• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • MrsDream

    Per: tack för dina ord, det lugnade mig lite.. även om alla fungerar olika så blir man helt hispig o det är så mkt psykiskt som dyker upp när man blir sjuk åter. Alla bilder o minnen från djävulstiden (sjukdomsdebuten) kan vara dags att en man får veta hur det känns att ha äggstocksvärk, haha.

  • Nallatalla

    MrsDream,ok så du har haft IRA så pass länge och det har fungerat bra. Hade du stomi innan eller gjordes IRA op direkt?
    Det är som du säger inte kört bara för att jag ev gör en IRA men samtidigt vill man inte lägga sig på opbordet hur många ggr som helst.

    Ninde,bra att du går till v centralen i morgon. Du kan be en sköterska kolla på det först.

    Kram på er alla / nalla

  • Starkast

    Hej hej!

    Sitter här med mitt första hemmadropp nu. Är skitnervös att något blivit fel!

    Ska nu läsa igenom en del då jag ändå inte kan slappna av tillräckligt för att kunna lägga mig än.

  • Starkast
    Grannen skrev 2009-02-20 13:12:22 följande:
    Är väl så att jag har ett supersjukhus/superpersonal känns det som-de vill att jag i "lugnt läge" ska ta beslut!
    Fattas bara annat med allt du varit igenom/är i!

    Nallatalla:
    Ja nu får du skärpa dig *pekpinne* och ta medicinen som du ska!
    Det är alltid bra att se allt ur alla synvinklar. Du har ju också bra kontakter inom vården och då verkligen en guldchans att få all hjälp du vill och behöver för att kunna fatta ett beslut du känner dig trygg med.
    Sen tror jag du måste tänka på att allt går frammåt. nu är tekniken bättre/forskningen hoppat fram ett par snäpp, så samma operation borde vara mindre riskfylld nu är förut.

    Dalkulla:
    vet precis hur det känns att vara "mellan stolarna". Det är fruktansvärt! Önskar du har ork att ryta i så du får den hjälp du faktiskt behöver! När dessutom prover inte är bra måste ju någon ta tag i det.
    Men det är inte lätt. Jag vet. Uttrycket att man måste vara frisk för att orka vara sjuk stämmer otroligt bra.

    68:an:
    Hur är det med dig nu? *tänker på dig*

    whipps:
    Ni har verkligen inte haft det lätt!
    Skönt att han ändå mår bra. Det är orättvist när barn drabbas av dessa otäckheter!

    Mammasknodd:
    Har (lyckligtvis) ingen egen erfarenhet av magkatarr, men jag hade en gång en arbetskamrat som ofta hade det. Hon hade då så jobbiga smärtor att hon var sängliggande. tror hon hade någon kronisk variant med svårare attacker.
    Hoppas det går över och aldrig kommer tillbaka. Du har ju nog som det är!
    Hur går det med allt?
    Du är här för lite.. Miss you...

    Ninde:
    Jag förstår att du är orolig. Det är ju din första operation och då är det ju så. Därför tycker jag det är bättre att kolla en gång för mycket. oro kan ställa till med en massa oreda i kroppen du inte behöver nu, därför är det bättre att kunna släppa det helt. Det är säkert inget att oroa sig för, men du måste få bli helt lugnad. Ett snabbt sköterskebesök räcker på närmsta VC.
  • MaijaO

    HAllå allihop! Hoppas ni mår bra där ute i stugorna. Jag har en fråga till er som har perioder utan symptom, hur börjar era skov? Jag har tidigare enbart haft problem med blödningar och en aning molvärk men har mått toppen det senaste halvåret eller så. Men idag har jag sprungit på dass 3 gånger hittills. Det är inte jättelöst men absolut inte hårt. Men jag blöder inget och har inte ont. Är jag på väg in i ett skov tror ni? Jag har slarvat lite med min asacol det sista men har skärpt till mig nu. Vad kan jag göra för att stoppa skovet om det är ett sådant?

  • MrsDream

    Nallatalla: Javisst, det är en lång tid sen jag opererades.. Jag hade först stomi i 6 månader, tror alltid man får det, man vill låta tarmen läka och vila innan nästa ingrepp. Förstår dig mkt väl att du inte vill ligga på bordet mer än nödvändigt, men läkarna låter ju inga patienter göra något "onödigt". Jag önskar dig lycka till, vilket beslut du än tar!!

  • dalkulla26

    hej alla.. just nu är jag en trött människa.... har lästa alla inlägg och nu skrivs det mycket igen.. känner mig som att jag skulle behöav sova sådär 4 dygn i sträck.... nu gnäller jag bara... men va tusa n livet är hårt med mycket jobb och långa resor och en kropp som tyvärr inte orkar som jag önskar
    kram på er alla i allafall

  • tjorvalina

    Hej allihop!!
    dalkulla26: Visst blir man trött!! Det är bara svårt att känna att det är okej. Att acceptera att man inte orkar så mycket i vissa perioder! Nån gång kommer ju energin tillbaka måste vi hoppas på! Försök att vila när du kan även om där är ett par måsten som väntar (inte så lätt, jag vet). Stooooooor energikram till dig!!

  • Nindë Amandil

    Fick tid till distriktsköterska imorgon halv 3. Nu har det bara för det slutat helt plötsligt å idag har det inte kommit mer vätska än i morse. Brukar oftast komma när jag byter ställning tex från liggande till sittande men nu ingenting. Suck säger jag bara! Men hoppas att det inte är någonting.

    Blir lite förvirrad, en del av er nämner skov när ni är opererade... Är det ens möjligt?

  • jost78

    Hej alla - jag har inte haft ork att skriva så mycket, men jag läser & följer med! Mår fortsatt kasst - sjukt ont i magen, konstant illamående och småfebrig - men nu har jag fått tid till mina undersökningar. Den första är på fredag, nästa på måndag och nästa på tisdag. Hoppas de hittar "något", skulle vara så skönt att kunna planera lite framåt, när man vet vad som ska åtgärdas etc!

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!