• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Liten måne

    Jag gör aldrig linssoppa på recept utan allt går lite på känsla. Använder alltid röda linser eftersom jag tycker det är godare, har i lite potatis, gul lök, vitlök, morötter, grönsaksbuljong. Sist kryddade jag endel med ingefära som blev väldigt bra Annars kan det bli lite tomatpure el vad som..

  • Kime

    Ja, finriven morot är grymt gott att ha till linser Det är ett trevligt tips

    Hedebris: Har ni helt slut pengar eller? Eller har ni råd att komplettera med typ en burk bönor eller nåt?

  • misstristess

    Inser att jag ska koka soppa i veckan!

    Hedebris: hur går det för er?

  • 5 barnsmamman

    blä vad jag hatar att få trolla med middagen i 2 dagar ska man försöka hitta på nåt har inte mycket hemma men det ska lösa sig.
    jag blev glad idag när jag såg reklamen vi kommer ha en del pengar kvar nästa månad det var så mycket biligt på kött kyckling ja allt och bara på 1 butik så man spar både pengar och tid denna månad skönt.
    vi som trodde vi inte skulle kunna åka på kryssning men vi har råd så idag är man extra glad

  • misstristess

    Här hade de billig karrékotlett på kvantum, 30kr/kg. Blir nog en promenad dit snart.

  • Hedebris

    vi har satt över det sista vi hade kvar på sparkontot. så vi har ca 50 kronor.

    glömde säga att vi har 10st ägg :D


    Kime skrev 2009-03-16 09:19:04 följande:
    Ja, finriven morot är grymt gott att ha till linser Det är ett trevligt tips Hedebris: Har ni helt slut pengar eller? Eller har ni råd att komplettera med typ en burk bönor eller nåt?
  • Hedebris

    vi har satt över det sista vi hade kvar på sparkontot. så vi har ca 50 kronor.

    glömde säga att vi har 10st ägg :D


    Kime skrev 2009-03-16 09:19:04 följande:
    Ja, finriven morot är grymt gott att ha till linser Det är ett trevligt tips Hedebris: Har ni helt slut pengar eller? Eller har ni råd att komplettera med typ en burk bönor eller nåt?
  • Mattilda

    #867
    ägg vatten smör mjöl salt = pannkakor ;p

    har man köttfärs hemma är ett jättegott och superbilligt tips köttfärssoppa.. jag brukar ha ca 250g-300g köttfärs ( räcker till en hel familj ) några potatisar, morötter, 1 burk krossade tomater sen massa vatten för att dryga ut + kryddor efter smak!

  • Hedebris

    jag tänkte göra äggfria våfflor nu. :) sonen är ju äggallergiker. så då kan han äta det med.

    Våfflor

    Ingredienser:
    2,5 dl ISKALLT vatten
    2 dl mjölk
    1/4 tsk salt
    3,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1,5 dl (140 g) dl smält smör el margarin

    Gör så här:
    Smält smöret och LÅT SVALNA!
    Blanda torra ingredienser och tillsätt vatten och mjölk.
    Vispa så att det blir en jämn smet och tillsätt smöret.
    Smörj våffeljärnet endast första gången.

  • Janna86

    Omelett?? går ju fräsa i de mesta i den.. fast då va de ju sonen... hmm... jobbig sits, men kan säga att jag vet hur det känns! har haft några väldigt tuffa månader vi oxå! Men på något sätt löser det sig alltid!!

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget