• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Rostis

    Hejsan!!

    en sak jag ofta funderat på och aldrig riktigt fått klart är att om det står vänster sida i ett mönster, är det vänster när det ligger på bordet eller vänster när jag har plagget på mej???

  • ak74

    passau skrev 2008-12-16 18:15:23 följande:


    Funderar kraftigt på om jag ska investera i en broderimaskin eller en overlock... jag syr mest i vanligt bommulstyg. men det är ju kul när det går fort*L*har en Husqvarna lily så jag behöver inte ha vanliga sömmar på broderimaskinen.finns det någon billig men ok maskin av varje? några rekommendationer?
    Jag har också en Lily som jag är mycket nöjd med. Efter det skaffade jag mig en OL, men sen började det klia i broderitarmen så jag köpte mig en Janome 300E. En enkel maskin som bara broderar. Jag tror att man kan hitta begagnade sådana maskiner relativt billigt nu (kolla sysidan).
    Sen beror det på om du vill ha en OL med täcksöm eller en enklare variant. Det skiljer en del i pris... Det kan ju bli både en enkel OL och en broderimaskin

    Som parantes kan jag tillägga att jag fick habegär och bytte in min 300E mot en Hq SE för ett år sen, men jag syr fortfarande mycket på min Lily...
  • prinsessan 13 april

    Min dotter var en prematur som vägde 1180g när hon föddes och första veckorna när de ligger i kuvös får de inte ha kläder alls. Förslag är att göra kläder minst i stl 44 eller tom stl 50 för det går väldigt fort i början. Det var för övrigt därför jag började sy barnkläder...det var svårt att hitta billiga och sköna kläder i liten storlek.


    mian71 skrev 2008-12-16 12:03:20 följande:
    Nytt syprojekt på gång. En liten flicka född v 32 och ligger på Neo är mottagare. Vad ska man sy? Vad behöver en så liten bebis? Jag tror att hon vägde runt 1.7 och bör väl vara åtminstone 35 cm utifrån åldern.
  • Mimmi 71

    Var har ni tagit vägen allihop? Fullt upp med allt inför jul, antar jag? Själv borde jag också röja, både städa, pynta och kanske få till någon form av bakverk men allt jag orkar med bland feber, hosta, snuva och halsont är att sitta här framför.

    Igår skickade jag iväg lite kläder som skulle pryda en liten kille i julhelgen. Tröjor - en i lanskapstyg med gula muddar, en med bruna elefanter, turkosa ärmar och röd mudd och en orange med orange/vit-randiga ärmar och turkos mudd. Ett par pantalonger i landskap med lång gula muddar nedtill fick följa med också. Som vanligt så glömde jag ju av att fota innan jag skickade iväg. Jag är hopplöst glömsk med detta! Min favvis blev de bruna elefanterna - blev störtskönt med den röda mudden. Denna tröja skulle matcha ett par turkosa KikKid-byxor och då tog vi inspiration ifrån deras röda namnlapp för muddarna.

    Jag "går igång" på det här med att matcha färger och får verkligen mer inspiration varje gång jag har sytt färdigt ett plagg jag blivit nöjd med. Fler som känner igen sig? Såg alldeles nyligen på TV4 och modevisning med Odd Molly - tänkt om man kunde hålla på med sådant här som yrke. Vilken lycka!

  • Godingmamma

    Sitter också hemma med en hemsk förkylning. Har ägnat en stund åt flygfarkoster som skall flytta men nu skall jag sätta mig i soffan och "handjaga" tänkte jag. Håller på med en Waldorffdocka som jag hoppas på skall bli klar innan jul. Är snart framme vid håret och det verkar ju ta en del tid!

  • LumLumLum

    Jag knallar runt här hemma och grejar med tvätt och städning. Räknade ut att om jag gör min andel under dagen idag så kan jag med gott samvete sitta vid symaskinerna ikväll när sambon gör sin andel. Så måste det väl vara?

  • isema

    LumLumLum: Det är väl klart! Så tänker jag iaf vet inte om sambon tycker det samma eftersom han har jobbat hela dagen

  • Mimmi 71

    LumLumLum skrev 2008-12-17 12:40:13 följande:


    Jag knallar runt här hemma och grejar med tvätt och städning. Räknade ut att om jag gör min andel under dagen idag så kan jag med gott samvete sitta vid symaskinerna ikväll när sambon gör sin andel. Så måste det väl vara?
    Ja det är ju det allra bästa med att gå hemma på dagen För umgänge vad är det

    Nu har jag iallafall stryket lite juldukar som skall hamna på plats efter att jag har dammat omkring lite. Gör man korta korta pass, så får man iallafall lite gjort. Egentligen skulle jag kanske passa på med en tupplur också eftersom lille G tar sig en tupplur.
  • LumLumLum

    Mimmi 71 skrev 2008-12-17 12:48:34 följande:


    LumLumLum skrev 2008-12-17 12:40:13 följande:
    Ja det är ju det allra bästa med att gå hemma på dagen För umgänge vad är det Nu har jag iallafall stryket lite juldukar som skall hamna på plats efter att jag har dammat omkring lite. Gör man korta korta pass, så får man iallafall lite gjort. Egentligen skulle jag kanske passa på med en tupplur också eftersom lille G tar sig en tupplur.
    Jag syr i köket, så vi kan ju umgås under tiden.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)