• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Noomi

    Hej på er, hoppas jag kan hoppa in med en fråga.
    Ska sy en väska till mina kameraobjektiv och funderade på något kraftigt canvastyg, men sen hittade jag nåt som hette halvpanama, vad är det för något? Eller finns det något annat kraftigt och slitstarkt tyg jag skulle kunna använda?
    Vill också gärna ha tips på nåt tunt, vattentätt tyg jag kan ha på insidan samt vad jag kan ha som "mellanväggar" för att separera objektiven (ska även funka som stötdämpare).
    Tack, tack.

  • fru fogeby
    Noomi skrev 2009-01-09 12:30:22 följande:
    Hej på er, hoppas jag kan hoppa in med en fråga.Ska sy en väska till mina kameraobjektiv och funderade på något kraftigt canvastyg, men sen hittade jag nåt som hette halvpanama, vad är det för något? Eller finns det något annat kraftigt och slitstarkt tyg jag skulle kunna använda?Vill också gärna ha tips på nåt tunt, vattentätt tyg jag kan ha på insidan samt vad jag kan ha som "mellanväggar" för att separera objektiven (ska även funka som stötdämpare).Tack, tack.
    det enda jag kan tipsa om är det tunna vattentäta tyget..dås kulle jag rekomendera PUL.. finns att köpa på bla. pinkgreen.se
    Tygbindeberoende!
  • Kaja

    Noomi skrev 2009-01-09 12:30:22 följande:


    Hej på er, hoppas jag kan hoppa in med en fråga.Ska sy en väska till mina kameraobjektiv och funderade på något kraftigt canvastyg, men sen hittade jag nåt som hette halvpanama, vad är det för något? Eller finns det något annat kraftigt och slitstarkt tyg jag skulle kunna använda?Vill också gärna ha tips på nåt tunt, vattentätt tyg jag kan ha på insidan samt vad jag kan ha som "mellanväggar" för att separera objektiven (ska även funka som stötdämpare).Tack, tack.
    Jag har använt liggunderlag som dämpare när jag sydde datorväska. Inte helt enkelt att få dit, men det blir stadigt och bra. Tyvärr så är det väldigt svårt att få in det i en symaskin. Annars så skulle jag testa med fleece. Det är fluffigt och bra i alla fall.

    Canvas. Tja. Kolla in markisväv, men även jeanstyger (kanske kan du slakta ett par gamla??) borde bli jättesnyggt som kameraväska. Jeans med röda kantband kan ju vara fräsht!
  • Noomi

    fru fogeby skrev 2009-01-09 12:35:54 följande:


    det enda jag kan tipsa om är det tunna vattentäta tyget..dås kulle jag rekomendera PUL.. finns att köpa på bla. pinkgreen.se
    Tack, det verkar vara precis vad jag är ute efter!

    För övrigt funderar jag på att strunta i canvas och köra på neopren eller nåt liknande material, nån som vet var det finns att få tag på (verkar lite klurigt)?
  • Tygtiiger

    Noomi - titta på www.pennineoutdoor.co.uk/ de har en hel del tyger som skulle kunna vara intressanta.

    Annars - bävernylon är slitstarkt, billigt, vattenavstötande, lätt att sy i och finns på stoff och stil. Tunna liggunderlag kan man köpa i vanliga sportaffärer. Neopren - har jag aldrig sett någonstans tyvärr, för jag vill också hitta det att sy väskdelar i! Pul finns också på www.babyheaven.se i mindre bitar om du inte behöver mycket.

  • yrväder

    Noomi skrev 2009-01-09 12:53:53 följande:


    fru fogeby skrev 2009-01-09 12:35:54 följande: Tack, det verkar vara precis vad jag är ute efter! För övrigt funderar jag på att strunta i canvas och köra på neopren eller nåt liknande material, nån som vet var det finns att få tag på (verkar lite klurigt)?
    enda stället jag sett det på är www.shelby.fi
  • yrväder

    passau skrev 2009-01-09 13:19:07 följande:


    Vem var det som sytt så fina skörväskor som var som skip hop i formen? någon som vet?
    gobligobli
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)