• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Gladhannapanna

    Jag skriver till er båda:

    När det gäller träning så får man prova sig fram,. men tunga lyft, hopp och löpning ska man undvika. Själv har jag ridit och det har funkat bra. Antar att cykling också kan funka.

    Jag fick mitt framfall under första graviditeten och vid första förlossningen, jag fick en grad tre bristning mm.

    Jag blev undersökt av en förlossningsläkare i slutet av andra graviditeten, då sa hon direkt att jag behövde opereras och att jag skulle be om en remiss ca 6 månader efter förlossningen för att bli opererad ett år efteråt.

    Jag har fått samma info från flera olika gynekologer och alla säger att den största belastningen är graviditeten och inte förlossningen.
    Däremot kan man inte föda vaginalt efter en operation och återfallsrisken vid en graviditet efter på är 100%, därför opererar de inte förrän man fött de barn man vill ha.

    Att ha sex med framfall funkar utmärkt!

  • mani79

    mie02: Mina problem låter ganska identiska med dina, plus ont vid mens etc... jag är gravid i vecka 33 nu. Jag sprack mycket lite vid första förlossningen, däremot så krystade jag väldigt länge och det kan ha ställt till det.

    Min gynekolog har sagt att en graviditet och en förlossning inte ska påverka. Förstår jag iofs inte att hon säger... det hela kom ju efter första förlossningen... HUr som helst sa hon att problemen under grav kan minskas eftersom livmodern utvidgar sig och ger bättre stöd till övriga organ. Måste säga att jag tror att hon har rätt. Tycker att vissa av symtomen blivit mycket mindre. Annat kvarstår, bla att tömma tarmen... Jag är hur som väääldigt rädd inför förlossningen och vet inte riktigt hur jag ska hantera det. 

    Är det förresten någon som har erfarenhet av Lund/Malmö???? 

  • mie02

    Tack för svar pyttis och mani79!

    Det känns bara så konstigt att graviditeten skulle vara värre än förlossningen! Man får väl hoppas att gynekologerna vet vad de pratar om, så det inte är nåt de säger för att vaginal förlossning är bättre på så många andra sätt..

    Cykling borde kunna funka som träning (ridning är roligare men man måste ha häst!). Man får väl skaffa en sån där motionscykel. Sex funkar faktiskt, det är ju positivt att inte det krånglar oxå.

    Mani79, förstår din oro inför kommande förlossning! Kan det kanske vara så att när man fått framfall "redan är uttänjd" så en förlossning till ej förvärrar? Kroppen har ju gått igenom en förlossning och andra brukar ju iaf gå fortare/lättare. Hoppas din gynekolog har rätt och att din kommande förlossning blir bättre!

    Jag sprack inte heller så mkt vid min förl men det  gick väldigt fort, i mitt fall misstänker jag att vävnaderna inte "hann med".

  • Buspojkarna

    Jag hade 2  väldigt lätta förlossningar, första på 4-5timmar och andra på 1 timme och 50min, men 50min från det att det var riktiga värkar. Blev igångsatt med sista och första vattenavgång 35+5. men graviditeterna var väldigt påfrestande på min kropp. sista tiden med sista barnet gick jag typ med en apelsin ut genom underlivet. kroppen orkade liksom inte hålla emot allt. Hade lite problem efter första sonen, ,men då mest bara så att det inte kändes fräsht. nu är det hemskt. Vill ha operation NU och inte vänta dessa 3 månader eller längre. har i och för sig redan väntat en månad snart.

    Jag som hela tiden trott att det kroniskt ostabila bäckenet orsakat det onda kan äntligen helt släppa det. Min hemska smärta beror helt och hållet på framfallet och jag är helt beredd på att ta bort livmodern om det kan underlätta för kroppen.

    Först nu i början på maj blev framfallet riktigt mycket sämre och då ändrades smärtan helt och hållet, från att ha varit kring si-lederna.  Vi hoppas så in i norden att jag kan få slippa värk och leva ett normalt liv efter operationen.

    Min man väljer hellre bort sex än mig med smärta. Men jag hoppas att det skall gå bra efter op ändå. Nu vågar jag inte ens ha sex. inte haft det sen i maj innan det blev värre.

    Vågar verkligen inte och är rädd att hela väggen skall brista bakåt, då läkaren frågade om det kommit bajs ut från underlivet någon gång och att väggen var oerhört tunn.. Skrikandes

  • Minnie7
    Buspojkarna skrev 2011-06-14 09:30:29 följande:
    Jag hade 2  väldigt lätta förlossningar, första på 4-5timmar och andra på 1 timme och 50min, men 50min från det att det var riktiga värkar. Blev igångsatt med sista och första vattenavgång 35+5. men graviditeterna var väldigt påfrestande på min kropp. sista tiden med sista barnet gick jag typ med en apelsin ut genom underlivet. kroppen orkade liksom inte hålla emot allt. Hade lite problem efter första sonen, ,men då mest bara så att det inte kändes fräsht. nu är det hemskt. Vill ha operation NU och inte vänta dessa 3 månader eller längre. har i och för sig redan väntat en månad snart.

    Jag som hela tiden trott att det kroniskt ostabila bäckenet orsakat det onda kan äntligen helt släppa det. Min hemska smärta beror helt och hållet på framfallet och jag är helt beredd på att ta bort livmodern om det kan underlätta för kroppen.

    Först nu i början på maj blev framfallet riktigt mycket sämre och då ändrades smärtan helt och hållet, från att ha varit kring si-lederna.  Vi hoppas så in i norden att jag kan få slippa värk och leva ett normalt liv efter operationen.

    Min man väljer hellre bort sex än mig med smärta. Men jag hoppas att det skall gå bra efter op ändå. Nu vågar jag inte ens ha sex. inte haft det sen i maj innan det blev värre.

    Vågar verkligen inte och är rädd att hela väggen skall brista bakåt, då läkaren frågade om det kommit bajs ut från underlivet någon gång och att väggen var oerhört tunn.. Skrikandes
    Usch vad jobbigt det låter! Hoppas verkligen du blir hjälpt av operationen. Hur gammal är din yngsta?
  • mani79

    Buspojkarna: vilken mardröm du lever. Hoppas hoppas du blir bra efter op. Det är hemskt att man funderar på att avstå från sex...

    Jag tycker inte om sex längre, inte för att det gör så ont, det är bara i vissa positioner, men jag känner ingenting. Är på helspänn hela tiden och blir så besviken när det inte känns som innan. Och detta har kommit sakta men säkert, jag skulle säga att fram till 12 månader efter förlossningen var allt hyfsat ok...

  • So nice

    buspojkar, du har det verkligen inte lätt!! stackare! 

    Bajs genom underlivet? det  har jag aldrig hört, skulle det verkligen vara en hål i både tarm och slidvägg? låter konstigt..

    Live happy.

    Jag har aldrig lidit av att kissa på mig,så jag tyvärr inte hjälpa dig där.

    Pyttis, blev ditt kissande värre efter operationen? Vissa säger att det kan bli värre när man op framväggen!

    Må så gott 

    Kram 
     

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder