• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess

    Idag hade sonen maten klar när jag kom hem. Spagetti och köttfärssås.

    Märker redan efter en dags arbete Vilken hjälp man har av en matsedel!
    Resten av veckan:
    tors: fisk med pepparotssås och kokt potatis
    fre: Kyckling med senapstäcke och poatisklyftor
    Lör: barnen borta och jag äter rester
    sön: köttfärslimpa med kokt potatis
    mån: hemlagade vårrullar med sticky rice

    Ska räkna på priserna, men inte ikväll.

  • misstristess

    MrsQuitaz!!

    Det är med de gröna linserna, kokar du dem först en stund och sen kokar dem med riset? Vi äter mest råris som ska koka 40 min, men du kanske använder vitt ris?
    Låter gott och värt ett försök.
    Hur får du löken knaprig?

  • Zenobia

    Jag har märkt det med, mycke simplare med en matsedel. Sen kan inte sambon heller komma och undra vad man ska äta
    Hade förut en stor allmenacka där jag skrev upp också, men nu har det inte blivit av.

    Gjorde en så god och simpel tomatsoppa idag till lunch. Fann den på arla. Vart över så jag får lunch imorron med. Sen det som var bra va att man vart mer mätt av den här än köpte soppa. Sen att det är lika simpelt att göra.

    www3.arla.se/Default____17653.aspx

  • Karlsson

    Jag svängde ihop en böngryta idag med sånt som fanns hemma. Den blev verkligen supergod och självklart billig

    1 gul lök

    2 vitlökslyftor

    2 burkar krossade tomater

    1 riven morot

    1 riven palsternacka

    1 grönsaksbuljong

    ca 1/2 dl balsamvinäger

    En klick chilipasta (går säkert bra med vanlig chilikrydda, sambal oelek eller liknande)

    2 burkar bönor av olika sorter

    ca 15 oliver (behövs ju inte men jag hade över)

    ca 1,5 dl grädde och lite grekisk yougurt (också slattar jag hade över från annat)

    svartpeppar, paprikapulver, örtsalt

    Tror jag fick med allt, servade med ris till. Det blev säkert 10 portioner!

    Räknade på att grytan kostade ca 26 kr+riset Och det blev massor av mat

    Matsedel när man jobbar är toppen! Man sparar ju inte bara pengar på att planera och handla sunt utan tiden det annars tar att fundera ut något vetttigt efter jobbet och stressen som ofta blir är så skönt att slippa.

  • misstristess

    Ångrar nu att jag inte har förberett mig bättre, jobbet kom lite plötsligt.
    Till nästa vecka ska matsedeln vara mer genomtänkt.

    Nu var det ju sonen som lagade dagens mat, hade jag bara sagt till honom hade han kunnat göra dubbel sats med köttfärssås så att man hade kunnat göra lasagne eller liknande senare i veckan. Underlättar en del om vissa moment redan är klara.

  • misstristess

    Kan ju även tipsa om hemlagade vårrular! Perfekt sätt att bli av med alla möjliga rester.

  • Karlsson

    Jag är lite bortskämt med svägerskans vårrullar (hon är thailändska) Hon brukar när vi träffas hela familjen göra ca 120 st Snacka om att vi äter!!!

    Har någon gång beställt in vårrullar på typ kinakrogar för ungarnas skull men dessa ratas direkt. Så mina skulle nog inte heller riktigt motsvara deras förväntningar....

    Jag har också satt igånga att jobba denna vecka, i morgon lovar de rejält med snö så då stannar jag hemma.


    misstristess skrev 2009-01-28 19:28:24 följande:
    Kan ju även tipsa om hemlagade vårrular! Perfekt sätt att bli av med alla möjliga rester.
  • misstristess
    Zenobia skrev 2009-01-28 19:32:32 följande:
    Har du recept på vårrular. Det är juh så gott
    Thailändska brukar innehålla fläskfärs, morot, glasnudlar, ibland kål och lök. Sen brukar vi blanda i vad vi hittar av "torra" grönsaker.
    Vi köper även torkad svamp i thaibutiken som vi har i.

    Där finns även en liten, vegetarisk variant, men den brukar vi köpa färdig.

    Vi steker upp det vi vill ha i och smaksätter med fisksås och peppar. Men oftast följer vi inget recept, tar bara vad vi hittar.
    Färs, morot, svamp och glasnudlar är oftast med.

    Sen rullar vi in allt i degplattor som man kan handla frusna.
  • misstristess
    Karlsson skrev 2009-01-28 19:33:19 följande:
    Jag är lite bortskämt med svägerskans vårrullar (hon är thailändska) Hon brukar när vi träffas hela familjen göra ca 120 st Snacka om att vi äter!!! Har någon gång beställt in vårrullar på typ kinakrogar för ungarnas skull men dessa ratas direkt. Så mina skulle nog inte heller riktigt motsvara deras förväntningar.... Jag har också satt igånga att jobba denna vecka, i morgon lovar de rejält med snö så då stannar jag hemma.
    Nr1: fusk med egen rullelagare!!

    Nr2: kan man stanna hemma bara för att det snöar lite?

    Här nere är snön en bristvara.
    Rejält brukar vara 10 cm.
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget