• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • ak74

    När man syr muddbyxor i stl 80 vad ska det vara för mått på benmudden då?
    Jag mätte på min 3-åring och han har ca 18 cm runt. I Anita Gunnars bok står det 25 cm i stl 80. Var mäter man då?

    Svårt när man inte har någon att mäta på...

  • Nhelia

    ak74 skrev 2009-01-24 13:58:25 följande:


    När man syr muddbyxor i stl 80 vad ska det vara för mått på benmudden då? Jag mätte på min 3-åring och han har ca 18 cm runt. I Anita Gunnars bok står det 25 cm i stl 80. Var mäter man då? Svårt när man inte har någon att mäta på...
    Jag brukar ha ca 17 cm för benmuddar i storlek 80, men det beror ju också på hur stretchig muddväven är.
  • ak74

    Tack för det snabba svaret
    Jag använder just nu Swelogents mudd. Vet inte hur den är jämfört med S o S...

  • ZyzterZäta

    Nu har även jag sytt igen En present till en kille som precis fyllt tre år. Blev hastigt bjudna på tårta imorgon och då vill man ju ha med sig något förstås. Förmodligen en tråkig present för treåringen men man tager vad man haver


  • AMDA

    ak74 skrev 2009-01-24 14:11:54 följande:


    Tack för det snabba svaret Jag använder just nu Swelogents mudd. Vet inte hur den är jämfört med S o S...
    jag använder swelogents och jag brukar ta 16cm i strl 80
  • Elof och Dagny

    Hej!

    Har en fråga ang applikationer.. har aldrig sytt det innan, men någon gång ska vara den första! Har klippt ut applikationen i tyget men har nu fastnat vid mellanlägget. Köpte ett på stoff och stil, där den ena sidan är lite "blankare" än den andra.. Ska det strykas på applikation eller tyg? Eller bara användas mellan? Vilken sida ska vara upp?


    *Kira 070516 & bf april-09*
  • Kaja

    Angående sambeställning från Micha's. Jag kommer nog att dra gränsen framåt onsdag nästa vecka. Hon vill ha förskottsbetalning och blir vi många så blir det MYCKET pengar att ligga ute med, så då vill jag gärna ha åtminstone en delbetalning innan jag beställer.

  • Dora

    Elof och Dagny skrev 2009-01-24 15:02:57 följande:


    Hej!Har en fråga ang applikationer.. har aldrig sytt det innan, men någon gång ska vara den första! Har klippt ut applikationen i tyget men har nu fastnat vid mellanlägget. Köpte ett på stoff och stil, där den ena sidan är lite "blankare" än den andra.. Ska det strykas på applikation eller tyg? Eller bara användas mellan? Vilken sida ska vara upp?
    Det låter nästan som om det aär totally stable du har. Det har man på baksidan av det tyget applikationen ska sitta på för att det inte ska töja sig.
    Mellan applikationen och tyget tar du vliesofix, ett dubbelhäftande mellanlägg.
  • Humleblomstern

    skaparglädje skrev 2009-01-24 10:38:10 följande:


    Humle: fina saker, skönt att inspirationen är tillbaka!
    Tack! Ja, det gäller bara att börja, sen kommer man in i flytet och då är det kul igen!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)