• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Grönögat
    Vicki78 skrev 2009-04-30 10:13:00 följande:
    Ja det fick man höra några gånger igår att man var avundsjuk för det och för detta och bla bla bla. Tror jag ska börja med det också så fort nån ifrågasätter mig på nåt, då ska jag direkt dra upp att dom bara är avundsjuka.
    Varför skulle man vara avundsjuk på att ett barn i panikångest dunkar upp blåmärken i huvudet??! Vad finns det att vara avundsjuk på??
    "Ååååå lyllos er som får tvinga ned bebisen i madrassen!!" eeeeööööh?
    Min son sover som en kung, detta utan tvång eller mekaniska metoder, jag har lärt honom det genom närhet och omtanke i stället, antagligen är det väl det omvända; att AW-anhängare är avundsjuka på MIG och er andra, eftersom vi lyckas utan att ta till några galna metoder.
  • Annika33

    Jag är chockad när jag läser denna tråden!!
    Nu får ni ju sluta allihop. Jag trodde verkligen att dagens unga mammor hade mer vett i skallen än så.
    De metoder som Anna förespråkar är definitivt INTE barnmisshandel. Det är inte så att barnet trycks hårt ner på något vis. Jag har sjäv fyra barn som jag lärt att sova hela natten med hjälp av Anna Wahlgrens metod, både genom att buffa och trycka lätt på ryggen och genom att dra vagnen, både utan och med trösklar. Det är inte en hög tröskel som hon menar och det leder inte till något Shaken-baby symtom. Alla mina barn är idag unga vuxna eller i ungdomsåren och de mår alla mycket bra, är intelligenta, pluggar på högskola med höga betyg och har inte på något vis tagit skada av att bli uppfostrade och hjälpta till att sova med hjälp av anna Wahlgrens fantastiska råd. Guud vad tror ni människor egentligen? Det förstår ni väl att hon inte bumpar runt ett barn så att det hoppar omkring i vagnen? Anna Wahlgren är en underbar och klok människa och jag blir verkligen arg och förorättad när människor som ni som rackar ner på henne och hennes metoder när ni inte ens provat dem själv. Varför skulle det vara något fel med att lära sina barn att sova hela natten i egen säng? Tvärtom är det väl barnmisshandel i så fall att inte hjälpa ett barn som vaknar flera ggr per natt. Stackars barn säger jag bara som inte får sova en hel natt i sträck, ibland under flera år!!! Läs Barnaboken ordentligt istället och prova på hennes råd på RÄTT sätt innan ni uttalar er.
    Från en mamma som HAR erfarenhet av "Sova hela natten-kuren" och alltså vet vad hon talar om.

