• MuminMy

    Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?

    I sin senaste krönika har Anna citerat/kopierat en artikel från www.kmr.nu - hon har också hämtat information från dem till sin senaste barnabok när det gäller användandet av psykofarmaka på barn.

    "Ur Barnaboken 2009 (sid 736):


    20 procent av alla västvärldens spädbarn under ett år ges i dag psykofarmaka (2008).


    I Sverige har förskrivningen av lugnande medel och sömnmedel till barn ökat med 200 procent, varav 30 procent till barn 0 - 4 år, sedan år 2000."

    KMR står för kommittén för mänskliga rättigheter vilket ju låter seriöst och officiellt men tittar man närmare visar det sig att:
    "KMR (eng. Citizens Commission on Human Rights, CCHR) grundades 1969 av Scientologi-kyrkan för att undersöka och avslöja psykiatriska brott mot de
    mänskliga rättigheterna och för att rensa upp inom den psykiatriska vården.
    "

    Denna förening gör säkert massor av bra saker, men kan de verkligen vara en seriös oberoende källa? Jag skulle gärna vilja se siffrorna bakom att 20% av alla spädbarn i västvärlden ges psykofarmaka!

    Finns det andra kopplingar mellan Anna Wahlgren och Scentiologikyrkan?


    Dela med dig av dina erfarenheter. Det är ett sätt att bli odödlig på. /Dalai Lama
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-16 14:47
    På förekommen anledning uppdaterar jag med denna info direktciterad från Anna:
    "nej, jag är inte medlem av Scientologikyrkan. Jag är (sedan många, många år) medlem av Kommittén för mänskliga rättigheter däremot."

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-17 21:51
    "Peter Anstrin är opererande Thetan på nivå VII. Han är sannolikt en av de som gått längst i scienologirörelsen i sverige. Han är också redaktör för KMR's tidning. Det verkar alltså inte som om KMR distanserat sig särksilt långt från scientologerna... " psykiatern.blogg.se/2009/february/anna-wahlgren-och-scientologerna.html
  • Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?
  • M Y L F

    Nu blir nog detta mitt sista inlägg här. Notera nog, för jag kan nog inte hålla mig.

    KMR skriver både sanna och påhittade saker. Hur skall man kunna lita på vad som är sanning och vad som är påhittat i en så skruvad "organisation"?

    Det räcker att man läser att dom anser att psykiatrin är ansvarig för bombningarna den 11 september mot World Trade Center, förintelsen, slavhandeln, Apartheid.

    Allt är sprunget ur Scientologin där man anser att psykiatriker för 75 miljoner år sedan i en avlägsen galax hjälpte rymdhärskaren Xenu att medelst injektioner av glykol och därefter nedfrysning skicka dessa stackars rymdvarelser till jorden i rymdskepp där rymdvarelserna blev nersläppta i vulkaner och vätebombade. En massa annat händer därefter med, men hoppar man fran tills för 225 000 år sedan så kom en invasionstyrka kallad 5:e invasionsstyrkan åter till jorden. Då med en okänd mängd psykiatriker som man anser ligga bakom afrikas slavhandel, apartheid, den etniskz rensningen i Balkan, förintelsen, och nu senast anses även 11 septemper arsakats av dessa psykiatriker.

    Alltså en "religion" påhittad av en schizofren Scifi författare? Som dessutom har sagt att vill du tjäna pengar så starta en sekt.

    Jag är fascinerad av att han faktiskt lyckades etablera sig.

    Jag vet inte om jag tycker att mannen som kan gå på vatten eller göra vatten till vin är mer trovärdig, men scientologerna utnyttjar dom svaga i samhället brutalt. Enbart för att tjäna pengar. Dom är riktigt hemlighets fulla och allt som skall läras ut måste man betala hutlösa summor för. Dom måste arbeta för slavlöner för organisationen och har man en gång hamnat i deras klor är det otroligt svårt att ta sig ut. Dom bryter ner en psykiskt och ekonomiskt.

    Jag har inget emot ifall AW är scientolog, men det är av intresse av att veta det då det påverkar det hon skriver. Hon är trots allt själv utnämnd barn expert.

    Själv är jag emot över medicinering, men all medicinering är inte av ondo, den behövs faktiskt i vissa fall. KMR vill UTROTA psykiatrin.

    Då jag vet att dom är en frontorganisation till KMR så är dom inte ett dugg trovärdiga i något dom skriver.

    Jag skulle vilja veta var dom får sin statistik och sin fakta från och då vill jag inte ha en scientolog doktor som källa.
    Dom lär ju inte göra seriösa oberoende granskningar av psykiatrin då dom inte har för avsikt att ha en dialog över huvudtaget med psykiatrin.

  • MalinEddie

    Miar 70 kan du inte svara på denna fråga. Enligt denna artikel stämmer inte Annas uppgifter. Hon var dock inte den enda som hade fel.


    MalinEddie skrev 2009-02-24 22:22:27 följande:
    Personligen har jag aldrig sagt att Anna använder propaganda från KMR i sin barnabok. Hon använder deras propaganda i sin krönika och i olika trådar på forumet. Uppgifterna i barnaboken är väl dock inte helt sanna eller har jag fel? sydsvenskan.se/inpalivet/article370471/Falskt...
  • MalinEddie

    Precis, jag har tidigare länkat till detta(vilket de flesta verkar ha missat). Som tur är fick de stop på Janne Larsson.


    AstraTrillian skrev 2009-02-25 09:08:21 följande:
    miar70: Janne Larsson är scientolog (www.journalisten.se/kronika/11171/fritt-fram-...). Alltså tillhör han gänget som tror att psykiatriker är roten till allt ont inkl 9/11, koncentrationsläger och att alla människokroppar övertagits av aliens, som rymdkejsaren Xenu för 75 miljoner år sedan landsatte på Hawaii och drogade med hjälp av intergalaktiska psykiatriker. Inte den källa jag skulle välja... De andra länkarna du skickat talar om att läkemedel till barn har ökat (och att det hjälper barn) men inte om det är så att man lärt sig mer om hur man ska hjälpa barnen, om barn mår sämre eller vad det beror på.
  • miar70

    Då ska vi se...
    (jag är INTE haj på hur citeringen funkar här så jag gör på mitt sätt!)

    Verum skriver:
    Anna Wahlgren är medlem i KMR.
    KMR är en del av scientologerna.
    Anna Wahlgren använder sig av KMRs propaganda när hon skriver krönikor.

    Ser någon mer än jag ett problem med det?

    Nej, jag ser inget problem med det. Inte så länge siffror och fallbesskrivningar stämmer. Vilket jag efter att ha läst runt på nätet inte betvivlar. Som jag sa - KMR kan ha andra knepiga åsikter, men just i åsikterna om BARN och psykofarmaka, som är det som AW brinner för just i den här aktuella krönikan, stämmer deras uppgifter.
    Ingen annan av er kan visa upp andra siffror.

    Knorpan: Jag visste inte att Janne Larsson var medlem i KMR. Och för mig spelar det ärligt talat inte så stor roll. Han har hämtat fakta från Socialstyrelsen och sammanställt den. Om han så vore medlem i Talibanerna hade de uppgifterna inte ändrats.

    MYLF, jag håller helt med om att scientoligin verkar lite verkligehetsfrämmande. Har aldrig påstått något annat. AW är INTE scientolog. Det har hon själv skrivit på ett flertal ställen. Jag vet att hon varit medlem i KMR under flera år, och det ENDAST av intresse för hur det är ställt med barnpsykiatrin ute i världen och här hemma. Tyvärr är det inte många som belyser problemen, och då har KMR blivit ett val.

    Istället för att motsätta er att AW tar upp det här, belyser problemen, så borde ni kanske tycka det är BRA att någon tar fram, skriver, vågar stå upp för sina åsikter!
    Har ni läst de övriga länkarna jag skickade, eller fastnade ni på Janne Larssons?

    MalinEddie: jo, jag vet att du avhandlat detta! Och siffrorna är en tolkningsfråga - att medicineringen ökat är inte fel. Det man kan dividera (och som vi gjort framlänges och baklänges i läkemedelstråden på AW:s forum...) är hur man ska tolka det hela. Så AW hade INTE fel i sak, om du vill kan jag länka tråden till dig?

  • AstraTrillian

    "Knorpan: Jag visste inte att Janne Larsson var medlem i KMR. Och för mig spelar det ärligt talat inte så stor roll. Han har hämtat fakta från Socialstyrelsen och sammanställt den. Om han så vore medlem i Talibanerna hade de uppgifterna inte ändrats."

    Nej, det har han INTE, han har plockat lösa meningar och sammanställt dem på eget sätt för egna intressen. Snälla, läs lite mer kritiskt för KMR och därmed Janne Larsson har inte speciellt torrt på fötterna vad gäller barnpsykiatrin.

    Jag undrar vad du tycker man ska göra istället? Varför ska man inte ge medicin i de fallen som barnen uppenbarligen blir hjälpta? (står om det i flera av dina länkar) Givetvis ska man vara försiktig med att ge barn mediciner men kan det inte vara så att det kan behövas ibland????

  • M Y L F

    miar70 skrev 2009-02-25 09:39:09 följande:


    Då ska vi se... (jag är INTE haj på hur citeringen funkar här så jag gör på mitt sätt!) Verum skriver: Anna Wahlgren är medlem i KMR. KMR är en del av scientologerna. Anna Wahlgren använder sig av KMRs propaganda när hon skriver krönikor. Ser någon mer än jag ett problem med det? Nej, jag ser inget problem med det. Inte så länge siffror och fallbesskrivningar stämmer. Vilket jag efter att ha läst runt på nätet inte betvivlar. Som jag sa - KMR kan ha andra knepiga åsikter, men just i åsikterna om BARN och psykofarmaka, som är det som AW brinner för just i den här aktuella krönikan, stämmer deras uppgifter. Ingen annan av er kan visa upp andra siffror. Knorpan: Jag visste inte att Janne Larsson var medlem i KMR. Och för mig spelar det ärligt talat inte så stor roll. Han har hämtat fakta från Socialstyrelsen och sammanställt den. Om han så vore medlem i Talibanerna hade de uppgifterna inte ändrats. MYLF, jag håller helt med om att scientoligin verkar lite verkligehetsfrämmande. Har aldrig påstått något annat. AW är INTE scientolog. Det har hon själv skrivit på ett flertal ställen. Jag vet att hon varit medlem i KMR under flera år, och det ENDAST av intresse för hur det är ställt med barnpsykiatrin ute i världen och här hemma. Tyvärr är det inte många som belyser problemen, och då har KMR blivit ett val. Istället för att motsätta er att AW tar upp det här, belyser problemen, så borde ni kanske tycka det är BRA att någon tar fram, skriver, vågar stå upp för sina åsikter! Har ni läst de övriga länkarna jag skickade, eller fastnade ni på Janne Larssons? MalinEddie: jo, jag vet att du avhandlat detta! Och siffrorna är en tolkningsfråga - att medicineringen ökat är inte fel. Det man kan dividera (och som vi gjort framlänges och baklänges i läkemedelstråden på AW:s forum...) är hur man ska tolka det hela. Så AW hade INTE fel i sak, om du vill kan jag länka tråden till dig?
    Då måste jag fråga dig, då KMR skriver så mycket påhittat dravel blandat med sanning, hur skall man veta vad som är sant eller påhittat? Du kan ju inte mer än hålla med om att det då blir svårt att tro på en sådan organisation? Om en sak är sann hur skall jag veta det då en annan är påhittad?

    Finns det verkligen inte bättre källor och bättre organisationer att då stödja än en så suspekt som KMR?

    Det kan ju inte finnas en enda vettig människa som kan tro på allt som står på deras sida, HUR skall man då kunna urskilja det som ev är sant?

    Jag skrev, jag bryr mig inte om vilke typ av tro AW har, men jag blir ganska förbryllad av att man väljer att publicera material från en organisation som tror på flygande tefat och som tror att psykiatriker egentligen är aliens som har ställt till med kaos här på vår jord. Man förnekar att ADHD, autism , schizofreni osv ens finns. Det finns inga psykiska tillstånd. Det är bara ta sig i kragen och gå ut en sväng så mår man bra.

    Att stödja KMR är att stödja Scientologerna, så enkelt är det oavsett om man är scientolog eller inte. Pengarna KMR får in går till Scientologerna. Man skall ju inte tro något annat.
  • miar70

    Jag ska absolut läsa mer om och av Janne Larsson, i hasten har det blivit mest skummande.

    Jag kollade in apotekets statistik, och hittade då staplar över Antidepressiva medel till tonåringar (den gruppen känns aktuell för mig då jag varit med om ett sådant "fall" på nära håll)

    År 2000 var det knappt 3000 DDD/tusen barn
    År 2008 var det drygt 6000 DDD/tusen barn

    (DDD=definierade dygnsdoser)

    Skrämmande siffror, och de är alltså hämtade från apoteket.

    Du undrar vad man ska göra istället? Och om det inte är så att det kan behövas ibland?

    Till din sista fråga - jo! Jag har själv medicinerat ett av mina barn med mycket starka mediciener för att det fanns inget annat val! I ett akut skede och beroende på sjukdom är det självklart så att vi måste medicinera våra barn! MEN! Att per autoamatik ge ritalina, strattera, ssri-preparat till ungdomar och barn som kan hjälpas genom andra sätt är inget annat än barnmisshandel!

    Självklart finns det andra sätt, och jag lägger ingen skuld ALLS på föräldrarna - det är sjukvården som agerar galet! Hur mycket lättare är det inte att skriva ut ett recept än att HJÄLPA på riktigt? Hur många föräldrar ORKAR själva kräva rätt vård? Stå på sig? När ens barn mår dåligt?
    Inte många!

    Vi som föräldrar har makten att kunna förändra det här åt våra barn och DERAS barn!
    Hjälpas åt med det jobbet.

    Tänk om all energi vi lagt ner i den här tråden och genom att jaga AW och hennes medlemsskap i KMR istället jagat de som medvetet vill ge våra barn starka mediciner.

  • Roisin Dubh

    För mig är det strunt samma vad AW har skrivit i sina krönikor (vilka jag inte ens tänkt läsa) eller om uppgifter i dessa stämmer eller inte.

    Det jag har läst är att hon erkänner medlemskap i KMR.

    Det räcker för mig. Någon med så dåligt omdöme skulle jag inte lägga någon som helst tilltro till.


    Jag är inte bara fet, jag är kursiverad också.
  • AstraTrillian

    miar70: "Tänk om all energi vi lagt ner i den här tråden och genom att jaga AW och hennes medlemsskap i KMR istället jagat de som medvetet vill ge våra barn starka mediciner."

    Vilka ska vi jaga, de farliga psykiatrikerna? Nej, KMR och scientologerna är så farliga att de är värda att "jaga" och framförallt försöka exponera så mycket som möjligt. Vi talar om det som många anses som världens farligaste sekt. Och den stödjer en kvinna som har stor genomslagskraft hos väldigt många föräldrar. Not nice...

Svar på tråden Anna Wahlgren och Scientologikyrkan?