• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • S vali s
    mian71 skrev 2008-12-16 12:03:20 följande:
    Nytt syprojekt på gång. En liten flicka född v 32 och ligger på Neo är mottagare. Vad ska man sy? Vad behöver en så liten bebis? Jag tror att hon vägde runt 1.7 och bör väl vara åtminstone 35 cm utifrån åldern.
    Omlottbody/tröjor och "muddbyxor" var vad vi använde allra mest o helst första tiden till vår tjej som föddes i v.31, en gosig filt är ochså användbart

    jag har den här tråden i mina favoriter och är en sån där "fluktare" dvs jag läser och inspireras av alla fina grejer ni syr samt har lärt mig massor av alla era tips
    Den late får brått när det blir kväll
  • Mimmi 71

    mian71 skrev 2008-12-16 12:03:20 följande:


    Nytt syprojekt på gång. En liten flicka född v 32 och ligger på Neo är mottagare. Vad ska man sy? Vad behöver en så liten bebis? Jag tror att hon vägde runt 1.7 och bör väl vara åtminstone 35 cm utifrån åldern.
    Vad jag förstått av en del här på sytråden i tidigare diskussioner så behövs kläder som är smidiga för alla slangar odyl som skall sticka ut lite överallt. Tror att det är andra som har mer erfarenhet här på tråden.
  • Jalapeno

    omlottbody måste väl vara bra för slangarna.

    krya på er ni som är krassliga! jag har precis avlevererat vansinnigt förbannad tvååring med storasyster på dagis. Det är en promenad på två kvarter med vrålande unge som gjorde mig alldeles matt. Nu är det dags att åka till jobbet. inget sytt idag heller.

  • Pillan81
    mian71 skrev 2008-12-16 12:03:20 följande:
    Nytt syprojekt på gång. En liten flicka född v 32 och ligger på Neo är mottagare. Vad ska man sy? Vad behöver en så liten bebis? Jag tror att hon vägde runt 1.7 och bör väl vara åtminstone 35 cm utifrån åldern.

    Våra är födda i v. 34 och när de är så små så ligger de på värmebädd. Kläder vi använde var omlottbody, strumpor och mössa. Byxa behövdes inte i värmesäng, men sen är muddbyxa att föredra.
    Jag skulle ha uppskattat små kläder eftersom det är så svårt att få tag på i butiker och särskilt tunna mössor som de ska ha jämt.


    Det här med storleken...


    Min tjeja vägde 1,9 och var 43 cm.

  • Jalapeno

    sista trimestern växer barnen främst på bredden. född i v 32 brukar vara över 40 cm vad jag kommer ihåg. missade det i ursprungsinlägget

  • Stratus

    Vilka små pluttar, jag blir alldeles knäsvag när jag tänker på det. Och jag som tyckte att mina högst normala barn (ca en halvmeter och ca 3,5 kg) var så små. Och nu är de såååå stora, buhu bröööl. Jag blir lite sentimental av sånt här.

    Jag har i alla fall sytt lite, och rockat lite. Känns lite bättre, men inte helt bra. Kanske om jag får ändan ur och broderar lite.

  • mian71

    Tack för alla svar! Låter som om jag behöver ett mönster i stl 44 ungefär då. Vet ni var det finns omlottbody- och byxmönster i den pyttestorleken?

    Vad tror ni om mått på en filt till en så liten?

    Pillan, får jag fråga vilket huvudmått din lilla tjej hade när hon föddes?

  • fru fogeby

    när vi låg på neo med sonen så var alla plagg av omlottkaraktär väldigt smidiga..och mössor.. byxor kan vara bra att ha om det är så att barnen inte behöver ligga i värmesäng.
    sen är det ju så svårt att få tag i så små kläder..vet att vi köpte en massa på babyland ..ett par byxor gick typ på 400:-!!!


    Tygbindeberoende!
  • Lines underbarn

    Någon som har ett mått på en tröja i stl 98 från axel till ärmslut???

  • Pochahontas

    Hej på er! Fick just en idé att sy brödpåsar - eller vad det nu kallas - till mamma i julklapp... Jag minns inte var det fanns beskrivning, men ni vet kanske? *hoppas*


    Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)