  • tvåtjejersmamma
    Annika33 skrev 2009-04-30 11:26:02 följande:
    Jag är chockad när jag läser denna tråden!!Nu får ni ju sluta allihop. Jag trodde verkligen att dagens unga mammor hade mer vett i skallen än så. De metoder som Anna förespråkar är definitivt INTE barnmisshandel. Det är inte så att barnet trycks hårt ner på något vis. Jag har sjäv fyra barn som jag lärt att sova hela natten med hjälp av Anna Wahlgrens metod, både genom att buffa och trycka lätt på ryggen och genom att dra vagnen, både utan och med trösklar. Det är inte en hög tröskel som hon menar och det leder inte till något Shaken-baby symtom. Alla mina barn är idag unga vuxna eller i ungdomsåren och de mår alla mycket bra, är intelligenta, pluggar på högskola med höga betyg och har inte på något vis tagit skada av att bli uppfostrade och hjälpta till att sova med hjälp av anna Wahlgrens fantastiska råd. Guud vad tror ni människor egentligen? Det förstår ni väl att hon inte bumpar runt ett barn så att det hoppar omkring i vagnen? Anna Wahlgren är en underbar och klok människa och jag blir verkligen arg och förorättad när människor som ni som rackar ner på henne och hennes metoder när ni inte ens provat dem själv. Varför skulle det vara något fel med att lära sina barn att sova hela natten i egen säng? Tvärtom är det väl barnmisshandel i så fall att inte hjälpa ett barn som vaknar flera ggr per natt. Stackars barn säger jag bara som inte får sova en hel natt i sträck, ibland under flera år!!! Läs Barnaboken ordentligt istället och prova på hennes råd på RÄTT sätt innan ni uttalar er.Från en mamma som HAR erfarenhet av "Sova hela natten-kuren" och alltså vet vad hon talar om.
    Jag förstår att du blir chokad nu; men när det gäller "shaken baby syndrome", och huruvida A W:s vagnande kan orsaka det, så litar jag faktiskt mer på en utbildad läkares utlåtande än på dig och A W.
    Man kan inte piska in något i barn, men man kan smeka mycket ur dem.
  • MalinEddie
    Annika33 skrev 2009-04-30 11:26:02 följande:
    Jag är chockad när jag läser denna tråden!! Nu får ni ju sluta allihop. Jag trodde verkligen att dagens unga mammor hade mer vett i skallen än så. De metoder som Anna förespråkar är definitivt INTE barnmisshandel. Det är inte så att barnet trycks hårt ner på något vis. Jag har sjäv fyra barn som jag lärt att sova hela natten med hjälp av Anna Wahlgrens metod, både genom att buffa och trycka lätt på ryggen och genom att dra vagnen, både utan och med trösklar. Det är inte en hög tröskel som hon menar och det leder inte till något Shaken-baby symtom. Alla mina barn är idag unga vuxna eller i ungdomsåren och de mår alla mycket bra, är intelligenta, pluggar på högskola med höga betyg och har inte på något vis tagit skada av att bli uppfostrade och hjälpta till att sova med hjälp av anna Wahlgrens fantastiska råd. Guud vad tror ni människor egentligen? Det förstår ni väl att hon inte bumpar runt ett barn så att det hoppar omkring i vagnen? Anna Wahlgren är en underbar och klok människa och jag blir verkligen arg och förorättad när människor som ni som rackar ner på henne och hennes metoder när ni inte ens provat dem själv. Varför skulle det vara något fel med att lära sina barn att sova hela natten i egen säng? Tvärtom är det väl barnmisshandel i så fall att inte hjälpa ett barn som vaknar flera ggr per natt. Stackars barn säger jag bara som inte får sova en hel natt i sträck, ibland under flera år!!! Läs Barnaboken ordentligt istället och prova på hennes råd på RÄTT sätt innan ni uttalar er. Från en mamma som HAR erfarenhet av "Sova hela natten-kuren" och alltså vet vad hon talar om.
    Såg du klippet innan Anna raderade det?
    Personligen har jag aldrig sagt att alla som gör shn är dåliga föräldrar. Jag drar inte alla över en kam. De flesta kan tänka själva. Det jag vänder mig mot är klippet tryckpressen och andra situationer när barn for illa pga av kuren och Annas råd.
  • Linny
    Annika33 skrev 2009-04-30 11:26:02 följande:
