• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • rasajj

    Jag var hos min gynekolog idag och gjorde annu ett test for att konstatera framfall av urinroret. Sa de ska fixa aven det under op. De kommer ta bort hela livmodern inkl. tappen och lagga nat i slidvaggen for att stodja upp urinroret. Sa nu vantar jag bara pa att de ringer sa jag kan boka tid for op.

    De raknar med nan vecka sjukskrivning fran jobbet och absolut lyftforbud i 6 veckor.
    En natt pa sjukhus..

    De gor 6 hal i buken, fyra for hysterectomin och tva for urinroret... De stangs med ett stygn vardera. Sedan blir det stygn inne i slidan forstas, men.. jag vet inte hur manga..

    Jag ser fram emot att fa det gjort tror jag.. Inte sjalva ingreppet, men jag hoppas ju att resultatet blir bra.

    Risken for att fa framfall igen ar valdigt lag. Och det later ju bra.


  • Gladhannapanna
    rasajj skrev 2011-06-09 03:33:12 följande:
    Jag var hos min gynekolog idag och gjorde annu ett test for att konstatera framfall av urinroret. Sa de ska fixa aven det under op. De kommer ta bort hela livmodern inkl. tappen och lagga nat i slidvaggen for att stodja upp urinroret. Sa nu vantar jag bara pa att de ringer sa jag kan boka tid for op.

    De raknar med nan vecka sjukskrivning fran jobbet och absolut lyftforbud i 6 veckor.
    En natt pa sjukhus..

    De gor 6 hal i buken, fyra for hysterectomin och tva for urinroret... De stangs med ett stygn vardera. Sedan blir det stygn inne i slidan forstas, men.. jag vet inte hur manga..

    Jag ser fram emot att fa det gjort tror jag.. Inte sjalva ingreppet, men jag hoppas ju att resultatet blir bra.

    Risken for att fa framfall igen ar valdigt lag. Och det later ju bra.
    Låter som en omfattande op, skönt att risken för återfall är låg!
    Min gyn sa att man inte använder nät om det inte är nödvändigt för att det kan påverka sexlivet negativt. Men det gör ju ett framfall också!
  • rasajj
    Gladhannapanna skrev 2011-06-09 07:56:06 följande:
    Låter som en omfattande op, skönt att risken för återfall är låg!
    Min gyn sa att man inte använder nät om det inte är nödvändigt för att det kan påverka sexlivet negativt. Men det gör ju ett framfall också!
    Jag far val hoppas att jag tillhor de kvinnor som inte kanner av natet nagonsin.. det verkar anda vara det vanligaste..
    Min lakare sa att de har anvant nat har i USA de senaste femton aren och haft bara bra resultat, dels att inkontinensen forsvinner for framfallet ar fixat, dels att det inte finns nagra storre bverkningar av att ha natet dar.

    De risker/biverkningar han raknade upp var att det finns en liten risk att de skadar urinblasan under operationen, eller att jag maste aka hem med kateter for att jag inte kan tomma blasan forran nagra dagar efter op. De flesta kan tomma blasan redan dagen efter, vissa kvinnor kan efter nagra dagar.
  • Hibiscus

     Nu har jag varit på inskrivning för hysterektomin och op blir på måndag
    So nice: tror du inte då att jag fick din "favorit" .... håller med om att han verkade arrogant..frågade om det är han som kommer op mig, men han sa att det bestäms på måndag vem det blir jaja det visar sig vem det blir- bara allt blir bra så
    Dom hade gjort om en massa vid inskrivningen- till det bättre, nu slapp man dessa eviga väntetider.

  • So nice

    Hella, håller alla tummarna för dig och hoppas verkligen att allt går som planerat!! Vem vet Bo kanske fixar till dig jätte bra bara för att det inte gick vägen för mig behöver det inte betyda att det inte  gör det för dig eller hur?

    Jan kanske misslyckas med mig med!! Jag längtar efter att få mitt gjort men ska verkligen försöka gå ner ca 10 kg innan dess!! SÅ nu har jag 3 månader på mig..

    Saargr,

    Konstigt att de inte gör mer nät här, nätet är en svensk uppfinning och när jag surfat runt på Amerikanska sidor så förespråkar de verkligen dessa nät. Funderar om det är en kostnadsfråga.. blir alltid lite misstänktsam när de är motstridiga, jag skulle vilja se statistiken på vilka som känner av sina nät.. jag läste att får man återfall som jag och Hella har fått så ökar risken med 30 % varje gång man måste op om sig, så i mitt fall så haj jag op mig 2ggr 30% risk till återfall första gången 60% andra och tyvärr 90% tredje!!! hoppas verkligen inte att de siffrorna stämmer..

    Hella ta det lugnt nu den första tiden jag menar riktigt lungt!! ligg helst i en vecka!! inga lyft eller något!!
    Stor kram! och lycka till! skriv när du orkar igen så vi får se hur det har gått!!

     

  • rasajj
    So nice skrev 2011-06-09 20:41:27 följande:
    Hella, håller alla tummarna för dig och hoppas verkligen att allt går som planerat!! Vem vet Bo kanske fixar till dig jätte bra bara för att det inte gick vägen för mig behöver det inte betyda att det inte  gör det för dig eller hur?

    Jan kanske misslyckas med mig med!! Jag längtar efter att få mitt gjort men ska verkligen försöka gå ner ca 10 kg innan dess!! SÅ nu har jag 3 månader på mig..

    Saargr,

    Konstigt att de inte gör mer nät här, nätet är en svensk uppfinning och när jag surfat runt på Amerikanska sidor så förespråkar de verkligen dessa nät. Funderar om det är en kostnadsfråga.. blir alltid lite misstänktsam när de är motstridiga, jag skulle vilja se statistiken på vilka som känner av sina nät.. jag läste att får man återfall som jag och Hella har fått så ökar risken med 30 % varje gång man måste op om sig, så i mitt fall så haj jag op mig 2ggr 30% risk till återfall första gången 60% andra och tyvärr 90% tredje!!! hoppas verkligen inte att de siffrorna stämmer..

    Hella ta det lugnt nu den första tiden jag menar riktigt lungt!! ligg helst i en vecka!! inga lyft eller något!!
    Stor kram! och lycka till! skriv när du orkar igen så vi får se hur det har gått!!

     
    Om de 'uppfanns' i Sverige sa ar det ju verkligen markligt att de inte anvands mer dar..

    jag har fatt op. tid nu. 11 aug blir det for mig. Daremot sa ska jag inte ligga i sangen i en vecka.. Min lakare kommer vilja ha mig att ga redan samma dag.. Jag stannar en natt pa sjukhuset. han vill inte att jag ar sangliggande under sjukskrivningen aven om jag har totalt lyftforbud i sex veckor efter. Min chef vill att jag tar en dryg veckas sjukskrivning, vi far se hur jag mar efterat..
  • mani79

    Lycka till med op, Hella. Måtte det bli bra för dig! Du också saargr när det blir dags förstås.

  • LiveHappy

    Hej! Jag hoppar inte här och frågar lite om det är okej?

    Det är så att efter förlossningen så får jag ibland sådan tyngdkänsla i underlivet. Ni vet när man kissar så trycker man på lite, sen när jag kissat klart och gått upp från toaletten så kan det trycker ligga kvar där? Även ibland när jag haft sex så kan dessa tyngdkänslor komma. För någon månad kissade jag på mig när jag skrattade, tur att  det bara var jag och mitt barn hemma då som är för litet för att förstå vad som hände. Det har hänt flera gånger innan att jag kissat på mig liite men sen hunnit till toaletten innan det kommer ordentligt. Och muspruttar gör jag också nu efter förlossningen, det kommer in luft när jag särar på benen vid tex sex eller när jag leker med dottern på golvet. Hur pinsamt som helst! En sista sak, vet inte om det "ska" vara så efter att man fött barn, men hålet i underlivet är inte stängt som förr, kan det va därför det kommer in så mycket luft?

    Har läst på lite om framfall på nätet nu och vet inte om det är det jag drabbats av? Va tror ni? 

    Jag trodde bara att jag var slapp så har gjort knipövningar utan något resultat. Dottern är 16 månader nu.

  • mie02

    Hej! Här kommer ännu en med frågor..
    Jag skrev i tråden för några månader sedan, nu är sonen 10 mån och vissa besvär finns kvar. Jag har främst besvär med skav (mest av främre väggen, lite bakre) och tyngdkänsla, samt får hålla imot i mellangården vid nr2. Jag har ett par funderingar. Det ena, jag vill att sonen någon gång ska få syskon..  Hur tror ni detta kommer påverka mina besvär (jag skrev en tråd med denna frågan men fick inget svar så jag testar här..). Troligtvis försämring?? Bör jag "kräva" kejsarsnitt?? Vet att graviditeten oxå belastar men förlossningen borde väl vara värst. Jag vill ju helst slippa värre besvär.

    Det andra är en undran, ur sjutton ska man hålla sig igång med dessa besvär? Tips på träning som funkar? Jag vågar knappt göra nåt för det känns ofta obehagligt. Jag har fått så dålig hållning för om jag försöker hålla in magen känns det bara obehagligt, sträcker och tynger. Så jag ser fortfarande gravid ut.. Träffade kompisar jag inte sett på länge idag, såg dem snegla på min mage. De tror säkert att jag är å smällen igen.

    Tacksam för svar!

    Lycka till alla

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder