• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • misstristess

    Flädersaft:
    Spenat och linssoppa, hur gör du det? Jag har fortfarande massor med röda linser att använda upp.

  • misstristess

    Idag äter vi spagetti och köttfärssås. Och i morgon ska jag göra den krämiga daalen som Karlsson tipsade om. Har allt utom koriander hemma. Blir av med tre dl linser i till.

    Ska invänta morgondagens reklam innan jag gör upp nästa veckas matsedel. Här är ganska tomt i skåpen just nu.

  • ingra

    Vi ska lyxa till det med tacos... Älskar dem där minitubsen ....=)
    Nästa vecka ska jag ge mig på färskosten och baka lite gott till fika.
    När färskosten ska smaksättas anv ni torra kryddor eller färska?
    Kan man anv frysta kryddor eller blir de för blaskigt??
    //
    Ursäkta alla frågor...=)
    Tvillingmamman

  • 5 barnsmamman

    när jag gjorde matlistan så gjorde jagfrån den 23/3 till den 20/4. glömde denna vecka som kommer men det löste sig ganska bra idag var och handlade mjölk och det vart mat oxså till torsdag allt var ju på halva priset som tur var.

  • misstristess
    Svar på #833
    ingra:
    Vi använde frusen gräslök och torkade örtkryddor. Tror det går bra med vilket som. Bara att prova sig fram. Osten blir ganska "fast" så den klarar av lite blöt smaksättning.

    Vi åt tacos i torsdags. Alltid lika gott. Fast gurkan struntade vi i nu när den är så dyr. Netto har haft zucchini för 19kr/kg denna veckan så det blev det istället för gurkan.

    Använder man tacosås på burk och får sånt över så är den god att blanda med gräddfil till kall sås. Själv hade jag den på pizzan igår och det blev gott det med.
  • Mattilda

    Apropå tacos brukar jag blanda köttfärsen med lite ris + halva burken tacosås..jättegott plus att man inte behöver lika mycket köttfärs då!

  • Hedebris

    vi har en laxfilé, en kyklingfilé, en halv påse wokmix, korvbröd, hamburkarbröd, frusen persilja och frusen dill, 2 liter mjölk, margarin, soya, ananas, sambal oelek, pasta, ris, potatis, gul lök, rödlök, vitlök, några morötter, en burk med krossade tomater.

    ja, det var allt. och ska räcka i en vecka. :( fattar inte hur jag ska få ihopa det. sonen får barnmat (vi har 7 burkar kvar) och sen är vi tre personer som ska äta.

    vi har basvaror som mjöl, socker, skorpmjöl, sirap, havre osv.

  • Hedebris

    tjejen äter lunch på förskolan måndag, onsdag och fredag. så då vet vi att hon får ordentligt med mat. Borde kanske satsa på att göra något på kycklingbiten och laxbiten tis/tors

  • 5 barnsmamman
    Hedebris skrev 2009-03-15 17:59:24 följande:
    vi har en laxfilé, en kyklingfilé, en halv påse wokmix, korvbröd, hamburkarbröd, frusen persilja och frusen dill, 2 liter mjölk, margarin, soya, ananas, sambal oelek, pasta, ris, potatis, gul lök, rödlök, vitlök, några morötter, en burk med krossade tomater.ja, det var allt. och ska räcka i en vecka. :( fattar inte hur jag ska få ihopa det. sonen får barnmat (vi har 7 burkar kvar) och sen är vi tre personer som ska äta. vi har basvaror som mjöl, socker, skorpmjöl, sirap, havre osv.
    du kan göra ungsbakad lax om du nu kan eller har riven ost?
    Ha salt och peppar på sen osten man kan ha hunung på om man vill in i ungen på 175 grader i ca 1 timme.

    Hur gammal är sonen?
    Min son som är 11 månader får knapt nån burk alls han äter den mat vi äter gjort det från han var 5-6 månader.
Svar på tråden Veckomatsedel à la budget