    Jag är chockad när jag läser denna tråden!! Nu får ni ju sluta allihop. Jag trodde verkligen att dagens unga mammor hade mer vett i skallen än så. De metoder som Anna förespråkar är definitivt INTE barnmisshandel. Det är inte så att barnet trycks hårt ner på något vis. Jag har sjäv fyra barn som jag lärt att sova hela natten med hjälp av Anna Wahlgrens metod, både genom att buffa och trycka lätt på ryggen och genom att dra vagnen, både utan och med trösklar. Det är inte en hög tröskel som hon menar och det leder inte till något Shaken-baby symtom. Alla mina barn är idag unga vuxna eller i ungdomsåren och de mår alla mycket bra, är intelligenta, pluggar på högskola med höga betyg och har inte på något vis tagit skada av att bli uppfostrade och hjälpta till att sova med hjälp av anna Wahlgrens fantastiska råd. Guud vad tror ni människor egentligen? Det förstår ni väl att hon inte bumpar runt ett barn så att det hoppar omkring i vagnen? Anna Wahlgren är en underbar och klok människa och jag blir verkligen arg och förorättad när människor som ni som rackar ner på henne och hennes metoder när ni inte ens provat dem själv. Varför skulle det vara något fel med att lära sina barn att sova hela natten i egen säng? Tvärtom är det väl barnmisshandel i så fall att inte hjälpa ett barn som vaknar flera ggr per natt. Stackars barn säger jag bara som inte får sova en hel natt i sträck, ibland under flera år!!! Läs Barnaboken ordentligt istället och prova på hennes råd på RÄTT sätt innan ni uttalar er. Från en mamma som HAR erfarenhet av "Sova hela natten-kuren" och alltså vet vad hon talar om.
    Tja, jag tror inte många av oss har reagerat så hårt på det skrivna om vagnande och tryckpress osv. Det var när vi såg hennes instruktionsvideos som det inte gick att missa hur hårt hon tryckte och hur våldsamt det var. Jag har läst om det innan men inte reagerat nämnvärt på just detta (däremot har jag reagerat på hennes påståenden om att barn aldrig ska tas upp oavsett om det gråter så det kräks osv osv)
  • Victoris
    Annika33 skrev 2009-04-30 11:26:02 följande:
    Jag är chockad när jag läser denna tråden!! Nu får ni ju sluta allihop. Jag trodde verkligen att dagens unga mammor hade mer vett i skallen än så. De metoder som Anna förespråkar är definitivt INTE barnmisshandel. Det är inte så att barnet trycks hårt ner på något vis. Jag har sjäv fyra barn som jag lärt att sova hela natten med hjälp av Anna Wahlgrens metod, både genom att buffa och trycka lätt på ryggen och genom att dra vagnen, både utan och med trösklar. Det är inte en hög tröskel som hon menar och det leder inte till något Shaken-baby symtom. Alla mina barn är idag unga vuxna eller i ungdomsåren och de mår alla mycket bra, är intelligenta, pluggar på högskola med höga betyg och har inte på något vis tagit skada av att bli uppfostrade och hjälpta till att sova med hjälp av anna Wahlgrens fantastiska råd. Guud vad tror ni människor egentligen? Det förstår ni väl att hon inte bumpar runt ett barn så att det hoppar omkring i vagnen? Anna Wahlgren är en underbar och klok människa och jag blir verkligen arg och förorättad när människor som ni som rackar ner på henne och hennes metoder när ni inte ens provat dem själv. Varför skulle det vara något fel med att lära sina barn att sova hela natten i egen säng? Tvärtom är det väl barnmisshandel i så fall att inte hjälpa ett barn som vaknar flera ggr per natt. Stackars barn säger jag bara som inte får sova en hel natt i sträck, ibland under flera år!!! Läs Barnaboken ordentligt istället och prova på hennes råd på RÄTT sätt innan ni uttalar er. Från en mamma som HAR erfarenhet av "Sova hela natten-kuren" och alltså vet vad hon talar om.
    Jag gillar inte hennes metoder jag sett eller läst om i forumet, så sluta själv. Är ni hjärntvättade allihopa eller? Kan ju börja undra. jag vet vad jag själv sett och läst och bilder mig en uppfattning om det. Att sen inte alla Aw-anhängare tycker det är hårt eller våldsamt har vi ju förstått, eftersom ni utövar det. Sen gör kanske inte alla det lika hårt och vålsamt som AW och det är ju bra.

