• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Kaja

    Hur gör ni som har sytt singoalla i trikå?? När jag syr i vävda tyger så har jag sytt med kanal och trätt i resårbandet, men frågan är om det är så fiffigt när det gäller trikå?? Ska man sy fast resårbandet i tyget i stället och vika in kanten, tror inte att det blir lika snyggt, men det kanske är enklare??

  • Humleblomstern

    ak74 skrev 2009-01-26 10:24:37 följande:


    Humleblomstern skrev 2009-01-25 22:16:59 följande:
    Ribstop finns det något som heter... Det ska vara extra rivstarkt men är ändå mjukt och följsamt och gjort av bomull (tror det är 100% men är inte säker)
    Menar du ripstop? Googlar på det, men hittar ingen återförsäljare.
  • ak74

    Har aldrig testat själv men tanken har funnits en tid

    En rullsöm med OL som blir så där vågig och sen bara sick sacka på resår ett par cm nedanför...?

    Själv tesade jag att sy med framilonband för ett tag sen och det var lite knepigt... Sydde en top till dottern med vid båthalsringning och påsydda axelband á la Ottobre i uggletyg.

  • Kaja

    ak74 skrev 2009-01-26 10:38:53 följande:


    En rullsöm med OL som blir så där vågig och sen bara sick sacka på resår ett par cm nedanför...?
    Ingen dum idé. Jag var faktiskt inne på att sätta vanlig mudd ett tag. Frågan är ju vad man gör med halsen...
  • ak74

    Nu blev jag osäker på vad det heter ribstop eller ripstop. Jag tror att jag har sett det på S o S...

  • Humleblomstern

    ak74 skrev 2009-01-26 10:45:58 följande:


    Nu blev jag osäker på vad det heter ribstop eller ripstop. Jag tror att jag har sett det på S o S...
    Aha! Skall kolla där! Tack för tipset.
  • Snoddas Snoddas

    Mmm...här vabbas det också...IGEN! Sonen hinner gå några dagar-1 vecka sen åker han på något! Ska försöka passa på att klippa tyg när han sover sen, så kanske jag får sy i em eller kväll!

  • Mimmi 71

    Ja, det enda positiva med att vabba är att man faktisk kan få lite sytt under all sömn. Lille G är inne på sin fjärde sovpaus nu (vaknade ju förtåss redan 04.45).

    Dora: sitta på jobbet och inte ha något att göra är nog det värsta man kan göra. Mitt förra jobb hade många dagar på det viset och det är för mig mer stressande än för mycket att göra.

  • ak74

    Själv har jag suttit på möte i skolan nu på morgonen. Problem med den store pojken i skolan
    Hade hellre varit hemma och vabbat kan jag lugnt säga...

  • Mimmi 71

    Kaja skrev 2009-01-26 10:29:50 följande:


    Hur gör ni som har sytt singoalla i trikå?? När jag syr i vävda tyger så har jag sytt med kanal och trätt i resårbandet, men frågan är om det är så fiffigt när det gäller trikå?? Ska man sy fast resårbandet i tyget i stället och vika in kanten, tror inte att det blir lika snyggt, men det kanske är enklare??
    Jag skulle nog välja en kanal även i trikåtyg till singoalla. Jag har också bara sytt i vävda tyger men skulle nog välja samma förfarande som jag brukar - mud nedtill på ärmen och kanal vid halsringningen.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)