• MuminMy

    Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?

    I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn.

    "Ur Barnaboken 2009 (sid 736):


    20 procent av alla västvärldens spädbarn under ett år ges i dag psykofarmaka (2008).


    I Sverige har förskrivningen av lugnande medel och sömnmedel till barn ökat med 200 procent, varav 30 procent till barn 0 - 4 år, sedan år 2000."

    KMR står för kommittén för mänskliga rättigheter vilket ju låter seriöst och officiellt men tittar man närmare visar det sig att:
    "KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de
    mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
    "

    Denna förening gör säkert massor av bra saker, men kan de verkligen vara en seriös oberoende källa? Jag skulle gärna vilja se siffrorna bakom att 20% av alla spädbarn i västvärlden ges psykofarmaka!

    Finns det andra kopplingar mellan Anna Wahlgren och Scentiologikyrkan?


    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 14:47
    På förekommen anledning uppdaterar jag med denna info direktciterad från Anna:
    "nej, jag är inte medlem av Scientologikyrkan. Jag är (sedan många, många år) medlem av Kommittén för mänskliga rättigheter däremot."

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-17 21:51
    "Peter Anstrin är opererande Thetan på nivå VII. Han är sannolikt en av de som gått längst i scienologirörelsen i sverige. Han är också redaktör för KMR's tidning. Det verkar alltså inte som om KMR distanserat sig särksilt långt från scientologerna... " psykiatern.blogg.se/2009/february/anna-wahlgren-och-scientologerna.html
  • Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?
  • MalinEddie

    Jag tror faktiskt det kommer att skrivas om detta. Det är ju inte ingenting att en "barnexpert" kopplas samman med scientologerna.

    Vill även jag ge dig en eloge för att du är här och diskuterarGlad


    Impertiff skrev 2009-02-17 21:01:56 följande:
    MalinEddie skrev 2009-02-17 21:00:14 följande: Det är sant. Vad har du själv för åsikt om varför det inte skrivits något än i någon tidning?
  • snillis

    Tja, man får väl säga som en i VoF´s forum, att hon har ju aldrig verkat ha alla makaronerna i kastrullen och detta bekräftar ju det

  • SaramedM

    Impertiff skrev 2009-02-17 21:05:24 följande:


    SaramedM skrev 2009-02-17 21:03:41 följande:
    Visst, vi får väl se vad som händer. Det är i alla fall min åsikt om det hela.
    Anser du själv att detta är ingenting? På allvar?

    För jag måste säga att om det gällde Jesper Juul eller Lars H Gustavsson så hade jag varit jätteupprörd och känt mig djupt lurad
    För scientologerna är inget att leka med
  • Impertiff
    AstraTrillian skrev 2009-02-17 21:04:38 följande:
    Jag tror aftonblaskan kommer haka på nu när det börjar sprida sig på bloggar osv. Det ÄR onekligen uppseendeväckande att AW stödjer en organisation som anser att det inte finns psykiska sjukdomar. Sen blir väl hon första svenska sekt"kändisen", brukar inte behövas mer nyhetsvärde än så.
    Visst, men andra "sektkändisar" om man tar i USA har ju erkänt att de är med i Scientologirörelsen. Det har ju inte Anna, hon erkänner att hon stödjer KMR, men att hon inte är Scientolog.

    Så, visst, om vi leker med tanken att någon aftonblaska läser bloggar, familjeliv etc. de intervjuar Anna igen.
    Kollar runt på hennes forum, väger för och emot... ja vad ska de göra? Gå ut med "Anna Wahlgren är Scientolog" när hon själv nekar - hm... tror inte det håller.
    Men kanske rubriken "Anna Wahlgren stödjer KMR som är en undergrupp till Scientologerna", ja den kan fungera.
    Det gäller ju sedan att de får in bra material i artikeln sen också så att det blir något av intresse.

    Kanske blir det som mittuppslaget på Anna och hennes väninna, vilket praktiskt taget vinklades som att Anna numera är lesbisk och lever i ett kärleksförhållande med den kvinnan... men det sålde ju säkkert några lösnummer också, den "nyheten".
  • Impertiff
    AstraTrillian skrev 2009-02-17 21:07:30 följande:
    Är AW stor i Tyskland?
    Jag vet inte. Både Barnaboken och SHN är i alla fall utgivna på tyska.
  • SaramedM

    Men det hjälper inte hur mycket hon nekar! KMR är en scientologrörelse , hur kan du inte inse det?

    Tar du verkligen så lätt på detta?


    Impertiff skrev 2009-02-17 21:10:10 följande:
    AstraTrillian skrev 2009-02-17 21:04:38 följande:
    Visst, men andra "sektkändisar" om man tar i USA har ju erkänt att de är med i Scientologirörelsen. Det har ju inte Anna, hon erkänner att hon stödjer KMR, men att hon inte är Scientolog. Så, visst, om vi leker med tanken att någon aftonblaska läser bloggar, familjeliv etc. de intervjuar Anna igen. Kollar runt på hennes forum, väger för och emot... ja vad ska de göra? Gå ut med "Anna Wahlgren är Scientolog" när hon själv nekar - hm... tror inte det håller. Men kanske rubriken "Anna Wahlgren stödjer KMR som är en undergrupp till Scientologerna", ja den kan fungera. Det gäller ju sedan att de får in bra material i artikeln sen också så att det blir något av intresse. Kanske blir det som mittuppslaget på Anna och hennes väninna, vilket praktiskt taget vinklades som att Anna numera är lesbisk och lever i ett kärleksförhållande med den kvinnan... men det sålde ju säkkert några lösnummer också, den "nyheten".
  • snillis

    Fast spelar det någon roll huruvida hon stöder scientologerna eller ej - att stödja KMR är ju mer än tillräckligt.

  • SaramedM
    AstraTrillian skrev 2009-02-17 21:07:30 följande:
    Är AW stor i Tyskland?
    På vilket sätt spelar det in?
  • Impertiff

    SaramedM skrev 2009-02-17 21:08:43 följande:


    Impertiff skrev 2009-02-17 21:05:24 följande:
    Anser du själv att detta är ingenting? På allvar?För jag måste säga att om det gällde Jesper Juul eller Lars H Gustavsson så hade jag varit jätteupprörd och känt mig djupt luradFör scientologerna är inget att leka med
    Jag hade känt mig lurad och varit upprörd om Anna gått ut med att hon ÄR Scientolog. Om hon försökt indoktrinera mig på något sätt. Om hon försökt styra mig på något sätt.
    Men jag känner inte att jag är styrd av henne, att hon försöker tvinga på mig något och hon säger själv att hon INTE är Scientolog. Så näe, jag är inte upprörd för jag vet att min uppfostran av min dotter inte baserar sig på en sekt!
Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?