ca 10 dagar innan op med näringsdropp och blev opad efter det.

    68an,länge sedan man såg dig,hur är det?

    patrik,kul att du kikar in en sväng men trist att du mår kasst. Det är det som är jobbigt med dessa sjukdomar.. ibland mår man bra och då och då kommer skoven och man mår dåligt.
    Med mig är det bara bra,ska till kirurgen nästa vecka på skopi.
    Får se vad han säger om nedläggning av stomin.

    Nu kräver hjalle all min uppmärksamhet så det är bäst att jag tar hand om honom. Storebror är på dagis,det blev aldrig någon öroninflammation för hans del,puh!

    Kram på er alla / nalla

  • grådis

    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-11 10:37:56 följande:


    Hej tjejer! var ett tag sen nu! varit dålig på att skriva!! hoppas ni alla mår okej åtminstone! blä har en fråga, ni som gjort koloskopi, hur mycket sånt där äckel måste man dricka innan??? när jag gjorde tjocktarmsröntgen så var det ju ett glas på morgon och ett glas på kvällen 2*45 ml tror jag det var som man blandade i vatten... och fy fan vad illa man mådde av det fick ju kämpa för att inte spyyy i flera timmar ju!! men jag har ett svagt minne av att man ska ´dricka ännu mer inför en koloskopi? snälla säg att jag har fel :'(
    Hej
    Jag lade till dig uppe i ts, så när vi gör en ny tråd i mars så kommer du med på ord.listan

    Fick du phosporal förra gången så får du säkert det nu med. Samma mängd äckelpäckel, 2x45.
    Sen ska du ju dricka massa vatten och klara drycker, men det smakar ju bättre

    Det är Laxabonet som är 4 liter.

    Gör samma verkan, det varierar mellan sjukhus vad de använder, samt att man som patient kan styra det lite.

    Jag kan inte dricka laxabonet, spyr som en katt och får aldrig i mig allt som behövs, därför får jag phosporal, det spyr jag av också ibland, men det är lättare att hålla för näsan och dricka två glas, ett på morgonen o ett på kvällen, än att söla i sig 4 liter...

    Det brukar stå på kallelsen huruvida det kostar något eller ej.

    När ska du in? Jag har en tid den 25 mars.
    Lycka till
  • grådis

    Patrik 24 skrev 2009-02-11 17:08:37 följande:


    hejsan igen nu var det ett tagsen jag var här inne kolla läget.. Jag har idag varit inne på sjukan o stoppat i mig en kamra som ska ta bilder utav tarmarna... så jag hoppas att det visar någoting i tunntarmen... Jag E lös i magen och Mår pecka skit värdelöst... Hur är det med alla er andra ???????
    Hallå
    Efterlyste dig för ett tag sen...var ju länge sen vi såg dig.
    Tråkigt att du inte blivit bra ännu
    Hoppas de kommer fram till nåt bra efter kameraundersökningen. Var det problem att svälja kapseln?
    Krya på dig
  • grådis

    slj skrev 2009-02-11 23:40:21 följande:


    Hej mina vänner !!!! Nu har vi varit hos bup ( barn och ungdoms psyk ) med lukas och han ska nu börja med en ny medicin som heter RITALIN, vi hoppas att han ska få må bättre nu och att han ska få möjlighet att få vara barn. Det kan inte vara lätt att gå runt och ha ont i magen, må illa,bara slåss, vara arg, inte kunna konsentrera sej, inte sitta still, ej vara omtyckt och bara fyra år. Lukas har nog haft oturen att få både uc och en beteendestörning, men nu hoppas vi att det här ska funka med tanke på att han redan äter så mycket olika mediciner men enligt läkarna så tror dom inte att det ska vara någon fara och det får vi väl hoppas!!!! Hoppas att ni har det bra eller så bra som ni nu kan ha det med tanke på att en del av er är så sjuka. Jag tänker på er!!!
    Hej
    Hoppas grabben får må bättre snart. Jobbigt, stackaren, är ju mycket att hantera för en liten 4åring, det skär i hjärtat.
    Hur är det med dig mitt upp i allt detta?
    Massa kramar till dig
  • grådis

