• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • dalkulla26

    hej
    nalla.. ja här var det tomt.... i morgon blir det kapselendoskopi är nervös att jag inte lyckas svälja kapseln.. uh..

  • Grannen

    Hej.

    Dalkulla: det blir nog bra, de ska ju vara väldigt glatta så den slinker nog ned! Skönt att få det fotat ordentligt.

    Nalla: Du får ladda med mkt nyttigheter nu så att du håller idg frisk!

    Jag mår ok, tarmen har strulat igen men nu verkar den ha skärpt till sig igen! Skulle sänkt kortisonet i går men ligger kvar på 15 mg tills på tisdag då jag träffar min läkare. Hade varit skönt att komma ned till måldosen på 5 mg, det lär jag få gå på sedan som "skydd" för tarmen iom att jag är transplanterad.
    Måste ju bli av med min kortisonfeja och mage tills den 7e då det är klassfest....stor chans và? Kyss 

    Hoppas att ni haft en bra helg och att solen har lyst en el del på er med!

    Kram från snorksork
    (bytt nick)

  • Nallatalla

    snorksork,trist att du ej fått sänka dosen ännu.. ja,det där med kortisonfejs känner man ju igen

    dalkulla,det kommer säkert att gå bra imorgon ska du se.
    Själv är jag orolig inför onsdagens besök hos kirurgen.

    Här hos mig är det fullt ös, båda barnen verkar gå på raketbränsle Maken har precis åkt till Dalarna igen och jag längtar redan till han kommer hem. Jag är så himla envis och vill klara av allt själv men ibland orkar man bara inte.

    Nu ska barnen förberedas inför nattningen här.

    Kram på er alla / nalla

  • grådis

    JennyF, hoppas du hade kul i slalombacken igår

    Nalla,usch, du ska ju inte bli sjuk nu. Pressa citroner,skala o skiva färsk ingefära, häll på varmt vatten o rör ner honung, drick, gör gott när man känner sig lite halvhängigt småförkyld sådär, drick mycket av det
    Håller tummarna för din stump Heja Nalla friskt humör, ta en supp, det susen gör,heja heja heja

    Dalkulla, oj, var det imorgon du skulle på kapselgrejen, lycka till och hoppas det ska gå bra att svälja.Men det gör det säkert, det är ju flera som sagt att den var rätt ok att få ner ändå, vi får tro på det. Kram på dig

    MaddeK hej, kul att se dig, hoppas allt är bra med dig. Låter kul och intressant med det du skriver, men jag har en tendens att bli lite överengagerad imellanåt, känns det igen , och jag har tusen projekt för tillfället och massa på jobbet, så jag ligger nog lite lågt. Men återkommer om jag ångrar mig Kram på dig

    Snorksork (usch det känns inte som du riktigt ännu...men man vänjer väl sig ) Det var ju skit med kortisonet, tråkigt Men hoppas det vänder och att du snart kommer ner till minidosen. Kram o lycka till på tisdag

    Här har det varit hyfsat lugnt...om man bortser från tjuriga tonåringar och pappa med dåligt samvete o lessen över bråket med den tjuriga egotonåringen....
    Har varit ledig i fyra dagar o det har varit sååå härligt Varit i växthuset o klippt vinstocken sen klippt mina äppleträd...nästan alla o nästan helt själv...har en pensionärsgranne som jag lånar verktyg av och han klippte även en del ...promenerat runt byn med sambon i solskenet igår,trädgårdsplanerat o bytt fröer med min lillasyster,åkt pulka med gosig liten systerdotter osv,känns rätt bra

    Sen har väl magen varit lite konstig...ena natten nästintill förstoppning o satt på toa i flera omgångar och kunde inte sova och när jag väl somna så drömde jag mardrömmar, helt sjukt. Nu är den tvärtom, har fått gå flera ggr.
    Sen toppade jag ju alla hjärtans dag med att få mens, så ingen bebis denna månaden...heller...
    Men som sagt, livet känns rätt ok idag ändå. I o m att mensen kom, så fick ju förra veckans depressivitet en förklaring

    Sköt om er allihop och hoppas ni haft en fin helg med era nära o kära, krya på er

  • MaddeK81

    grådis: Jotrack, visst känns det igen...

