• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • 5 barnsmamman

    jag har 2 st som inte tål mjölk en kan inte drika och äta kala saker med mjölk och en helt mjölkfritt
    men laktosfritt är biligt där vi storhandlar som tur är sen bakar jag både fika och matbröd samt gör nästan all mat från grunden

  • Hedebris

    det är en laxfilé, inte ett helt paket. precis som en kycklingfilé. potatisen är nu slut hehe.. vi gjorde friterade potatisklyftor och bearnaisås till kvällsmat. Är väldigt emot att äta onyttigt. men kände mig bara så hjälplös.

    kanske ska göra en risotto? med kycklingen?

  • misstristess

    Risotto med kyckling och grönsaker kan bli gott.

    Ingen ost hemma? Då kan ni göra pizza.

  • Karlsson

    Linssoppa brukar jag ungefär göra så här.

    www.arla.se/Default____17653.aspx

    Jag har svårt att följa recept till punkt och pricka och i receptet ska det visst vara någon smaksatt creme fraiche vilket jag aldrig köper, det går lika bra med vanlig Sen vill jag minnas att jag sist bara hade i en lök....och uteslöt även paprikan som var för dyr. Men på ett ungefär är det denna soppa jag gör

    Filsåsen till fisken blir också högst variererande Idag åt vi ju panerad stekt pangusi som förövrig blev riktigt god Filsåsen idag bestod nog mest av yougurt eftersom vi åt morotstzatziki i fredags Lite örtsalt, peppar, örtkrydda (köpte en för mig ny på Lidl som var god) och sen lite frusen dill.

  • Fläder
    Svar på #831
    Misstristess, har inte prövat göra linssoppan någon gång än, men hittade ett recept jag tror kan vara gott.
    För ca 4 port:

    100 gram finhackad gul lök
    1 msk margarin
    2 dl gröna linser
    12 dl hönsbuljong
    400 gram något tinad spenat
    1.5 dl lättcrème fraiche
    salt och peppar

    Fräs löken i margarin i en gryta. Tillsätt linser och buljong och låt soppan koka tills linserna är mjuka, ca 20-25 minuter.
    Rör ner spenaten som får tina i soppan. Avsluta med creme fraiche, salt och peppar. Servera med mycket bröd.

    Jag kan tänka mig att det fungerar lika bra med röda som gröna linser
  • Kime

    Jag gör ibland linssoppa på grunden gul lök, krossade tomater (konserv) och röda linser (torkade) efter behag. Den kan varieras med olika kryddor och smaksättningar. Vitlök är gott i, buljongtärning likaså. Med tärnad potatis i blir den betydligt matigare. Mindre vätska gör den mer grytaktig, med mer grönsaker i blir den lite mer spännande och grönsakssoppeaktig. Konsistensen kan även varieras med lökhacket - stora lökbitar eller små. Soppgrönsaker blir nog godast tror jag, men man tager vad man haver, det är ju inte hjärnkirurgi direkt

    Detta är dock en maträtt som jag får äta ensam. Varken sonen eller maken befattar sig med linser. Jäkla karnivorer.

  • Kime

    Hedebris:
    Hade ni bott i min stad hade jag fan bjudit över er på käk, så hade ni sparat in åtminstone en måltid. Fy vilken tråkig sits! Ni kan inte snika in er på mat hos nån till någon måltid?

  • underbara Ester

    Hej hej

    tänkte bara tipsa om "min" linssoppa som är superbillig och jättegod!

    1 hel rätt stor purjo, skär i halvmånar
    5 medelstora potatisar i 1-2cm kuber
    3-4 buljongtärningar (jag tar grönsaks)
    3-3,5 dl röda linser
    1,2-1,5 liter vatten

    sen fräsa purjon mjuk utan förg i olja, i med potatisen och värm på den. I med 1,5liter vatten - låt koka 10min. sen i med de sköljda linserna och koka i 10min till. ta några tag med en visp för att få soppan mer fyllig (dvs krossa lite linser) sen servera - gärna med en bit bröd och kanske en ostskiva som får smälta ovanpå.


    (¯`°?.¸ ღ Underbara Ester ღ ¸.?°´¯)
  • Hedebris

    tack kime :) Så gullig du är. Nej, det är inte någon rolig sits, vi brukar alltid ha gott om mat hemma. :( Hade man varit själv hade jag inte brytt mig, då hade jag kunnat äta nudlar och havregrynsgröt i en vecka. Men barnen måste ju få ordentlig mat i sig.

    Jag borde iof knacka på grannen. Vi brukar bjuda henne på mat 2 ggr i veckan. Hon är en ensam dam på 80år som nyss förlorat sin man. Men känns fel att be henne bjuda tillbaka på hela familjen :(

  • Hedebris

    tack kime :) Så gullig du är. Nej, det är inte någon rolig sits, vi brukar alltid ha gott om mat hemma. :( Hade man varit själv hade jag inte brytt mig, då hade jag kunnat äta nudlar och havregrynsgröt i en vecka. Men barnen måste ju få ordentlig mat i sig.

    Jag borde iof knacka på grannen. Vi brukar bjuda henne på mat 2 ggr i veckan. Hon är en ensam dam på 80år som nyss förlorat sin man. Men känns fel att be henne bjuda tillbaka på hela familjen :(

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget