• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • grådis

    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-13 12:00:26 följande:


    Okej!!! hoppas jag upplever det så också, att det inte är för jobbigt. Min läkare sa att på tjocktarmsröntgen om man har inflammation ser man oftast det på röntgen!!! för att tarmen blir svullen då! men nu när han skickade mig på koloskopi sa han att det är inte alltid man ser förändringar på röntgen. SÅ vi får väl se! konstigt att jag nästan hoppas" man ser något på koloskopin så jag får hjälp =(
    Ja men så är det, de ser svullnad eller förträngningar osv,som ju är följder av inflammation, men när de tittar i tarmen så ser de ju ev sår och hur slemhinnan ser ut, om inflammationen är fläckvis eller utbredd och i en följd osv
    Vi får hoppas att din tarm ser fin ut utan några sår eller annat otyg, även om man vill ha en förklaring kanske.Men man vill ju helst inte ha en kronisk sjukdom.
    Är det ibs så kan man ju kanske till stor del påverka det genom livsstilsförändringar, kost, motion osv osv.
    Har man ibd så är det ju ofta livslång medicinering, ibland kirurgiska ingrepp, nedsatt funktion osv
    Men det ska säkert gå bra, har du gjort rectoskopi och tjocktarmsröntgen så fixar du det här Som sagt, laxeringen är ju ingen större hit, men be om massa lugnande på själva undersökningen så ska det nog gå bra om man har en varsam läkare. Har man krokiga tarmar kan det vara lite knöligt, samma för mig, första biten brukar vara lite jobbig men när de kommit förbi det så rätar det ut sig och känns lättare.
  • Starkast

    Jag ska göra allt för att inte tänka eftersom jag kan förlora så mycket.
    Ska ringa och kolla om jag kan få slippa inskrivningsdagen. För ska jag få all info. under en heldag fyra dagar före op. tvingas jag tänka på det och kommer hitta minst en miljon ursäkter till att låta bli och ringa och avboka ännu en gång.
    Jag är ju så välinformerad redan och träffade en stomisköterska i somras.
    Det ända är att jag vill försäkra mig om att narkosen blir lika som sist, för det är den ända gången jag sluppit bli JÄTTESJUK av den. Samt att de verkligen inte ger Ketogan/morfin oavsätt vad som händer. Så ett samtal med narkosdr. op-dagen räcker för min del.

    Men imorgon ska jag trotsa ALLT! Vräka i mig smärtstillande och ställa mig på ett par slalomskidor tillsammans med min familj! Jag får alltid stå på sidan om med matsäcksryggan och titta på när de andra har kul, men imorgon SKA jag!

  • Drömmerdrömmar

    Okej... ja vi får helt enkelt se hur det går och om den visar något. kram


    grådis skrev 2009-02-13 12:19:23 följande:
    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-13 12:00:26 följande:
    Ja men så är det, de ser svullnad eller förträngningar osv,som ju är följder av inflammation, men när de tittar i tarmen så ser de ju ev sår och hur slemhinnan ser ut, om inflammationen är fläckvis eller utbredd och i en följd osvVi får hoppas att din tarm ser fin ut utan några sår eller annat otyg, även om man vill ha en förklaring kanske.Men man vill ju helst inte ha en kronisk sjukdom.Är det ibs så kan man ju kanske till stor del påverka det genom livsstilsförändringar, kost, motion osv osv.Har man ibd så är det ju ofta livslång medicinering, ibland kirurgiska ingrepp, nedsatt funktion osvMen det ska säkert gå bra, har du gjort rectoskopi och tjocktarmsröntgen så fixar du det här Som sagt, laxeringen är ju ingen större hit, men be om massa lugnande på själva undersökningen så ska det nog gå bra om man har en varsam läkare. Har man krokiga tarmar kan det vara lite knöligt, samma för mig, första biten brukar vara lite jobbig men när de kommit förbi det så rätar det ut sig och känns lättare.
  • tjorven80

    kanske e n dum fråga.. sorry i så fall..

    hur bil man av med hemorroider? e hög gravid och dom kom bara på 2 dagar.. ont som fn gör dom med..

  • Drömmerdrömmar

    Finns piller att stoppa in i rumpan och så finns det salva att smörja med =) finns på apotek =)


    tjorven80 skrev 2009-02-13 19:37:45 följande:
    kanske e n dum fråga.. sorry i så fall..hur bil man av med hemorroider? e hög gravid och dom kom bara på 2 dagar.. ont som fn gör dom med..
  • Nallatalla

    Hej alla,här var det lugnt.....
    Tänkte bara kika in och önska er alla en trevlig alla hjärtans dag och hoppas att alla magar sköter sig någorlunda.

    Kram på er alla / nalla

  • tjorven80
    Drömmerdrömmar skrev 2009-02-13 20:14:28 följande:
    Finns piller att stoppa in i rumpan och så finns det salva att smörja med =) finns på apotek =)
    tack

    önskar er en trevlig alla hjärtans dag..
  • MaddeK81

    Halloj alla tarmisar!

    Här kommer jag igen med mitt ILCO-tjaffs

    Det är såhär nämligen... Många av er vet ju att jag engaerade mig i UngILCOs styrelse i maj 2008. Det tog inte särskilt lång tid så brände jag ut mig på arbetet. Jag hade inte fattat innan att ideellt arbete ändå är ARBETE (och jag råkar ju vara 50% sjukskriven fortfarande...)

    Iaf så minns jag att det va flera av er härinne som gärna hade velat va med i nåt UngILCO liknande men ni var alla över 35 år (vilket är UngILCOs åldersgräns). Nu är det så att Therese (Virrhuvet) vill försöka starta upp en "Mitt i livet" verksamhet istället.

    Skulle ni va intresserade av något sådant?

    Hör JÄTTEGÄRNA av er till mig om ni är intresserade!

    maddepadder@gmail.com

    www.ilco.nu

    KRAM

  • Nallatalla

    halloj,här ekar det tomt........ ho ho
    Kikar bara in en snabb vända för att kolla hur alla mår men det verkar väldigt ödsligt här i helgen.
    Jag mår bra,känner mig bara lite trött och hängig. Hoppas bara att jag inte blir sjuk inför mitt besök hos kirurgen nästa vecka.

    Kram på er alla / nalla

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!