    Trycks inte barnet ner hårt? Nähä försök inte få mig att tycka nåt annat om klippet "Tryckpressen" för det såg jag ju själv. Buffa lätt kan man göra, det har jag själv gjort, men att slå så våldsamt som hon gör i ett av dom andra klippen fattar jag inte varför man ska göra.

    Nej jag förstår inte att man einte bumpar runt ett barn så det hoppar omkring i vagnen när det ser ut så i klippen. Hon säger ju själv och visar att man inte ska göra det lugnt och fint utan hårt och våldsamt.

    Det är itne fel att lära barnen sova hela natten i egen säng, det har jag också gjort, men utan några metoder. Han sov i egen säng när han var 5 månader, även om jag fick gå in och ge honom nappen några gånger per dygn. Varför ska man ha så brått med att låta ett litet barn ligga och somna in själv? Det kommer ändå.

    Äh.
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • Marline
    Annika33 skrev 2009-04-30 11:26:02 följande:
    Jag är chockad när jag läser denna tråden!! Nu får ni ju sluta allihop. Jag trodde verkligen att dagens unga mammor hade mer vett i skallen än så. De metoder som Anna förespråkar är definitivt INTE barnmisshandel. Det är inte så att barnet trycks hårt ner på något vis. Jag har sjäv fyra barn som jag lärt att sova hela natten med hjälp av Anna Wahlgrens metod, både genom att buffa och trycka lätt på ryggen och genom att dra vagnen, både utan och med trösklar. Det är inte en hög tröskel som hon menar och det leder inte till något Shaken-baby symtom. Alla mina barn är idag unga vuxna eller i ungdomsåren och de mår alla mycket bra, är intelligenta, pluggar på högskola med höga betyg och har inte på något vis tagit skada av att bli uppfostrade och hjälpta till att sova med hjälp av anna Wahlgrens fantastiska råd. Guud vad tror ni människor egentligen? Det förstår ni väl att hon inte bumpar runt ett barn så att det hoppar omkring i vagnen? Anna Wahlgren är en underbar och klok människa och jag blir verkligen arg och förorättad när människor som ni som rackar ner på henne och hennes metoder när ni inte ens provat dem själv. Varför skulle det vara något fel med att lära sina barn att sova hela natten i egen säng? Tvärtom är det väl barnmisshandel i så fall att inte hjälpa ett barn som vaknar flera ggr per natt. Stackars barn säger jag bara som inte får sova en hel natt i sträck, ibland under flera år!!! Läs Barnaboken ordentligt istället och prova på hennes råd på RÄTT sätt innan ni uttalar er. Från en mamma som HAR erfarenhet av "Sova hela natten-kuren" och alltså vet vad hon talar om.
    Men om man tittar på filmerna om "vagning" och "buffning" så ser det riktigt hårdhänt och illa ut. Hennes sätt att "vagna" anser t o m barnläkare kunna leda till shaking baby syndrome (det har i alla fall diskuterats av barnläkare). Det måste ju säga något..
    Jag hade ingen uppfattning om AW innan men efter att ha sett hennes filmer där hon själv visar hur det ska gå till så kan jag inte förstå att mammor av i dag anser dessa metoder vara ok. Jag har många nära som har barn som sover sött om nätterna och är självständiga och mår fint som fått närhet när de behöver, samsova och blivit uppmärksammade när de ropar på sina föräldrar (dvs gråter - av vilken anledning som helst). Att ignorera barns gråt när de lämnas ensamma i ett rum kan jag inte se som annat än vanvård, åtminstone otroligt elakt. Barn behöver känna trygghet och hur kan de känna sig trygga om de ignoreras när de ropar på mamma eller pappa?
  • crazy cat lady

    Nu har jag inte läst hela tråden men jag har funderat en del på det här med Anna Wahlgren. Många som inte tycker om hennes metoder tar ofta upp att hon inte har ngn mer kunskap än den hon fått genom att vara niobarnsförälder. Men jag undrar om inte det har lite med hela hennes framgång att göra. Tänk hur det har sett ut större delen av människans historia. Vi har levt med vår familj från spädbarnsåldern tills vi dör. Den som lärde oss hur vi skulle uppfostra våra barn och gav oss avlastning var föräldrarnas föräldrar eller t.o.m. deras mormor och farmor, det var dem man vände sig till. Så är det ju fortfarande i många kulturer.
    Här och nu ser det ju helt annorlunda ut, man ska klara sig själv, gå på föräldrakurser, läsa böcker, läsa på internet, lämna bort barnen till dagis och skola... Jag tycker inte det är så konstigt att folk vänder sig till en "modersfigur" som erbjuder hjälp och lösningar, det är ju så vi är "programmerade" att göra.
    Sen kanske hennes metoder inte är bra (jag är inte så jätteinsatt) och då är det ju verkligen synd att det är hon som blivit den modersfiguren för många föräldrar men jag kan förstå varför man vänder sig till henne.

    Det är iaf ngt jag funderat på.

  • vittra

    crazy cat lady, nu är inte jag så jätteinsatt i Annas liv osv, men vad jag har hört så har hon ju knappt uppfostran sina hela 9 barn själv hur som helst?? Vet många stora familjer, jag själv ingår i en med 6 barn och min pappa har 7 syskon. Men kan ju med lätthet säga att jag lyssnar hellre till vem som helst av alla de stora familjer jag känner, än att lyssna till AW:s galna råd tagna ur intet! Det värsta av allt med henne är ändå som sagts mååånga gånger, och det är att hon kallt räknar med att alla barn är exakt likadana med exakt likadana behov vilket är ett ypperligt exempel på att hon INTE haft särskilt bra koll på sina 9 barn. Har man många barn så VET man att alla är olika och kräver olika, men nej inte AW!

Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.