• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Neville

    hej alla.


    gjorde i går operationen på bakre väggen och mår konstigt nog helt okej. visst har jag ont som attan och kan inte sitta ner, blå och svullen,  men det är en hanterbar smärta. Kanske tack vare diklofenaken, vet inte.


    men en fråga till er som gått igenom samma, när ni ska göra nummer 2 på toa, är det normalt om det blöder lite extra då? lite privat kanske, men det känns så svåårt. inte att det gör ont, men det är svårt ändå på någo sätt. är så van vid att hålla där nere för att få  ut det men det kan jag ju inte nu då jag även är sydd en hel del på utsidan med.


     


    Hur hade ni det?

  • nian74
    Neville skrev 2011-05-25 15:25:38 följande:

    hej alla.


    gjorde i går operationen på bakre väggen och mår konstigt nog helt okej. visst har jag ont som attan och kan inte sitta ner, blå och svullen,  men det är en hanterbar smärta. Kanske tack vare diklofenaken, vet inte.


    men en fråga till er som gått igenom samma, när ni ska göra nummer 2 på toa, är det normalt om det blöder lite extra då? lite privat kanske, men det känns så svåårt. inte att det gör ont, men det är svårt ändå på någo sätt. är så van vid att hålla där nere för att få  ut det men det kan jag ju inte nu då jag även är sydd en hel del på utsidan med.


     


    Hur hade ni det?


    Mitt råd till dig är att dricka movicol, då blir det lätt att gå på toaletten och du behöver inte trycka på.
    Jag opererade bakre väggen i februari och äter fortfarande movicol till och från för att jag så lätt blir hård i magen.
    Jag var livrädd att gå på toa dagarna efter op då jag även blivit sydd med tre stygn "där bak". Första gången jag bajsade efter operationen släppte ett stygn och jag blev jätteorolig men det var tydligen ingen fara om det bara var ett. 
  • Hibiscus

    Jag var också livrädd att gå på toa o dessutom var jag ganska förstoppad- som man lätt kan bli av all smärtlindring man får vid en operation o det blödde nog mer av att det blir ett extra tryck- nä första gångerna var ingen höjdare- men det blir bättre

  • Gladhannapanna

    Hella: jag känner inte igen det du beskriver.

    Neville: jag såg till inte bli förstoppad och tog evigheter på mig varje gång för att inte trycka på! Ont gjorde detvarjegång vill jag minnas.

  • Neville

    tack för tipsen! en fråga till, hur länge vart ni sjukskrivna..? Jag får inte anstränga mig, lyfta eller sånt på 6 veckor, har lämnat schema till dagis fram till slutet på juni, men nu när jag ringde avd. för att få papper på allt hade jag max en vecka, eller ingen sjukskrivning. nu var min op troligtvis inte så komplicerad som många av era, då jag hade ett relativt litet problem att åtgärda. dock har jag stygn nästan hela vägen mellan de två hålen där nere..  Men med tre barn vararv en ettåring, borde jag ju inte räknas kapabel till att ta hand om dem med en gång.

    eller?

  • Minnie7

    Hej. Har bara en liten fråga. Kan gå och bajsa utan att hålla emot eller så men känner att jag inte har samma kraft som innan samt att jag inte kan få ut allt. Känner att det är bajs kvar iom att jag har känt via slidan. Kan man låta det vara så tills nästa gång man ska bajsa eller är det viktigt att man får ut allt?? Har ju konstaterad slapphet där bak så det är ju inte hundra.

  • rasajj

    Min op. kommer vara laproskopisk, kommer det gora nan skillnad for lakningen, hur manga stygn, var stygnen ar osv? Eller har alla har opats lapraskopiskt ocksa?

    www.davincisurgery.com/

    Min lakare anvander Da vinci roboten vid operationen. De kommer gora fyra sma hal i buken och ta ut livmodern via slidan.

    Ar det battre eller samre tro?


  • Lisafisan

    Neville: jag är också nyopererad. De första dagarna kändes det riktigt bra, särskilt när jag åt smärtlindrande. Men nu har jag tyvärr fått tillbaka framfallet i rämre delen av slidväggen. Så mitt råd är att FÖR ALLT I VÄRLDEN - LYFT INGENTING - LIGG TILL SÄNGS! JAg opererades för ynka 9 dar sedan, fick en veckas sjukskrivning oh det var ju knapt det med. Efter det har jag förökt att kontakta gynekologerna på alla sätt men får ingen respons alls. Jag är fortfarande hemma men har fått ta semester den här veckan för att jag har en bra chef. Men precis som du har jag en ettåring hemma som inte riktigt bryr sig om att mamma är nyopererad och dessutom är hur mammig som helst. Med en make med ryggskott så vardet väl redan skrivet i stjärnorna att det här inte skulle gå så bra. Dehar dessutom sytt med tråd som skulle hålla i 10 dagar men jag känner nu att tråden ger vika och allt kommer tilbaka.

    Jag känner mig så deprimerad att jag knapt vet vart jag ska ta vägen. Nu är jag arg på allt och alla men mest på gynekologerna! 2 män ( jag vill aldrig mer ha en manlig gynekolog - har bara haft otur med dessa - en som svaradei mobiltelefon samtidigt som han gjorde undersökning på mig när jag var gavid med flickorna och en som inte hälsade på mig strax innan han sklle sprätta min mage under mitt kejsarsnitt - aldrig mer en manlig gynekolog) Förlåt min svada.

    Isa: jag tror nog att du tömmer tarmen men eftersom den ligger i en båge som tynger ner emot slidan så känns det som om det finns innehåll kvar, men när tarmen tömmer sig så klämmer den ihop hela sig frammifrån och bak så att allt ska komma ut. Skulle det ändå vara innehåll som ligger kvar så gör det ingenting bara du tömmer hyfsat regelbundet - jag menar att den är ju till för att innehålla avföring så. Se till att inte bli hård  magen (som de andra säger), det är lättare för tarmen att göra ett bra jobb med mjuk avföring. Jag hade också känslan av att ha en tampong halvvägs ute (genom slidan alltså) men det gick tillbaka efter hand ganska bra, men jag har inte kunnat använda tampong efter fölossningen eftersom det är något i vägen hela tiden. Sex i "ridställning" har inte heller fungerat eftersom det då redan är fullt eller hur jag ska uttrycka mig.

    Usch, jag känner mig som en gammal gnällkärring All den optimism som jag kände inför operationen är som bortblåst. Jag hade verkligen föberett mig på bästa sätt inför operationen, gått ner i vikt (jag är inte överviktig men tänkte att det nog kunde vara bra att inte ha något extra som tynger) och tränat upp bäckenbotten och hela mig. Nu är jag tillaka på ruta ett - redan! och hela jäkla kvinnokliniken tiger som en mur! Det går bara inte att nå dom. Å vem ska man prata med? Det är inte riktigt läge att bryta ihop nu - men det liger nära till hands. Nä nu ska jag rycka upp mig och gå och se en knasig dansk film.

  • Minnie7

    Lisafisan... Vad ska jag säga... Så fruktansvärt tråkigt!!! Förstår om du är deprimerad!!! Hur mkt buktade ditt framfall ut innan op jämfört med nu?? Har du några andra symtom? (förutom smärta antar jag).

    Bara på KK igen, ge dig inte!
    Tack för dina råd. Styrkekram!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder