• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • madebyinferno

    Om ni skulle sy en sk "dagisväska" med en rund botten lr en ytterkruka i tyg, hur kommer ni fram till hur stor botten ska vara???

    Står helt stilla i huvudet plus att jag är urusel på matte!!


  • Rostis

    omkretsen= diametern * pi (3,14)

    omkretsen 80 cm (80/3,14)= diametern 25,5cm

  • Mimmi 71

    fante skrev 2009-01-05 12:50:15 följande:


    Är det förresten någon som vet om Bibbi har någon gul tråd som passar (de gula) elefanterna? Och i så fall vilket nummer ...Och hur är det med turkos? Vilken var det som passade kaninerna? Och hur var hennes lime (t.ex. 9367)?
    Kan inte svara dig om lime och gul förrän på onsdag skickade nämligen iväg en megabeställning till henne idag då jag var i akut behov av cericerosa till två tunikor jag skall sy innan fredag. Den gröna jag beställde var nr 495 som jag hoppas går åt mörk lime/mossgrönt och förhoppningsvis passar till S&S limegröna mudd. Den gula beställde jag nr 543 och hoppas på att den är skarp gul som passar till dekorsömmar. Den turkos jag har här hemma som jag tycker är kanon i färg har nummer 372.

    När jag köper tråd från Bibbis så försöker jag i möjligaste mån använda färgerna som finns i stora koner (även om jag bara beställer 1000 m rullar) om det finns i rätt färg för då är det enkelt att komplettera med OL-tråd om så behövs.
  • yrväder

    angående fästning av oltrådar så fäster jag aldrig, syr jag på en mudd kör jag lite omlott och sen klipper jag bara av. Har aldrig haft problem med att det gått upp.

    Ang det nån skrev om tvillingnål där tråden går av efter tvätt. Jag hade samma problem och gav tillslut upp tvillingnål på stretchiga tyger och syr istället fast kantband med stretchig raksöm, och fållar med den stängda hushållsoverlocken (eller ja, nu fållar jag ju med covern såklart )

  • Mimmi 71

    Jag brukar heller aldrig fästa några OL-sömmar och har inte gjort detta på alla de år jag sytt med OL (15-18 år, jag är inte pensionär utan började tidigt med OL)

  • Tiro

    Nu måste jag fråga en sak igen...

    Vad är overlock och coverlock? När använder man dem?

  • fante

    Tack Mimmi Får fråga mer om någon dag

    Jag brukar också sy lite omlott med OL och så klipper jag av. Inga problem. Jag fäster för hand (trär in i sömmen) bara om jag absolut behöver.

  • car
    isema skrev 2009-01-05 11:03:21 följande:
    Car: Är ditt mönster 1 lr 2 delar? Jag tycker att det är lättare att "pösa" till om man har 2. Om man inte vill att de ska bli så pösigt uppeomkring så kan du ju göra byxan lite utställt i yttersömmen och lite rakare i innersömmen. Make sense(svårt att förklara med ord)?
    har tyvärr inga såna byxor hemma (skarglädje), men tyckte det var lätt att förstå hur du menade isema. Ska testa så.....
  • Kaja

    Botilda skrev 2009-01-05 11:53:31 följande:


    Kaja, jag har köpt från portugisiska Rosa Pomar (kommer i bloggen i kväll hoppas jag). De har inte mycket, men fint. Vill dock minnas att portot inte var alldeles gratis, men man slipper ju tull och moms i alla fall.aervilhacorderosa.com/shop/galoes_ribbons/
    Åh! Fint! Letade som en galning och hittade att Farbenmix faktiskt sålde och man kunde beställa 20 meter för 3 euro i Porto. (att sedan själva banden gick på 27-30 euro om man beställde så mycket kan vi väl tala tyst om...?

    Ska kolla in dem också
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)