• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Gladhannapanna
    nian74 skrev 2010-12-13 09:30:54 följande:

    Nu har jag äntligen fått ett datum för operation!


    I mina papper står att man ska undvika tunga arbetsmoment och tyngre motionspass i 2-4 veckor... läker man verkligen så fort?!


    Det står också att man ska undvika samlag i sex veckor...


    Jag har för mig att ni pratade om att man skulle vara försiktig längre tid än så?!


    Nian: det beror nog lite på vilken typ av operation man ska göra. Jag ahr ju fått väldigt stränga regler, inga lyft på 6 veckor, inte springa, hoppa eller cykla på tre månader. Det sista är för att det tar tre månader för bindväven att läka.

    Jag var sjukskriven i en månad.
  • Gladhannapanna

    Idag har jag varit hos min ordinarie gyn som kollade. Hon tyckte att det har läkt jättebra, försökte klippa bort de vassa trådändarna men fortfarande kan känna, men de satt under slemhinnan så det gick inte.
    Hon sa också att den läkare som opererat mig är känd för att propagera för hur viktigt det är att man verkligen bygger upp mellangården ordentligt så det känns extra bra!

  • So nice

    Om operation har fungerat ok tycker jag man ska vara super försiktig, vävnader läker inte förrän efter ca 4 månader.
    Vi hade sex första gången härom dagen då hade gått 2,5 månader och det kändes inte så bra väldigt svullet så kjag kommer vänta i minst 1 månad till, har ni fått till det pyttis? eller med tanke på att du fortfarande har trådar kavr så kanske det inte funkar så bra!!

    MAn bör vara superförsiktig så länge som möjligt, jag har inte lyft min dotter mer än ytterst korta stunder 

  • Gladhannapanna

    Hon som opererade jobbar i huvudsak på Sahlgrenska men var inne och gjorde min op på Östra, hon heter Eva Dahlgren, lätt att komma ihåg!

    Min ordinarie gyn jobbar på gbg kvinnoklinik och heter Anna Welander, superbra!!!

  • Längtandsfull
    Gladhannapanna skrev 2010-12-15 21:19:52 följande:
    Hon som opererade jobbar i huvudsak på Sahlgrenska men var inne och gjorde min op på Östra, hon heter Eva Dahlgren, lätt att komma ihåg!

    Min ordinarie gyn jobbar på gbg kvinnoklinik och heter Anna Welander, superbra!!!

    Hur gammal ungefär är den där Anna Welander? 


  • Gladhannapanna
    Längtandsfull skrev 2010-12-15 21:51:22 följande:

    Hur gammal ungefär är den där Anna Welander? 


    Ca 45 tror jag.

    So nice: Nej, vi har itne provat sex än, men jag fick ok för att testa igår så vi får väl se när vi får till det. Vi pratade om det igår och maken sa att han kanske kommer att få fartränder på snoppen av trådarna som är kvar....
  • nian74

    Hej allihop.
    Nu närmar sig min operation och jag börjar bli lite nervös...
    Har ni några råd att ge mig? Något jag bör tänka på?
    Hur länge låg ni kvar på sjukhuset?
     Hur länge behövde ni vila när ni kom hem innan ni kunde fungera ungefär som vanligt hemma (utan tunga lyft så klart)?

  • Gladhannapanna

    Nian: Jag ahde med mig egen apelsinmer för de hade bara läbbig röd saft att dricka!
    Annars är det väl bara att ha med sig sköna kläder, kanske sin egna kudde. Man får den info man behöver innan op tycker jag.

    Första gången spydde jag som en kalv hela första dagen, opererades på eftermiddagen och stannade i två nätter, hade dock itne speciellt ont när jag kom hem. Det var bara det främre som åtgärdades.

    Andra gången opererades jag på morgonen, spydde ingenting och gick hem på eftermiddagen dagen efter. hade rejält ont i minst en vecka, låg i princip ner hela tiden, varvade soffan coh sängen. Var helt sjukskriven i en månad och det behövdes faktiskt! Då opererade jag det bakre.

  • nian74
    Gladhannapanna skrev 2011-01-13 14:32:50 följande:
    Nian: Jag ahde med mig egen apelsinmer för de hade bara läbbig röd saft att dricka!
    Annars är det väl bara att ha med sig sköna kläder, kanske sin egna kudde. Man får den info man behöver innan op tycker jag.

    Första gången spydde jag som en kalv hela första dagen, opererades på eftermiddagen och stannade i två nätter, hade dock itne speciellt ont när jag kom hem. Det var bara det främre som åtgärdades.

    Andra gången opererades jag på morgonen, spydde ingenting och gick hem på eftermiddagen dagen efter. hade rejält ont i minst en vecka, låg i princip ner hela tiden, varvade soffan coh sängen. Var helt sjukskriven i en månad och det behövdes faktiskt! Då opererade jag det bakre.
    Tack för svaret!

    Maken såg lite blek ut när jag sa att jag eventuellt skulle bli sängliggande i en vecka...han funderar på att åka till sina föräldrar "så jag får vila ifred" (läs: så han får hjälp)
    Det är tufft att ta hand om barnen själv (de yngsta är 2,5år och tio månader) speciellt om man inte är van men jag blev ändå lite besviken...
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder