• MuminMy

    Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?

    I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn.

    "Ur Barnaboken 2009 (sid 736):


    20 procent av alla västvärldens spädbarn under ett år ges i dag psykofarmaka (2008).


    I Sverige har förskrivningen av lugnande medel och sömnmedel till barn ökat med 200 procent, varav 30 procent till barn 0 - 4 år, sedan år 2000."

    KMR står för kommittén för mänskliga rättigheter vilket ju låter seriöst och officiellt men tittar man närmare visar det sig att:
    "KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de
    mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
    "

    Denna förening gör säkert massor av bra saker, men kan de verkligen vara en seriös oberoende källa? Jag skulle gärna vilja se siffrorna bakom att 20% av alla spädbarn i västvärlden ges psykofarmaka!

    Finns det andra kopplingar mellan Anna Wahlgren och Scentiologikyrkan?


    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 14:47
    På förekommen anledning uppdaterar jag med denna info direktciterad från Anna:
    "nej, jag är inte medlem av Scientologikyrkan. Jag är (sedan många, många år) medlem av Kommittén för mänskliga rättigheter däremot."

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-17 21:51
    "Peter Anstrin är opererande Thetan på nivå VII. Han är sannolikt en av de som gått längst i scienologirörelsen i sverige. Han är också redaktör för KMR's tidning. Det verkar alltså inte som om KMR distanserat sig särksilt långt från scientologerna... " psykiatern.blogg.se/2009/february/anna-wahlgren-och-scientologerna.html
  • Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?
  • grimalkin

    ... och kolla upp sekt/kyrklig tillhörighet hos varje person som någonsin yttrat sig om barn/barnuppfostran i föräldratidningar/program eller böcker. :) Skulle inte jag orka. Är ett råd bra och den funkar i min praktiska vardag räcker det gott för mig. :)

  • MalinEddie

    Självklart kan man inte göra det men om det skulle komma ut(som det har gjort med AW) att någon av de jag läser sypatiserar med KMR skulle jag ta avstånd från dessa. Enkelt för mig!
    Jag har en bekant som var medlem i scientologerna i unga år och det är en hemsk sekt minst sagt och inget jag någonsin skulle stödja!


    grimalkin skrev 2009-02-20 18:21:07 följande:
    ... och kolla upp sekt/kyrklig tillhörighet hos varje person som någonsin yttrat sig om barn/barnuppfostran i föräldratidningar/program eller böcker. :) Skulle inte jag orka. Är ett råd bra och den funkar i min praktiska vardag räcker det gott för mig. :)
  • ssk mamma

    grimalkin skrev 2009-02-20 18:21:07 följande:


    ... och kolla upp sekt/kyrklig tillhörighet hos varje person som någonsin yttrat sig om barn/barnuppfostran i föräldratidningar/program eller böcker. :) Skulle inte jag orka. Är ett råd bra och den funkar i min praktiska vardag räcker det gott för mig. :)
    Och frågan är om man här skulle avkräva ex Jesper Juul att hans skulle gå in här och "försvara sig".
    Nej, heder åt Anna W som inte sänker sig till nivån som råder här. Varför skulle hon gå in på ett bjäbbforum som detta?
  • MalinEddie

    Jag skulle tycka likadant om det var Jesper Juul. Varför inte?


    ssk mamma skrev 2009-02-20 18:28:36 följande:
    grimalkin skrev 2009-02-20 18:21:07 följande: Och frågan är om man här skulle avkräva ex Jesper Juul att hans skulle gå in här och "försvara sig". Nej, heder åt Anna W som inte sänker sig till nivån som råder här. Varför skulle hon gå in på ett bjäbbforum som detta?
  • grimalkin

    Då har jag läst Annas februarikrönika och varit inne på KMR,s hemsida. Följande har jag hittat:

    www.kmr.nu/intro_0.htm

    VAD ÄR KOMMITTÉN FÖR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER?

    KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården. Dess medgrundare är Dr Thomas Szasz, professor emeritus i psykiatri och internationellt känd författare.

    KMR omfattar idag mer än 133 lokalavdelningar i 34 länder (2006). Kommittén har en rådgivande styrelse, vars ledamöter kallas kommissionärer, med bl.a. läkare, jurister, pedagoger, artister, affärsmän samt medborgar- och människorättsrepresentanter.

    KMR har åstadkommit hundratals reformer genom vittnesmål i samband med utfrågningar inför lagstiftande församlingar, genom offentliga förhör om psykiatriska övergrepp, och genom att samarbeta med media, lagstiftare och statliga befattningshavare över hela världen.

    och:

    www.kmr.nu/kontakt.htm

    Citizens Commission on Human Rights (CCHR) startades av Scientologikyrkan och dr Thomas Szasz i USA 1969. Tre år senare startades en lokalavdelning av CCHR i Sverige med namnet Kommittén för mänskliga rättigheter (KMR). KMR är en icke-religiös och politiskt obunden ideell förening som verkar för en reformering av psykiatrin.

    Personliga funderingar:

    Det står "grundades av" samt "icke-religiös och politiskt obunden ideell förening". Jag är hemskt dålig på att leta men jag hittar inte till infot där det skulle stå att de nu står utanför Scientologikyrkan. Det kanske är den tolkningen man skall göra av det senare citatet då. Men skulle det varit jag som hittat till sidan av en slump så skulle jag inte velat bli medlem och känt mig skeptisk till en organisation som är grundat av Scientologin.

    Så har jag, en dipl. Shn - kurare sagt DET. :)

    Däremot skulle jag INTE orka googla/researcha mig fram till religiös tillhörighet hos varje annan person vars böcker om barnuppfostran jag läst under årens lopp. :)

  • grimalkin

    MalinEddie skrev 2009-02-20 18:26:08 följande:


    Självklart kan man inte göra det men om det skulle komma ut(som det har gjort med AW) att någon av de jag läser sypatiserar med KMR skulle jag ta avstånd från dessa. Enkelt för mig!Jag har en bekant som var medlem i scientologerna i unga år och det är en hemsk sekt minst sagt och inget jag någonsin skulle stödja!
    Tja, jag ser det så här: jag har tagit till mig råd från Annas Barnaboken (som även finns med som liknande eller lika tankar hos AF och hos Barbara Coloroso) som jag har provat i min och barnens praktiska och ecxisterande vardag, och som har visat sig fungera alldeles utmärkt. Därför tycker inte jag att det finns någon anledning för mig att "ta avstånd" från något som jag redan vet fungerar bra i vår familj.

    Annas forum är fullt av folk som jag räknar som mina vänner och jag tycker att de har sina hästar fint räknade inom inhägnat område. :D Så jag är inte särskilt orolig för att Annas forum skulle lyckas så tankar hos mig som inte annars skulle infinna sig där - så att säga. :) Inte heller är jag orolig för att jag inte skulle kunna kritiskt grandska vad jag vill ha och inte vill ha av en filosofi in i min egen vardag. :)
  • MalinEddie

    Läs gärna detta och säg sedan vad du tycker om organisationen Anna stödjer
    www.kmr.nu/info/psykiatri-skapar-terrorism.pdf


    grimalkin skrev 2009-02-20 18:30:27 följande:
    Då har jag läst Annas februarikrönika och varit inne på KMR,s hemsida. Följande har jag hittat: www.kmr.nu/intro_0.htm VAD ÄR KOMMITTÉN FÖR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER? KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården. Dess medgrundare är Dr Thomas Szasz, professor emeritus i psykiatri och internationellt känd författare. KMR omfattar idag mer än 133 lokalavdelningar i 34 länder (2006). Kommittén har en rådgivande styrelse, vars ledamöter kallas kommissionärer, med bl.a. läkare, jurister, pedagoger, artister, affärsmän samt medborgar- och människorättsrepresentanter. KMR har åstadkommit hundratals reformer genom vittnesmål i samband med utfrågningar inför lagstiftande församlingar, genom offentliga förhör om psykiatriska övergrepp, och genom att samarbeta med media, lagstiftare och statliga befattningshavare över hela världen. och: www.kmr.nu/kontakt.htm Citizens Commission on Human Rights (CCHR) startades av Scientologikyrkan och dr Thomas Szasz i USA 1969. Tre år senare startades en lokalavdelning av CCHR i Sverige med namnet Kommittén för mänskliga rättigheter (KMR). KMR är en icke-religiös och politiskt obunden ideell förening som verkar för en reformering av psykiatrin. Personliga funderingar: Det står "grundades av" samt "icke-religiös och politiskt obunden ideell förening". Jag är hemskt dålig på att leta men jag hittar inte till infot där det skulle stå att de nu står utanför Scientologikyrkan. Det kanske är den tolkningen man skall göra av det senare citatet då. Men skulle det varit jag som hittat till sidan av en slump så skulle jag inte velat bli medlem och känt mig skeptisk till en organisation som är grundat av Scientologin. Så har jag, en dipl. Shn - kurare sagt DET. :) Däremot skulle jag INTE orka googla/researcha mig fram till religiös tillhörighet hos varje annan person vars böcker om barnuppfostran jag läst under årens lopp. :)
  • MalinEddie

    Och ja, KMR ÄR scientologerna.

    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1262909&lid=is_search527895&lpos=5&queryArt527895=kmr&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0
    svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=1260472

    Jag kan hitta fler länkar som visar det om du vill.


    grimalkin skrev 2009-02-20 18:30:27 följande:
    Då har jag läst Annas februarikrönika och varit inne på KMR,s hemsida. Följande har jag hittat: www.kmr.nu/intro_0.htm VAD ÄR KOMMITTÉN FÖR MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER? KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården. Dess medgrundare är Dr Thomas Szasz, professor emeritus i psykiatri och internationellt känd författare. KMR omfattar idag mer än 133 lokalavdelningar i 34 länder (2006). Kommittén har en rådgivande styrelse, vars ledamöter kallas kommissionärer, med bl.a. läkare, jurister, pedagoger, artister, affärsmän samt medborgar- och människorättsrepresentanter. KMR har åstadkommit hundratals reformer genom vittnesmål i samband med utfrågningar inför lagstiftande församlingar, genom offentliga förhör om psykiatriska övergrepp, och genom att samarbeta med media, lagstiftare och statliga befattningshavare över hela världen. och: www.kmr.nu/kontakt.htm Citizens Commission on Human Rights (CCHR) startades av Scientologikyrkan och dr Thomas Szasz i USA 1969. Tre år senare startades en lokalavdelning av CCHR i Sverige med namnet Kommittén för mänskliga rättigheter (KMR). KMR är en icke-religiös och politiskt obunden ideell förening som verkar för en reformering av psykiatrin. Personliga funderingar: Det står "grundades av" samt "icke-religiös och politiskt obunden ideell förening". Jag är hemskt dålig på att leta men jag hittar inte till infot där det skulle stå att de nu står utanför Scientologikyrkan. Det kanske är den tolkningen man skall göra av det senare citatet då. Men skulle det varit jag som hittat till sidan av en slump så skulle jag inte velat bli medlem och känt mig skeptisk till en organisation som är grundat av Scientologin. Så har jag, en dipl. Shn - kurare sagt DET. :) Däremot skulle jag INTE orka googla/researcha mig fram till religiös tillhörighet hos varje annan person vars böcker om barnuppfostran jag läst under årens lopp. :)
  • grimalkin

    Okej, helt ärligt, öppna kort:

    artikeln som du länkar till tycks vara 36 sidor lång. Orkar inte. Jag har redan sagt vad som är min personliga åsikt lite högre upp i tråden. Jag skulle inte våga stödja en organisation som är grundad av Scientologerna. Det är jag det. Folk är olika.

    Jag läste första sidan av artikeln som du länkar till och det räckte fint för mig. Jag har en son med diagnos autism och orkar inte läsa en massa om organisationer som kallar psykiska sjukdomar för "sjukdomar" och störningar för "störningar" etc. osv.

    Du ser - jag tänker själv. :) Det här köper jag inte. Nu skall jag läsa godnattsaga åt min sötsak!

  • Ullegulle78

    ssk mamma skrev 2009-02-20 18:04:49 följande:


    Ullegulle78 skrev 2009-02-20 17:16:00 följande:
    Är du säker på att ni inte är en sekt då... ;) Tänk om ni också blivit infiltrerade. Alla måste härmed göra avbön och sluta bära sina barn i sjal.
    Hehe... Så kanske det är..
Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?