• SötFlöt

    Hur länge har barn blöjor?

    Hej!

    Det känns som att barn idag har blöjor betydligt längre än när jag var liten, är född -81. Jag blev satt på potta när jag var runt 1 år och inte långt därefter gick man på sån där lite toa på dagis. Min syster med. Idag springer ju barn med blöjor när dom är 2-3 år?


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 25 Februari ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden Hur länge har barn blöjor?
  • SötFlöt

    Vad intressant det är att läsa alla inlägg och funderingar. När mamma lämnade mig på dagis ville personalen att jag skulle ha blöja (hade slutat) för att dom inte "hann" att hålla koll på mig. Mamma var dock stenhård och sa nej. Bra beslut. Det verkar handla mycket om TID. Mamma introducerade pottan som en leksak för mig och det funkade tydligen jättebra!

    Anledningen att jag startade den här diskussionen var för att se om brist på TID verkar smyga sig in och det känns lite så. Lathet? Är det enklare att ha blöjor tills barnet är så gammalt att den kan byta blöja själv? Jag tycker dock inte barnet ska få bestämma, barnet får ju inte bestämma hur länge den vill amma, det gör mamman (OBS finns ju dock dom som låter amning pågå länge..) Barnet får inte lägga sig när det vill, äta hur den vill osv..

    Man kan ju dock inte tvinga ett barn till en potta eller toalett men man kan göra det en en rolig sak. Finns väl inget roligare än att se ett barn som gjort något duktigt och får beröm för det? Då känner ju sig barnet stolt och lite "större".


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 25 Februari ♥¸.?°´¯) ♥
  • Garageänkan

    Killar brukar bli lite senare än tjejer. Sonen var "rumsren" vid 1,5 års ålder. (nu är han 2.5)Nu har han blöja när han är ute på dagis för de hinner inte in med honom när det ska kissas. Lite tråkigt tycker jag men. Snart är det sommar så då slipper han ju ha overaller osv på sig. Om natten har han också blöja men den är oftast torr, beror på om han myser i sängen med oss innan han stiger upp då kan morgonkisset komma i blöjan. Han känner efter om han har blöja eller inte så han borde nog kunna va helt utan även på dagis. Hemma är han utan hela tiden även ute.

  • Stumpan83

    Måster erkänna att vår son som är 27 månader ännu inte är blöjfri och inte ens är i närheten av att vara det. Detta trots att vi haft potta sedan 6 månaders ålder och sittring till toaletten från 18 månaders ålder. Han har suttit flera gånger både på potta och toaletten varje vecka och vi har varit väldigt glada om det kommit något överhuvudtaget. Vi har försökt i flera omgångar att få honom blöjfri, då han självfallet suttit flera gånger/dag, men han verkar fortfarande inte ha kontroll över kiss och bajs.
    Han kan ännu inte säga till om han behöver kissa eller bajsa och säger inte ens till efter att han gjort det. Nu har han dessutom fått en lillasyster så nu tänker vi vänta till sommaren innan nästa försök.

  • Garageänkan
    Svar på #44
    Låt honom vara utan blöja i somma,r det började vi med förra sommaren. Tshirt och kalsonger på osv. Och hade pottan med i alla rum när han var med, pottan var ute på gården osv... Så började han sitta på den självmant. Hoppas tipset funkar även för er
  • Vangelia

    Läste just om detta, att sen allt i ett blöjan uppfanns eller om det var byxblöjan så har blöjtorrheten förskjutits med ett år, innan denna miljöbelastande uppfinning så var snittet 2 år idag är det 3 år. Jag använder blöjor själv så det är inget påhopp, men jag tänker verkligen göra allt för att försöka få bort blöjorna så tidigt som möjligt för att avlasta miljön och Nellys hud

  • Drömmerdrömmar

    Jasså okej... hmm man kanske skulle ta och införskaffa en bra potta då, funderar på vilken! finns ju lite att välja mellan.
    Undrar om min dotter kommer fatta :P
    fast på ett sätt tror jag hon kommer förstå iaf efter ett tag.. för hon bajsar (oftast) när hon står i gåstolen eller när hon satt i babysittern förr (blir väl bra tryck då antar jag) inte bajsat ute nån gång högst 1 gång, vet inte om vi bara haft tur? 
    vet andra som bajsar lite hipp som happ som är ute 

  • mamma till lilla skrutt

    Började visa dottern potta och prova den lite på lek då hon var ca 1,5. Provade kissa där ibland, men hon var misstänksam. Bestämde oss för att arbeta mer med det vid 2,5 eftersom det skulle vara sommar då ( enklare att sluta ), men dottern bestämde sig själv för att sluta då hon var 2 år och 3 månader. Då både dag- och nattorr. Tyckte det var skönt att hon slutade då hon verkligen var redo.

  • mage06

    Hi, hi, det är så intressant brännhett ämne det här. Det är otroligt kulturellt betingat det där. I vissa kulturer används varken potta eller blöjor men det går ändå, så visst signalerar barnen, det är bara inte något som är vanligt att uppmärksamma i vår kultur. Det har inte något med att vara duktig eller inte att göra.

    Jag tror inte att det handlar om att barnen behöver "visa intresse" för pottan. Det är bara att ta av blöjan och kommer det på golvet så bär man dem till pottan, som att träna en hund att bli rumsren. Har de tex sovit så kan man ju ta av blöjan och sätta dem på pottan en stund. Vill de inte sitta där så kan de bara vara utan blöja. Det handlar bara om att föräldrarna skall orka torka och tvätta mer kläder och lakan ett tag Något som jag var nära att ge upp ett tag då jag var höggravid och det blev ett bakslag med mycket kiss i byxorna. Men det var inget barnet led av eller något som var kopplat till någon form av press.

    Vi började med att sätta äldsta dottern på pottan då hon bara några månader. Bajsa i blöjan gjorde hon sällan redan tidigt, kommer inte ihåg när. Hon är blöjfri dygnet runt sedan hon var 20-22 månader. Inget speciellt med det.

    Lycka till alla som vill


  • mysgravid

    har en systerson som är 2½ år nu som inte ens fått pottan introducerad med motiveringen att ingen har tid...
    han skäms så fruktansvärt då hon låter honom gå naken o lufta
    så kissar han på mattan och blir jätteledsen.. han säger till innan men hon bryr sig inte.... då finns de tinte mycket man kan göra när man bara träffar han ibland.. vi är tre systrar och har alla varit helt torra strax efter ettårsdagen..
    så när min bebis kommer kommer jag försöka introducera pottan tidigt som en rolig del i vardagen låta det ta tid, men förhoppningvis ha den lill* torr till kanske 15 mån...

Svar på tråden Hur länge har barn blöjor?