• yrväder

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Familjetrollet

    idag hmtade vi ut flodhästtygerna.blev besviken då det gula tyget är orange.får se om jag ska sy nått av det tyget

    blev ni andra nöjda med era flodhästtyger?

  • fru fogeby

    hmmm 2 olika svar.. jag sydde ialf på kanten på en halsrigning med det å det blev inte elastiskt, det töjde bara ut halsrigningen.. vad blev fel?


    Tygbindeberoende!
  • fru fogeby
    Jalapeno skrev 2009-02-06 20:48:02 följande:
    fast sicksacken på baksidan ger lite elasticitet. Prova o se vad du tycker
    ok, jag ökade stygnlängden och då blev det något bättre, men fortfarande inte så elastiskt utan den töjde mer ut det.. men det kanske funkar...himla mycket proffsigare ser det ialt ut
    Tygbindeberoende!
  • intehemma

    fru fogeby: Det är ju ofta svårt att inte töja ut elastiskt tyg när man syr på vanlig maskin, särskilt när det inte är "raksträcka". I en halsringning skulle jag sytt ett kantband i ditt ställe (tex i samma tyg), då kan du sträcka kantbandet så att det drar ihop och motverkar att halsringningen töjer ut sig.

    Här finns en superbra beskrivning:

    kokalal.blogspot.com/2008/09/sy-kantband-i-trik.html

  • Familjetrollet

    fru fogeby skrev 2009-02-06 20:47:14 följande:


    hmmm 2 olika svar.. jag sydde ialf på kanten på en halsrigning med det å det blev inte elastiskt, det töjde bara ut halsrigningen.. vad blev fel?
    jag syr alla sömmar med trikåsöm,även halsring med mudd syr jag med trikåsöm.funkar toppenbra
  • mian71

    fru fogeby: Jag gör precis som intehemma, drar i kantbandet lite lagom när det är av trikå. Tvillingsömmen blir absolut elastisk, men man behöver öka stygnlängden och ibland även övertrådsspänningen (beroende på maskin, och bara lite, lite).

  • Tygtiiger

    sarahl skrev 2009-02-06 19:59:43 följande:


    någon som vet något numemr av ingelise/allt om handarbete som har brudklänningar och brudnäbbsklänningar. Har själv sytt en från en av dessa tidningar men hittar den inte och har ingen susning vilket nummer det var. skall passa 8 år.
    Nej, men i ottobre nr 3/08 finns en som nog skulle kunna funka till en brudnäbbsklänning. en 92-140 cm (den lilla flickan om du kollar på nätet) och en 134 -170 cm.
  • fru fogeby

    ok, jag sydde fast ett kantband i halsrigningen men tyckte ändå den sträckte ut sig.. men det är säkert bara jag som tycker det.. dock är den inte lika elastisk som jag hade hoppats på...


    Tygbindeberoende!
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)