• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Karlsson

    Jo det är så jag också resonerar men våra matkostnader sänks ju aldrig eftersom jag hela tiden köper på mig mer och mer och mer fyndvaror Kan inte längre gå in och köpa en liter mjölk utan att komma ut med ett stycke fyndkött, haha vilket I-landsproblem

    Men nu är snart frysen full, det är inte länge sedan där bara låg en påse svamp och en burk hjortron

    Men jag antar att i långa loppet sänks matkostnaderna efterom det är sluthandlat när det gäller dyra varor!


    kariba skrev 2009-02-20 13:13:27 följande:
    Karlsson skrev 2009-02-20 09:37:44 följande:
    För mig gäller det att passa på när det är billigt, har precis skivat 2kg kassler och fryst in...
  • Kakan Mascha

    CharmingGirl skrev 2009-02-20 13:04:16 följande:


    Karlsson skrev 2009-02-20 12:52:40 följande:
    Jaha ok. Spolar man av den i kallt vatten efteråt eller bara låter den rinna av? Ja, det är ju jättegott när den får stå i marinaden och dra sig. Men det blir ändå alltid så torrt när jag gör det, och dom mjuknar liksom inte. Kan ha den stående i flera dagar, men lika torr som dag ett. Hur gör du? Vad har du i?
    Min vitkålssallad är nog inte så mjuk, men saftig! River med en osthyvel när jag gör den så att bitarna blir så smala som möjligt. Och sedan får den stå i marinaden en stund, gärna över natten eller så.
  • Karlsson

    Jag gör allt på en höft och ofta lite olika
    Olivolja och vitvins eller balsamvinäger använder jag vanligen.
    Alltid mycket Santa Marias örtagårdskrydda, örtsalt och svartpeppar. Ibland finhackar jag vitlök och rödlök och har i.

    Sen strimlar jag alltid med en osthyvel för att få tunna skivor av vitkålen.


    CharmingGirl skrev 2009-02-20 13:04:16 följande:
    Karlsson skrev 2009-02-20 12:52:40 följande:
    Jaha ok. Spolar man av den i kallt vatten efteråt eller bara låter den rinna av?Ja, det är ju jättegott när den får stå i marinaden och dra sig. Men det blir ändå alltid så torrt när jag gör det, och dom mjuknar liksom inte. Kan ha den stående i flera dagar, men lika torr som dag ett. Hur gör du? Vad har du i?
  • PerG

    Det tror jag också. Förr "dagshandlade" vi väldigt ofta så i början när vi började planera och veckohandla så kostade veckohandlingarna ganska mycket, men nu har de sjunkit lite eftersom vi har betydligt mer "basvaror" hemma som vi tidigare fick köpa vid behov.


    Karlsson skrev 2009-02-20 13:22:47 följande:
    Men jag antar att i långa loppet sänks matkostnaderna efterom det är sluthandlat när det gäller dyra varor!
  • CharmingGirl

    Tack för svaren! Jag får se om jag ska slänga det i kokande vatten eller om jag ska hoppas på att den blir saftig iaf. Ska inte äta den förrän imornkväll, tillsammans med hemmagjord pizza, så den hinne rju stå och dra sig ett tag...

    Vi ska sitta ner i helgen och skriva en veckomatsedel. Har aldrig gjort det tidigare, men det skulle vara himla skönt att ha det så. Då vet man vad man ska laga varje dag och slipper ödsla tid och tänka "vad ska jag göra utav detta idag?".

  • Karlsson

    Ja man slipper irritationen över att tänka ut något som säkerligen behöver kompletteras i varjefall och vem ska åka och handla???, närmsta affären är dyr osv osv... Förrut kändes det som det bara var jag som stod för 'tänket' vilket gjorde mig på dåligt humör. Så fort man frågade familjen vad de ville äta blev det till 99% korv... Nu äter vi korv absolut max 1 gång i veckan ofta mer sällan än så

    Så familjen har fått mer varierad mat, bätre ekonomisk mat och en gladare mamma sen matlista infördes

    Lycka till med vitkålen


    CharmingGirl skrev 2009-02-20 13:50:58 följande:
    Tack för svaren! Jag får se om jag ska slänga det i kokande vatten eller om jag ska hoppas på att den blir saftig iaf. Ska inte äta den förrän imornkväll, tillsammans med hemmagjord pizza, så den hinne rju stå och dra sig ett tag... Vi ska sitta ner i helgen och skriva en veckomatsedel. Har aldrig gjort det tidigare, men det skulle vara himla skönt att ha det så. Då vet man vad man ska laga varje dag och slipper ödsla tid och tänka "vad ska jag göra utav detta idag?".
  • misstristess

    Denna veckan har jag gjort en stor miss med maten. "Glömde" bort att barnen behöver äta alla mål hemma nu när de har lov. Så de små skåpråttorna har verkligen rensat både skafferiet och frysen. Obegripligt att de kan äta så mycket...

    All mat jag lagade förra helgen är slut redan idag, till och med saltet är slut.
    Men, nu har jag ju en anledning att gå och handla i helgen.

    Tjälknölen!! Ett par frågor om den. Vi ska äta den på söndag, men kan jag slänga in den i ugnen redan inatt? Lägga i lagen i morgon och låta den stå till på söndag?

  • Zenobia

    misstristess

    Du kan göra den i natt, men låt inte den ligga i lagen hela tid till söndag. Risken är att den blir för salt, utan ta upp den på kvällen och stoppa in i den i folie ist.

  • misstristess

    Zenobia

    Okej, ska göra så. Skönt med lite vägledning.
    Kan man ha kantarellsås till? Vad brukar man ha?

  • Zenobia

    misstristess

    Det låter som en toppen sås till, gott Frågar man jägare så ska det vara kantarellsås till utom min sambo då.
    Nu vet jag inte vad mer du ska ha till, men ett tips ärom du har potatis hemma göra hasselbackspotatis till

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget