• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Minnie7

    Jo, min yngsta är 7 veckor så jag hoppas ju på att det ska gå över. Men sedan är jag sydd för lite också och det måste ju åtgärdas kirurgiskt om det ska bli bättre. Hatar den öppna känslan och att man är så begränsad vad gäller lyft och promenader.

  • rasajj

    Hej, nu har jag en fraga till.

    jag har inte sa speciellt mycket problem av mitt framfall forutom under mensen, och ska sanningen fram sa har jag inte haft sa mycket mens sedan mina yngsta foddes (tvillingar for dryga 9 ar sedan) Dewt var troligen hormonell obalans pga overvikt. Men iar har jag gatt ner i vikt (nastan 25kg hittills) och sedan fyra manader sa ar min mens som klockan igen, den kommer pa dagen den ska osv.

    Och det ar darfor jag ens upptackt mitt framfall.. For jag anvander diva kopp och den glider ner for att livmodertappen ar sa lagt ner. Det har tagit lite tid for mig att koppla detta till framfall. For jag har liksom inte ens tankt pa det mer an att jag nog borde knipa mer..

    Iallafall sa blir det varre for varje manad, och forra manaden sa var aven kramperna vid mensen valdigt smartsamma, och mycket mer stickande kansla. Och det var forst forra manaden som det gick upp ett liljeholmens for mig.. Ja, det ar ingen som anklagat mig for att vara snabb..

    Nu har jag mens igen och den har gangen har jag vark i ryggen, ungefar i njurhojd.. Ja undrar darfor om detta har med framfallet att gora? nan som haft liknande?

    Mellan menserna har jag inga direkta problem fran framfallet forutom urinlackage. (vilket jag antagigt var for att jag inte kniper sa mycket/ofta..)Men nu vet jag att det ar framfall.

    Iallafall, ska till gyn pa onsdag nasta vecka sa jag kan sakert fa svar da, men om nan har har haft liknande besvar.. Tankte bara fraga..


  • So nice

    Buspojkarna:

    Jag har op 2 ggr ska in för op nr 3 i augusti..
    Har inte blivit ett dugg bättre tyvärr, men jag kommer göra det i vilket fall som helst, för värre kan det inte bli!
     

  • mani79

    känner så med er som har det så jobbigt.
    Jag är livrädd för vad förlossning nr två ska ställa till med. Mitt framfall och problemen med det blev värre ju längre tid som gick efter första förlossningen. Och smärtan/tyngdkänslan vid mens blev bara värre och värre. Nu när jag är gravid slipper jag ialla fall den. Däremot har jag stora problem med att tömma tarmen. Får alltid hålla emot i mellangården och väldigt ofta får jag sprickor. Just nu blöder jag väldigt mycket... äter dessutom järntabletter som inte precis är milda för magen.

    Jag såg att någon annan skrivit att det försämrades vid långvarig hosta och så var det för mig med...

    Usch, vet ju att jag har dåligt läkekött så jag är väldigt orolig:(

     

  • Neville

    mani79, jag förstår hur du känner. Jag har tre barn, efter första gick jag tillbaka till normal, efter andra kom det smygande ch efter tredje var det allt utom bra.
    Jag säger inte det för att skrämma upp dig, tro inte det.
    Jag är relativt nyopererad för bakre väggen, jag känner redan stor förbättring, speciellt när jag är på toa.

    Det finns hjälp att få, ganska snabbt också. Jag fick op tid på tre månader och hade världens bästa läkare.

    Vilket sjukhus hör du till?

  • Neville

    ja, ont gör det ju ännu, sitta på en stol kan jag inte än, hehe, men det är bättre. själva öppenheten känns borta och nu när det inte gör lika ont att gå på toa kan jag ibland till o med vilja gå för att testa så det inte bara funka tillfälligt.

    jag förstår dock inte hur hon har gjort där nere, det lägger sig väl sen då jag är svullen ännu, men det ser skumt ut alltså.

  • Minnie7

    Nej, förstår om du inte kan sitta på en stol. Hoppas smärtan ger sig snart. När ska du på återbesök?? Skönt att få kollat så allt är ok även om det säkert är det.

  • mani79

    Neville: Hör till skånes universitetssjukhus. Hoppas det finns någon riktigt bra där.

    Isa73: Kommer knappt ihåg känslan nu men det var ett kraftigt tryck nedåt. Som om hela området kring öppningen svullnade upp, spände och stramade. Usch, det var hemskt.

    Se har jag också en väldigt öppen känsla. Vet inte hur ni andra har haft det med tampong men det har inte funkat på mig. Jag tror inte det har med tappen att göra utan det känns som om det bara har runnit förbi tampongen... 

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder