• misstristess

    Veckomatsedel à la budget

    Tråden för oss som vill hjälpas åt med att planera matsedeln utifrån säsongens varor och veckans extrapriser.

    Vi strävar efter att få ihop en näringsmässigt bra och varierad matsedel som dessutom kostar så lite som möjligt!

    Även öppet för prat kring mat i största allmänhet och billig mat i synnerhet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 10:11
    Extratråd där vi kan samla våra matsedlar och recept.

    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42881164.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-14 16:11
    Den nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m43077487.html

  • Svar på tråden Veckomatsedel à la budget
  • Prinsessans mamma
    pyret11 skrev 2009-03-13 10:10:43 följande:
    kime- Tack för att du skreven bra matlista jag har haft svårt att få ihop det bliigt okej jag ändrade lite för vi har småbarn.Vissa rätter lät jättegott så dte får stå kvar.Hoppas dte inte gjorde nåt annars får du skälla på mig.
    Måndag: Fiskpinnar, potatismosTisdag: pannbiffar med osti, potatisOnsdag: hel kyckling, ris currysåsTorsdag: Pasta med skinksåsFredag: Nudelwok med räkor och grytbitarLördag: Kebab i pitabröd, blandade grönsakerSöndag: Köttgryta, risMåndag: Tisdag: Tacokryddad kycklinglasangeOnsdag: FläskpannkakaTorsdag: : pastagratängFredag: ungsbakad lax med ost på ,potatisLördag: kryssning buffeSöndag: mcdondlasMåndag: Pasta med kycklingsåsTisdag: Karre med pressad potatisOnsdag: hemlagade köttbullar med potatismos.Torsdag: kalops och pressad potatisFredag: danils kycklingfileoch ris Lördag: Spagetti och köttfärssås med linser och morötter och ostsåsSöndag: Chili con carne, risMåndag: Köttbullar och potatisTisdag: fyld fläskfile med risOnsdag: Viltskavsgryta, potatisTorsdag: Kyckling sweet & sourFredag: Snabb italiensk pastagratäng med kasslerLördag: TacosSöndag: Lasange
    Till varje mål har vi sallad bröd (ofta nybakat) mjölk
    Hejhej!

    Tacokryddad kycklinglasagne???
    Låter som nåt barnen äntligen kunde nappa på!

    Kan man få en liten vink om hur det tillagas?
  • Hedebris

    vad roligt att du hade nytt av det :D


    Karlsson skrev 2009-03-18 19:49:42 följande:
    Det här receptet delade Hedebris med sig av Jag har testat många falafelrecept men problemet är att de ofta faller sönder vid stekning, det gjorde inte det här Mycket goda dessutom www.rachaelray.com/recipe.php
  • The Bumblebee
    Karlsson skrev 2009-03-18 19:49:42 följande:
    Det här receptet delade Hedebris med sig av Jag har testat många falafelrecept men problemet är att de ofta faller sönder vid stekning, det gjorde inte det här Mycket goda dessutom www.rachaelray.com/recipe.php?recipe_id=1797
    Vad brukar du göra för sås till? Gör du samma som i det receptet eller har du några andra tips?

    *Smyger omkring här för att få inspiration till matsedel och förhoppningsvis oxå lyckas skära ner lite matkostnader.*
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Karlsson

    Nej jag brukar göra tzatziki till Och vill man ha ner det priset nu när gurkan är så dyr kan man riva i morot istället, jättegott

    Iband har jag ris och lite grönsaker till falafeln och såsen och ibland serverar jag det i pitabröd istället.

  • Ronjas mamma

    Ett tips till morotstatzikiar att ånga de rivna morötterna lite så de blir lite mjukare desutom blir smaken lite sötare.. Jättegott enig med Karlsson..

    Min mat blir en del dyrare kan jag se på sidan dels är mat dyrare i DK och dels så vill vi gärna priotera att äta ekologiskt men det hjälper ju ändå att hitta billiga tips här inne.. Tack för all inspiration..

  • Astarte

    Testa att grodda själv! Det gör jag. Mitt köksfönter är på väg att likna en hel köksträdgård med oregano, timjan, basilika och andra kryddor. Bland dessa står urdiskade, tuffa glasburkar med tyll över som innehåller olika groddar, mest böngroddar, men även alfalfa, broccoli, solros etc. Jag tycker bara att fönstret ser mysigt ut med allt det göna och det som växer blir ekologiskt, närproducerat, nyttigt, billigt och gott.
    Jag skulle vilja testa att odla sallad (främst roccula) i små krukor, men jag vet inte om det går att odla i kruka. Tänkte testa i alla fall.

  • misstristess

    Astarte:
    Hade mina torkade mungbönor framme igår och läste på påsen att de går utmärkt att grodda. Hade funderingar på det, men vet inte riktigt var jag ska börja.
    Varför har du tyll över burkarna? Tar du av det när du ska skölja?
    Vilka bönor groddar du? Vilka är godast? Går alla att grodda?
    Och broccoli???? Hur? Va? Från frö?

  • dorran
    QuteCat skrev 2009-03-18 09:56:26 följande:
    ca 25kr/middags matsedel hos oss denna vecka, 4 port:Måndag: Tonfiskgratäng (2 burkar tonfisk, 4dl kokt ris, 2 påsar hollandaisesås, 2 dl frysta äter,majs,paprika)Tisdag: Baconsås & spagetti ( 2 förp tärnad bacon, ½-1 strimlad paprika, 1 liten gul lök, 2½dl matlagningsgrädde, salt,peppar, grill alt. allroundkrydda)Onsdag: Falafel med vitlökssås och matvete (kikärtsbiffar hemmagjorda)Torsdag: Linssoppa alt ärtsoppa med fullkornsvåfflor (hittade färdig mix för 5:- på ica maxi)Fredag: Fattigmanslådan (pasta, köttfärs, ärter-majs-paprika, ägg, mjölk, salt, peppar och ketchup ev riven ost) gör i en stor gratängform så den räcker till minst 2-3 middagar.Lördag: Moussaka (potatis, aubergine, squash, kryddor, tomatpure, lök, creme fraiche)Söndag: Bacon & broccolipaj Summa middagar denna vecka ca 175kr
    Tack för tipsen :) kanon bra ju.. jag har ide´torka just nu. bra tråd.
  • Astarte

    Jag gör så här:
    Man tar en lite mängd mungbönor (eller andra frön) och lägger dem i blöt på ett mörkt ställe i något dygn. Sedan häller man av vattnet. Jag sätter sedan tyll över burken och binder med snöre.
    När fröna börjar gro tar man fram dem i fönstret och sköljer morgon och kväll genom tyllen . Efter ett tag är de stora och kan användas i wok, sallad, soppor eller på mackan. Alfalfa är så tacksamma att de bara är att hälla i buken och ställa i fönstret direkt. Om man vill kan man vända burkarna så tyller kommer nedåt, då riskerar man inte att fröna ruttnar.
    Mungbönor, solrosfrön och alfalfa är bara att köpa storpack och så som de är. Det tog mig jättelång tid att hitta obehandlade solrosfrön i storpack, men nu har jag hittat dem på Citygross.
    Lök-, broccoli, klöver och andra groddar köper man hos blomsteraffären eller Bauhouse (stavas det så?). Det står "Primo vitamino" på påsarna, fast de är lite dyra.
    Helst skulle jag vilja ha ett par sånna här i fönstret, men de var lite dyra, framför allt med frakt:

    www.rawfoodshop.se/groddburkar-p-521.html

Svar på tråden Veckomatsedel à la budget