• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Dora

    sorbet skrev 2009-01-08 19:04:07 följande:


    Nr1, Ja, jag har tänkt på att färga vita frottélakan, men jag frågade i tygaffären och de trodde inte att färgen skulle ta jämt då det är så mycket lycra(?) i, dom trodde det skulle bli flammigt.Vad tror ni som brukar färga tyger? Skulle det funka att färga vit stretchfrotté?
    Jag har inte färgat frotté men däremot ett tyg som inte var ren bomull. och det blev flammigt. Jättefult. Men om tyget ändå är billigt så kan det kanske vara värt att prova. Billig färg går ju också att hitta.

    Jag har inte haft så mycket sylust de senaste dagarna men nu när hushållsmaskinen är på spa så blir jag jättesugen. Klarar mig iochförsig ganska långt utan den men det är ju lite trist att inte kunna göra något klart. Hoppas den är som ny när jag får den tillbaka.
  • ak74

    Jag funderar på att göra om ett tröjmönster till en body.
    Men... Hur lång ska bodyn vara ner till grenen? Det är ju det värsta som finns med bodys som är för korta.
    Finns det några sådana mått någonstans så man kan se längden från ex.vis nacken ner till grenen i olika storlekar?

    Sen har jag en annan fråga...
    Ni som har gjort egna mönster, börjar ni då från ett tomt papper eller utgår ni från ett grundmönster och gör en del förändringar?
    Jag har aldrig riktigt fått kläm på det där...

  • MillyMollyMandy

    Är det någon som har erfarenhet av velour från både Hilco och Andersson & Hjalmarsson? Skiljer de i kvalitet och vilken tycker ni i så fall är bäst? Jag har bara sytt i Hilcos och den tycker jag är suverän. Lätt att sy i och den håller färg och form väldigt bra.

  • Snoddas Snoddas

    sorbet skrev 2009-01-08 19:04:07 följande:


    Nr1, Ja, jag har tänkt på att färga vita frottélakan, men jag frågade i tygaffären och de trodde inte att färgen skulle ta jämt då det är så mycket lycra(?) i, dom trodde det skulle bli flammigt.Vad tror ni som brukar färga tyger? Skulle det funka att färga vit stretchfrotté?
    Herdins har en färg som heter multifiber, det kanske kan va något! Har inte provat den själv dock!
  • Catwomen07

    Kolla på olika märken, kan säkert variera en del mellan olika tyger. Hoppas det löser sig för dig.


    sorbet skrev 2009-01-08 19:04:07 följande:
    Nr1, Ja, jag har tänkt på att färga vita frottélakan, men jag frågade i tygaffären och de trodde inte att färgen skulle ta jämt då det är så mycket lycra(?) i, dom trodde det skulle bli flammigt. Vad tror ni som brukar färga tyger? Skulle det funka att färga vit stretchfrotté?
  • Humleblomstern

    Wihoo! Idag kom KAM-pressen och en massa knappar. Jag köpte även ett verktyg för att kunna sätta i 9 mm metalltryckknappar, tycker ibland att 10 mm ser lite klumpigt ut. Nu skall här knappas... För övrigt kan jag verkligen rekommendera att köpa från www.babythings.se, bra service och snabba ryck (sen att posten är seg är ju en annan sak...).
    Bild på vidundret för den som vill se finns i min blogg pyssellycka.blogspot.com/.

  • BellaKyckling
    Tygtiiger skrev 2009-01-08 18:14:27 följande:
    ...och, true to myself, här har jag kämpat med en suuupertajt mudd till ett jätte-jätte-vidd-t (HUR böjer man vidd?) byxben - och sytt på skiten på avigan. Nice. Supernice. MEH!
    Jag skulle säga "ett byxben med mycket vidd" så undkommer man det problemet!! Hej förresten!! Och jäklar vad jobbigt, been there, done that...för att fortsätta i samma stil
  • fru fogeby
    Humleblomstern skrev 2009-01-08 20:24:09 följande:
    Wihoo! Idag kom KAM-pressen och en massa knappar. Jag köpte även ett verktyg för att kunna sätta i 9 mm metalltryckknappar, tycker ibland att 10 mm ser lite klumpigt ut. Nu skall här knappas... För övrigt kan jag verkligen rekommendera att köpa från www.babythings.se, bra service och snabba ryck (sen att posten är seg är ju en annan sak...).Bild på vidundret för den som vill se finns i min blogg pyssellycka.blogspot.com/.
    åh, vilken lycka..önskar mig en sån åd en står högt uppe
    får man fråga hur länge det tog för ditt paket att komma fram?
    jag bestäldde från usa den 16:e dec och det blev skcikat den 17:e dec.. men har fortfarande inte fått tyget (hampafleece)..
    Tygbindeberoende!
  • Humleblomstern

    Paketet skickades från Babythings den 29:e och kom fram idag. Posten skickade det till fel utlämningsställe, så det tog en dag extra.

    Kanske har ditt tyg fastnat i tullen på något sätt? Maila och fråga ifall butiken har skickat paketet. Var beställde du ifrån?

  • yrväder

    Humleblomstern skrev 2009-01-08 20:24:09 följande:


    Wihoo! Idag kom KAM-pressen och en massa knappar. Jag köpte även ett verktyg för att kunna sätta i 9 mm metalltryckknappar, tycker ibland att 10 mm ser lite klumpigt ut. Nu skall här knappas... För övrigt kan jag verkligen rekommendera att köpa från www.babythings.se, bra service och snabba ryck (sen att posten är seg är ju en annan sak...). Bild på vidundret för den som vill se finns i min blogg pyssellycka.blogspot.com/.
    Grattis!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)