• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Anjonen
    CattieNess skrev 2009-04-30 10:03:47 följande:
    Hon är nog en av få som verkligen står upp för sina åsikter!Men däremot så är hon "smart" att hon tog bort videoklippet eftersom det fick så mycket kritik. Hon vill ju att så många som möjligt skall använda SHN och SM eftersom hon anser att det ger trygga barn.Sedan att en annan inte håller med är en annan sak. Det finns mycket gott med AW också. Synd att man bortser från det.Det är ingen rättvis bedömning om man tycker att ALLT är skräp. Då har man inte läst så mycket om vad AW skrivit, utan bara lyssnat på andra som tycker. Hon är inte hemsk rakt igenom. Vissa åsikter strider verkligen mot vad jag tycker om barn, men det är ju hennes sanning. Trist att man på AW:s forum inte kan vara lite mer ödmjuka mot barnen.
    JAG tycker inte man står för sina åsikter å metoder om man inte ens kan ge sin vuxna syn på saken när man har möjligheten, hon hade chansen att försvara det hon står för i AF artikel men valde att istället säga att "De får hålla på och tjafsa bäst de vill, jag har inga kommentarer"
  • MalinEddie

    De har nu börjat diskutera aftonbladets artikel på AW diskussionsforum. Konstigt att de alltid tror man är avundsjuk när man väljer att kritisera AW metoder..

  • Victoris
    Beyond Eternity skrev 2009-04-30 10:07:09 följande:
    Ja, bla tråden där en liten pojke dunkade huvudet i spjälsängen då han skulle sova så att han fick blåmärken och sängen flyttade sig från väggen. Detta skedde bl.a. då hans föräldrar hade satt igång med AW's SHN-kur och man kunde följa hela förloppet i över en månads tid. Och trots att pojken dunkade sitt huvud så att blåmärken uppstod (detta trots att föräldrarna till och med efter råd från kurare hade madrasserat insidan på spjälsängen) och att han uppvisade extrem ångest då föräldrarna bar upp honom till sovrummet inför kvällen så påhejades föräldrarna att fortsätta genomföra SHN-metoden till vilket pris som helst av s.k. SHN-kurare och även AW själv. Det var en fruktansvärd läsning och det gick inte att ta miste på föräldrarnas förvtivlan av pojkens reaktioner på behandlingen MEN då de hela tiden fick sjukligt positiva "heja-på-inlägg" hela tiden och att metoden INTE skulle avbrytas och hur illa det skulle bli om de avbröt, så fortsatte denna grymma behandling av pojken i över en månad.... Då människor på nätet och frmaförallt härinne reagerade på vad de läst så togs tråden efter ett tag bort. Men det finns dock flera som sparade den.
    {#lang_emotions_surprised}
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • Victoris
    MalinEddie skrev 2009-04-30 10:11:05 följande:
    De har nu börjat diskutera aftonbladets artikel på AW diskussionsforum. Konstigt att de alltid tror man är avundsjuk när man väljer att kritisera AW metoder..
    Ja det fick man höra några gånger igår att man var avundsjuk för det och för detta och bla bla bla. Tror jag ska börja med det också så fort nån ifrågasätter mig på nåt, då ska jag direkt dra upp att dom bara är avundsjuka.
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • vittra
    CattieNess skrev 2009-04-30 10:03:47 följande:
    Hon är nog en av få som verkligen står upp för sina åsikter! Men däremot så är hon "smart" att hon tog bort videoklippet eftersom det fick så mycket kritik. Hon vill ju att så många som möjligt skall använda SHN och SM eftersom hon anser att det ger trygga barn. Sedan att en annan inte håller med är en annan sak. Det finns mycket gott med AW också. Synd att man bortser från det. Det är ingen rättvis bedömning om man tycker att ALLT är skräp. Då har man inte läst så mycket om vad AW skrivit, utan bara lyssnat på andra som tycker. Hon är inte hemsk rakt igenom. Vissa åsikter strider verkligen mot vad jag tycker om barn, men det är ju hennes sanning. Trist att man på AW:s forum inte kan vara lite mer ödmjuka mot barnen.
    De få vettiga saker hon skrivit ner på papper är dock sunt förnuft och helt vanligt föräldraskap och verkligen ingenting som hon på något sätt har uppfunnit eller kan ta på sig äran för, hennes egna metoder och idéer däremot är ju helt åt helvete och det är däri skillnaden ligger! Hennes egna tankar är helt vrickade men de få idéer hon tagit från andra och från vanlig hederlig barnuppfostran är vettiga, varför ska man då över huvudtaget lyssna och hylla henne???
  • Impertiff

    Beyond Eternity skrev 2009-04-30 10:07:09 följande:


    Ja, bla tråden där en liten pojke dunkade huvudet i spjälsängen då han skulle sova så att han fick blåmärken och sängen flyttade sig från väggen. Detta skedde bl.a. då hans föräldrar hade satt igång med AW's SHN-kur och man kunde följa hela förloppet i över en månads tid. Och trots att pojken dunkade sitt huvud så att blåmärken uppstod (detta trots att föräldrarna till och med efter råd från kurare hade madrasserat insidan på spjälsängen) och att han uppvisade extrem ångest då föräldrarna bar upp honom till sovrummet inför kvällen så påhejades föräldrarna att fortsätta genomföra SHN-metoden till vilket pris som helst av s.k. SHN-kurare och även AW själv.Det var en fruktansvärd läsning och det gick inte att ta miste på föräldrarnas förvtivlan av pojkens reaktioner på behandlingen MEN då de hela tiden fick sjukligt positiva "heja-på-inlägg" hela tiden och att metoden INTE skulle avbrytas och hur illa det skulle bli om de avbröt, så fortsatte denna grymma behandling av pojken i över en månad....Då människor på nätet och frmaförallt härinne reagerade på vad de läst så togs tråden efter ett tag bort.Men det finns dock flera som sparade den.
    Ett förtydligande bara. Det var föräldrarna som ville att tråden skulle plockas bort! Inte AW.
  • closetomyheart
    Vicki78 skrev 2009-04-30 10:11:56 följande: {#lang_emotions_surprised}
    Ja, man tror inte att det är sant... jag var garanterat inte ensam om att gråta floder av vanmakt över den stackars lilla pojken.
    Vart du än går är du där
  • MalinEddie
    vittra skrev 2009-04-30 10:14:01 följande:
    De få vettiga saker hon skrivit ner på papper är dock sunt förnuft och helt vanligt föräldraskap och verkligen ingenting som hon på något sätt har uppfunnit eller kan ta på sig äran för, hennes egna metoder och idéer däremot är ju helt åt helvete och det är däri skillnaden ligger! Hennes egna tankar är helt vrickade men de få idéer hon tagit från andra och från vanlig hederlig barnuppfostran är vettiga, varför ska man då över huvudtaget lyssna och hylla henne???
    Precis så tycker jag också. Det vettiga hon har att säga är verkligen inget hon har patent på. Social delaktighet till exempel praktiserade vi här hemma med dottern innan vi fick veta att det är nåt AW tyckte var bra. Det kom helt naturligt utan att läsa en bok. Vi säger också nej väldigt sällan och visar hur man kan göra istället.
  • closetomyheart
    Impertiff skrev 2009-04-30 10:14:30 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-04-30 10:07:09 följande: Ett förtydligande bara. Det var föräldrarna som ville att tråden skulle plockas bort! Inte AW.
    Det ryktades om det ja. Men det var ju mångas skinn som behövde räddas så om det verkligen var föräldrarna som krävde att tråden skulle tas bort, det vet vi egentligen ingenting om.
    Vart du än går är du där
  • EllieMay
    Vicki78 skrev 2009-04-30 10:00:04 följande:
    En pappa som hänger på Anna Wahlgrens hemsidawww.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19...
    Nä men FY fan!
    Låta barnet ligga kvar i sin egen avföring tills den får blödande sår!
    Jag säger då detta folk som gör så mot sina barn borde inte få ha barn, stackars barn!
    Jag älskar att vara mamma, så lyckligt lottad som fått min son
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.