    Min Engla skrev 2009-02-12 09:29:03 följande:


    Håller tummarna för dig nide att allt gått bra! Själv ligger jag i ett skov igen! Inte bra inför operationen den 23 eftersom jag inte kan äta, dricker bara näringsdrycker, med det kanske man ändå klarar en op på?? Kram på er!
    Stackare Du får se framåt , det är ju inte långt kvar nu till op. sen blir du friskare o piggare.
    Försök att drick så mycket som möjligt. Variera näringsdryckerna med ProViva, smarriga smoothies, örtteer, kanske nån soppa?
    Det är ju viktigt att hålla igång tarmarna.
    Kramis på dig, hoppas du snart blir bättre
  • grådis

    68.an, hallå du Länge sen Hur går det med allt?
    Grattis till segern häromkvällen
    Kram kram o hoppas tarmen skärpt till sig.

  • Drömmerdrömmar

    Okej vad bra då vet jag det
    Okej..
    jo jag vet och jag mådde ju äckelpäckel illa fick ju stå lutad över toaletten o hyperventilera o andas o tänka positiva tanker hur lägne som helst efter jag druckit det där, men det svåraste tyckte jag var att få i mig den klara drycken efter.. när man mådde så illa.. jag dricker inte mycket vanligtvis så det var riktigt kämpigt men det gick.. men ska nog börja lite tidigare än vad jag gjorde sist för jag fick springa på natten o det var jobbigt..

    jag väntar på min tid!! så vet inte när det blir! jag hoppas dock det blir snart.. men man vet ju aldrig hmmm. hoppas det blir på en måndag... så jag kan dricka det där på söndagen så sambon kan vara hemma o pusha mig o ta hand om dottern som sist!! annars kommer det bli kämpigt :S


    grådis skrev 2009-02-12 10:17:43 följande:
    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-11 10:37:56 följande:
    HejJag lade till dig uppe i ts, så när vi gör en ny tråd i mars så kommer du med på ord.listan Fick du phosporal förra gången så får du säkert det nu med. Samma mängd äckelpäckel, 2x45.Sen ska du ju dricka massa vatten och klara drycker, men det smakar ju bättre Det är Laxabonet som är 4 liter.Gör samma verkan, det varierar mellan sjukhus vad de använder, samt att man som patient kan styra det lite.Jag kan inte dricka laxabonet, spyr som en katt och får aldrig i mig allt som behövs, därför får jag phosporal, det spyr jag av också ibland, men det är lättare att hålla för näsan och dricka två glas, ett på morgonen o ett på kvällen, än att söla i sig 4 liter...Det brukar stå på kallelsen huruvida det kostar något eller ej.När ska du in? Jag har en tid den 25 mars.Lycka till
  • Drömmerdrömmar

    Glömde fråga om det är din första koloskopi??

    det är min första..


    grådis skrev 2009-02-12 10:17:43 följande:
    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-11 10:37:56 följande:
    HejJag lade till dig uppe i ts, så när vi gör en ny tråd i mars så kommer du med på ord.listan Fick du phosporal förra gången så får du säkert det nu med. Samma mängd äckelpäckel, 2x45.Sen ska du ju dricka massa vatten och klara drycker, men det smakar ju bättre Det är Laxabonet som är 4 liter.Gör samma verkan, det varierar mellan sjukhus vad de använder, samt att man som patient kan styra det lite.Jag kan inte dricka laxabonet, spyr som en katt och får aldrig i mig allt som behövs, därför får jag phosporal, det spyr jag av också ibland, men det är lättare att hålla för näsan och dricka två glas, ett på morgonen o ett på kvällen, än att söla i sig 4 liter...Det brukar stå på kallelsen huruvida det kostar något eller ej.När ska du in? Jag har en tid den 25 mars.Lycka till
Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!