    Tror jag gör så att jag försöker tänka ut vilka det va som va intresserade när vi pratade om detta senast och skickar inboxmeddelande till dom.

    Och ni andra får som sagt gärna höra av er om ni är intresserade!

  • Starkast

    Dalkulla:
    Lycka till!!!!

    Madde:
    Aj, aj. Hoppas du tar det lugnare nu *pekpinne*!

    Nalla. raketbränsle? Är det något som går tro?

    Grådis:
    Gud vad jag längtar ut till växthuset nu!!!
    Jag tror det är ganska vanligt att drömma mardrömmar i den situationen. Först får man inte sova, utan går halvsovande till toan, när man sen somnar blir det ändå en orolig sömn och då blir allt bara konstigt.

    JÄTTEKUL har vi haft
    Orkade inte åka själv så länge, så försökte hjälpa lillen som vägrade få hjälp.. Envis som synden!
    Idag därimot har inte varit den bästa dagen rent smärtmässigt... Men det reder sig ju alltid. Som vanligt Efter ett gäng tabletter klarade jag av att ta mig på längdskidor till grillplatsen ett par hundra meter bort. Men det var betydligt svårare att hålla masken idag. Men på något vis känns det som att jag måste passa på nu. Ork finns och den kroniska smärtan kan bli sju resor värre efter operationen. Blir den det finns nog inte möjlighet till sånt här något mer.

    Vem snorksorken är har jag ännu inte lyckats reda ut

  • Nallatalla

    Grådis,du verkar ha haft en härlig helg med trädggårdsarbete och en massa annat. Tack för ditt tips! Jag ska prova din kur!
    Trist att det inte blev något denna gång men du ska se att det blir er tur,jag ska verkligen hålla alla tummar jag bara kan. Jag gillar din peppningsramsa,den ska jag använda mig av varje kväll när det är dags

    Jenny F,ja det där med raketbränsle tror jag absolut är smittsamt

    snorksork,hihi jag vet vem du är och det kom jag på igår.

    Är det någon som har hört något från Ninde?

    Jag ska precis klä på barnen och gå ut med dem en sväng. Emil går ju bara på dagis ons-fre så idag får vi hitta på något på något själva.

    Kram på er alla och ha en bra dag! / Nalla

  • Lilla näktergal

    Hej tjejer! Har legat totalt däckad i influensan, har inte varit så sjuk sen jag låg inlagd förra påsken. Hu för den lede...Nu är det dag 8 och jag börjar återhämta mig, men shit vad det har tagit på fysiken. Jag är skit svag, klarar knappt av att gå i trappan. Tappat ännu fler kilo och i morse vägde jag 47.4 till mina 168cm. Det börjar bli lite väl jobbigt nu att orka leva, alltså att göra normala grejor som att bara lämna sonen på dagis eller laga mat. Musklerna (eller dom finns ju inte längre) värker och jag är helt slut. Nästa år ska jag definitivt vaccinera mig mot influensan och ni tarmisar som inte haft influensan än eller vaccinerat er, GÖR DET! Speciellt Ni som är superdåliga eller fysiskt svaga.

    Har inte läst i kapp och får se om jag gör det. Dock undrar jag om någon vet hur det gick för Ninde? Jag fick aldrig lyckönskat henne eftersom jag låg nerbäddad...Hoppas hon har det bra nu.

  • Molle72

    Hej på er alla.

    Hur snabbt går blodvrdet upp när man börjat med järntabletter?
    Rebecca är fortfarande hängig. Ringde till vårdcentralen och tänkte att de kunde ta ett hb på henne, men icke en läkare måste ordinera det först. Så har nu försökt att få tag på hennes läkare men han har inte ringt än.

    Jag har också varit sjuk började med vanlig förkylning sen kom en fruktansvärd heshet. Har varit hos läkare tre gånger nu på fyra veckor. Fick en antibiotika kur nu så hoppas jag att hesheten försvinner snart. Har fått tacka nej till ett par dagars jobb, då jag jobbar med barn när jag får hoppa in.
    Familjen har i alla fall haft det lugnt och skönt, så de ska få varsin utskällning när rösten är tillbaka helt.
    Hihi.

    Kram på er alla och krya på er.

    Hoppas Ninde är på benen nu.

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!