• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Karlsson

    Jag använder olivolja, vitvinsvinäger, Santa marias örtagårdskrydda, örtsalt och svartpeppar.


    Janna86 skrev 2009-03-11 20:36:21 följande:
    Någon som vet vad det är man blandar i när man gör pizzasallad? Vitkål å morötter tycker jag e helt klart bäst, men själva spadet, va består det av??
  • 5 barnsmamman
    Astarte skrev 2009-03-11 18:21:45 följande:
    Jag kollade på ett äldre avsnitt av Lyxfällan idag där de rekomenderade att man ska storhandla. Jag är så skeptisk till det, blir det verkligen billigare?I avsnittet sa den kvinnliga programledaren till mamman i familjen att hon skulle passa på att ta ordentligt med vitkål eller vad det var, för det var ju billigt och då har man hemma.Min erfarenhet är att den enda effekten av att göra så är att man får slänga en massa. Jag storhandlar saker som står sig länge, mjöl, pasta, ris, tvättmedel och annat när det är billigt, men färskvaror springer jag ner och köper nästan dagligen, och alrig mer än vad som går åt för dagen. Då blir inget förstört. Hur gör ni?
    Jag kan bara svara för mig och min familj (vi är 5 barn och 2 vuxna 2veckor och dom andera 2 veckor är vi 2 barn och 2 vuxna)vi storhandlar för max 4000kr men skulle vi veckohandla ja då drar dte iväg.
    Vi handlar efter det som är biligt jag skriver upp vad som ska hem men det blir att kolla vad som är biligast.Sen dom senaste månaderna har vi köpt kött/joghurt/fil för halva priset och mat/fika bröd baka man själv.
    Så at storhandla det tjänar man på
  • 5 barnsmamman
    Karlsson skrev 2009-03-11 18:42:22 följande:
    Det här är min erfarenhet:Förr gjorde jag matsedel och storhandlade efter den. Följde den slaviskt och inget annat hamnade i vagnen. Märkte efter ett tag att kostnaderna inte sjönk nämnvärt. Jag har alltid ägnat stor tid till matlagningen och handlade sällan hel eller halvfabrikat då heller.Nu gör jag tvärtom, jag handlar först och fyndar varor hela tiden. Sen gör jag matsedel utefter vad jag fyndat. Nu ser jag resultat i matbudgeten Jag kan också sk. storhandla nu med men då handlar det mer om att fylla på förråden med basvaror och nu har jag lärt mig vart tomatkrossen ska handlas, bönorna och pastan osv. Kött och fisk däremot småhandlar jag ibland flera gånger i veckan då jag ser något förmånligt pris på det. Alla fynd hamnar i frysen Jag tar alltid en sväng förbi köttdisken även om jag bara är inne och ska handla mjölk alltså.Nu har jag lärt mig också hur billigt det kan vara som allra billigast då blir man lite gniden och vill inte längre betala mer än vad man behöver. Så att lära sig kg priset på saker är väldigt bra Då vet man när man fyndat!Jag har inte handlat kött till fullt pris på flera månader Samma sak med ost, förrut tog jag bara en ost för att det stod på min lista att jag skulle ha ost. Sen att den billigaste på Ica just då kostade 70kr/kg eller många gånger mer, det reflekterade jag inte över. Idag handlar jag bara ost om jag hittar för 49kr/kg eller mindre, annars får det vara.Så på detta sätt har jag lyckats sänka kostnaderna även om de inte var astronomiska förrut heller efter vad jag läst om folk matkostnader här på fl Det känns väldigt bra att få pengar över till annat!Och när det gäller vitkål så gör vi knappt av med ett stort huvud i veckan så nej sånt handlar jag inte 5 st av bara för att de kostar 4kr/kg en dag. Däremot kanske jag den veckan passar på att göra kålsoppa
    Skönt att höra att dte är flera som gör som en annan.
  • Janna86

    #791
    tack, då ska jag försöka me de! Örtsalt, funkar de me havsörtsalt från alpnaering??

    Å så får jag passa på att be om ursäkt att mina inlägg kommit in flera gånger.. datorn jäklas me mej.. :/

  • MiniMej

    måste bara tipsa om en väldigt billig och enkel budgetmiddag, spenatsoppa

    gjorde den idag, dels så tog den ca 15 minuter och blev väldigt god!

  • Llina

    Hej! Bra tråd det här! Jag har inte läst igenom hela men det ska jag göra. Jag har sett flera inlägg med pangasiusfileer och vill bara tipsa om att ibland kan dessa fileer smaka lite "jordiga" men om man lägger fileerna i en liter vatten blandat med lite mindre än en halv dl salt och saften från en citron och låter dom ligga , i en timme innan man steker dom så smakar dom bara..Gott. Då behöver man inte salta fisken vid stekning utan jag tar vetemjöl, sen vispat ägg med lite vitpeppar och sen ströbröd...underbart gott. sen en kall sås med cr fraiche, majonäs, dill och bostongurka så blir det en riktig festmåltid med billig fisk.

  • Emly

    Kan även jag tipsa om en kanongod och billig ärtsoppa!
    Ta ett paket 500g med frysta gröna ärtor, hacka en gul lök och lägg i 7dl vatten. Lägg i en tärning grönsaksbuljong och koka i 7-10 minuter. Mixa sedan allting så att det blir slätt och tillsätt sedan 2,5dl matlagningsgrädde! Färdigt!
    Fick denna soppa på en fika med min mammagrupp idag och den var supergod! Tom sambon som hatar ärtor gillade den=)

  • Zenobia

    Vi storhandlar en gång i månaden, eftersom vi har en bit till affären är det lättare.
    Sen handlar vi lite då och under veckorna och fyndar när det är bra priser.
    Samma som en ovan skrev här så köps osten när det är billigt och ibland köper jag ost som går att frysa in så man kan plocka fram eftersom.
    Även kött köps när det är bra pris. Te x fläskfilé är sånt som man kan handla på hösten, mycket billigare då.

    musli

    visste inte det om vitkålen att den gick att frysa in, men det var bra tips annars brukar ja köpa och äta lite av det och sen får jag kasta det för det blir gammalt. Men nu kan jag ist frysa in den

  • ingra

    Fisken blev inte alls god... Undrar vad jag gjorde för fel???
    Jag kryddade inte med nått iofs, kan det vara det?
    Jag panerade med mjöl, ägg och ströbröd... Det var allt.
    Men visst brukar man ha nått annat oxå, nån krydda?
    Känner mig dum som frågar men vill inte misslyckas nästa gång.
    Jag har ju panerat rödspätta men de var många många år sen men den
    blev väldans god. Så det är inte så att jag inte kan laga mat.

    //
    Tvillingmamman

  • ingra
    Svar på #795
    Vad anv du för spenat?
    Frusna spenatkuber?
    Nått annat? Creme fraiche??
    Vad??
    Lät gott!!
    //
    Tvillingmamman
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget