• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Lady Morpheus
    nuedetdax skrev 2009-04-28 20:17:31 följande:
    9 barn med 3 olika män och hatar dagis för det är skadligt för barn all psykofarmaka är droger även antidepressiva medel och så vill hon utplåna psykologin och helst barnpsykologin...och så vill man vara en som utövar hennes metoder. Ofattbart!!
    Jag tycker väl kanske inte att antalet män hör till diskussionen men allt det andra är ju helknas. Hon har ju ingen trovärdighet känner jag. Speciellt inte efter den senaste vågen då hon erkänt att hon är medlem i KMR som är så uppenbart en frontorganisation till Scientologerna. Hur kan man stödja en sådan organisation och sedan räkna med att bli tagen på allvar med sina uttalanden om t.ex. psykofarmaka till barn?
  • MalinEddie
    Grönögat skrev 2009-04-28 20:20:13 följande:
    Mäh! Varför togs den första tråden bort? Får man inte kritisera AW på FL eller vadå? De kommer väl att stänga även den här då också?
    Mitt fel! Jag länkade till en namninsamling emot AW och det är visst förbjudet att länka till namninsamlingar.
  • Elsans
    Lady Morpheus skrev 2009-04-28 20:07:06 följande:
    Du får ursäkta mig men jag ser inte någonstans att personen AW faktiskt utsätts för hets. Det är mig veterligen ingen här som diskuterar AW som person utan faktiskt diskuterar hennes metoder och det hon står för. Hon är en offentlig person som själv tagit på sig en roll som martyr redan för länge sedan. Hon har alltid haft kontroversiella idéer som hon säljer in stenhårt och hon har väldigt länge fått kritik för sina metoder och tankar. Hon går offentligt ut och säger att hon är expert på barn men har, vad jag kan se, inget stöd i någon forskning alls om vad hennes metoder gör barnen. Hur barnen påverkas av en sådan omild behandling som hon faktiskt propagerar för och dessutom visar upp mycket hårdhänt på sin hemsida. Gör man så får man faktiskt räkna med kritit. Att hon nu tagit bort filmen med tryckpressen säger väldigt mycket om hennes sätt att tänka. Hon klarar inte av att bemöta kritik som den offentliga person hon är. Hon är inte ensam om att vara offentlig och få kritik men hon är förmodligen ensam om att inte klara av att stå upp för sina metoder när hon får kritik, utan då försvarar hon sig istället med att det är så synd om henne och alla är ute efter henne... Tänk om Obama skulle bete sig så när han får kritik.
    Tänkte skriva nåt liknande men du formulerade det bättre.

    Och ang svaret i hennes gästbok. Kan man inte försvara sin metod går man till angrepp på "oss" som föräldrar istället..
  • Lillfjompa
    Grönögat skrev 2009-04-28 20:20:13 följande:
    Mäh! Varför togs den första tråden bort? Får man inte kritisera AW på FL eller vadå? De kommer väl att stänga även den här då också?
    Tror det var för att TS länkade till insamlingen i tråden ..
  • Lillfjompa
    Grönögat skrev 2009-04-28 20:20:13 följande:
    Mäh! Varför togs den första tråden bort? Får man inte kritisera AW på FL eller vadå? De kommer väl att stänga även den här då också?
    Tror det var för att TS länkade till insamlingen i tråden ..
  • 1977Maria Therese
    Takhiza skrev 2009-04-28 19:58:06 följande:
    Innan jag lämnar tråden har jag något för er att läsa!! (Citat ur ”Barnaboken” av Anna Wahlgren) En mycket aggresiv flicka sexårig flicka var hos mig med sin mor. Jag hade småbarn i huset bla en månadsgammal baby. Flickan bärjade omedelbart angripa dem. Modern gav ur sig en och annan uppmaning till flickan att vara snäll, men såg inte till att hon tog rättelse. Jag gick med hjärtat i halsgropen. Flickan viftade med förskärare mot småbarnen, och en skarvsladd hon fick tag på skulle viras kring deras halsar. Slutligen tog hon babyn under armen och stegade iväg mot balkongdörren - vi bodde på åtta våningars höjd - och deklarerade att hon tänkte kasta ut bebisen, som var så löjlig. Jag tog ifrån henne barnet och bad henne komma med mig ut i köket. Där la jag händerna om hennes hals "Om inte du uppför dig som folk, så tänker jag strypa dig, lilla vän" Flickan såg att jag menade allvar; i varje fall trodde hon det. Vilt tjutande rusade hon till sin mor för att ta skydd. Men hon berättade inte för henne vad jag hotat med... Hon angrep inte heller småbarnen vidare. Detta barn var ytterligt disharmoniskt och stod i strid med allt och alla. Jag känner hennes bakgrund och den är tragisk. Detta ger henne emellertid inte fribiljett till ett oacceptabelt beteende. Ett barn har alltid ett skäl. Att skälet är förståeligt gör inte ett förkastligt beteende ursäktligt. Detta är något jag GÄRNA hör AW anhängare försvara!
    Som vissa som misshandlar och hotar hundar så de blir lydiga....

    Lyder av rädsla, Är det sådana barn man vill ha?
  • Victoris
    Grönögat skrev 2009-04-28 20:20:13 följande:
    Mäh! Varför togs den första tråden bort? Får man inte kritisera AW på FL eller vadå? De kommer väl att stänga även den här då också?
    TS länkade till en namninsamling och det fick man tydligen inte göra.

    Dom kunde ju tagit bort dom inläggen bara som handlade om det, istället för hela tråden.
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • realda
    nuedetdax skrev 2009-04-28 20:17:31 följande:
    9 barn med 3 olika män och hatar dagis för det är skadligt för barn all psykofarmaka är droger även antidepressiva medel och så vill hon utplåna psykologin och helst barnpsykologin...och så vill man vara en som utövar hennes metoder. Ofattbart!!
    Och vad har antal barn och antal män med metoderna att göra?
    Om man nu ska hålla sig på den "offentliga nivån"...
    Upplysningsvis så är psykofarmaka och antidepressiva droger.
  • snusmumriken2
    Jazlene skrev 2009-04-28 20:19:11 följande:
    Lady Morpheus skrev 2009-04-28 20:07:06 följande:
    så säger väl alltid de som mobbar, kvinnomisshandlare etc...den (mobbade, utsatte)får skylla sig själv?Man förnekar, urskuldar och finner sig själv inte ansvarig. Utan anser sig ha rätt att göra och bete sig på ett visst sätt utifrån den utsatttes eget beteende Jag tror mig veta att skilja rätt från fel, och det som pågår är enligt min syn på att vara medmänniska _INTE ALLS OK_
    Det är stor skillnad på att ifrågasätta något o att mobba någon...
    Ett ifrågasättande är otroligt viktigt, hur ska annars saker o ting kunna utvecklas? Ska allt bara accepteras menar du? DET är farligt däremot...
  • Lady Morpheus
    Jazlene skrev 2009-04-28 20:19:11 följande:
    Lady Morpheus skrev 2009-04-28 20:07:06 följande: så säger väl alltid de som mobbar, kvinnomisshandlare etc... den (mobbade, utsatte)får skylla sig själv? Man förnekar, urskuldar och finner sig själv inte ansvarig. Utan anser sig ha rätt att göra och bete sig på ett visst sätt utifrån den utsatttes eget beteende Jag tror mig veta att skilja rätt från fel, och det som pågår är enligt min syn på att vara medmänniska _INTE ALLS OK_
    Ursäkta men kallar du mig för mobbare? Påstår du att jag utövar hetsjakt? Anser du att något jag skrivit kan ses som påhopp på personen AW?
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.