• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • mackeluring

    Roisin Dubh skrev 2009-04-30 16:23:30 följande:


    Frågan är om det finns något "beteende" av det slaget här.Som inte modererats menar jag. Att citera inlägg från andra forum i syfte att belysa debattfrågan är ju inget märkligt. Det händer hela tiden i massor av olika sammanhang och frågor och på olika forum. Syftet är ju som sagt inte att peka ut individer och håna dessa utan att diskutera sakfrågan.Det är viktigt att skilja på sak och person.
    Många har här inne diskuterat en pappa som fick råd av AW.

    Byte av bajsblöja har också diskuterats.

    De inlägg från AWs forum har varti enbart i syfte att dumgöra föräldrar och AW. Inte att belysa debattfrågan.Det är min åsikt.

    Självklart är det mycket viktigt i diskussioner som denna att skilja på sak och person.

    Nu börjar det likna nåt!
  • Roisin Dubh
    mackeluring skrev 2009-04-30 16:30:43 följande:
    Många har här inne diskuterat en pappa som fick råd av AW. Byte av bajsblöja har också diskuterats. De inlägg från AWs forum har varti enbart i syfte att dumgöra föräldrar och AW. Inte att belysa debattfrågan.Det är min åsikt. Självklart är det mycket viktigt i diskussioner som denna att skilja på sak och person. Nu börjar det likna nåt!
    Det är ju inget konstigt att visa upp exempel som belyser det man debatterar.

    Jag tror till skillnad från dig inte att syftet där skulle vara att dumförklara individer.
    Spanske diktatorn Francos favoritintressen var jakt, fiske och familjeliv. (Källa: Allt om historia)
  • CattieNess
    jarovean skrev 2009-04-30 15:24:57 följande:
    Man har jobbat väldigt många år på barnakuten o sett vilka metoder som ger skador. Det är inte av att bli vaggad på det sätt som AW gör på videon.Sen har jag full respekt för alla som tycker den metoden är att gå för långt i alla fall!
    Så man har sett alla barn som kommit in med skador?
    Och man är säker på att man inte vagnat för mycket?
    Detta handlar ju inte om alla föräldrar som använder AW:s vagnmetoder, utan de föräldrar som tappar fattningen och vagnar för hårt om barnet inte går att tystas. AW skriver ju bestämt att barnet skall tystna inom 2 minuter annars vagnar man fel.
    Farlig uppmaning!
  • realda

    Roisin Dubh skrev 2009-04-30 16:38:28 följande:


    Det är ju inget konstigt att visa upp exempel som belyser det man debatterar.Jag tror till skillnad från dig inte att syftet där skulle vara att dumförklara individer.
    Så tillmälen är inte att dumförklara folk? Det har skrivits ganska mycket om föräldrarna i de olika trådarna på AWs forum och om de som skriver där.
    Kan inte se hur det skulle tillföra diskussionen något annat än att man vill kasta skit på dessa föräldrar.
  • CattieNess
    realda skrev 2009-04-30 16:49:45 följande:
    Roisin Dubh skrev 2009-04-30 16:38:28 följande:
    Så tillmälen är inte att dumförklara folk? Det har skrivits ganska mycket om föräldrarna i de olika trådarna på AWs forum och om de som skriver där.Kan inte se hur det skulle tillföra diskussionen något annat än att man vill kasta skit på dessa föräldrar.
    Eller att det uppmanas till vanvård?
    Tycker mycket är bra med SHN och AW och hela baletten, så missförstå mig inte. Men flera gånger så har kuren gått utför och då uppmanas man till att läsa på mer, odla den berömda attityden samt det berömda tålmodet.
    Många gånger skall man inte backa så mycket som det uppmanas till, tycker jag personligen. Även om man kanske förvirrar barnet när man gör olika saker så tycker iaf jag att det är bättre än vad man läser i många trådar på AW.
    Hur tänker du?
  • JennyCecilia
    realda skrev 2009-04-30 16:49:45 följande:
    Roisin Dubh skrev 2009-04-30 16:38:28 följande: Så tillmälen är inte att dumförklara folk? Det har skrivits ganska mycket om föräldrarna i de olika trådarna på AWs forum och om de som skriver där. Kan inte se hur det skulle tillföra diskussionen något annat än att man vill kasta skit på dessa föräldrar.
    Men samtidigt är det oki att låta barnen ligga och sova i sin?

    Förlåt att jag skriver så ..men det känns hopplöst att man får vara så hårdhänt. Det gör mig så ledsen att det får gå till så.

    Det finns bra och dåliga metoder,bättre och sämre. Mycket tycker jag är dåligt (läskigt, otäckt, skrämmande) med det vi sett på filmklipp och läst om.

    Jag har så svårt att tro att somliga inte inser att de går för långt och inte lyssnar till naturen och sina egna signaler om vad som är rätt eller fel.
  • vittra
    realda skrev 2009-04-30 16:49:45 följande:
    Roisin Dubh skrev 2009-04-30 16:38:28 följande: Så tillmälen är inte att dumförklara folk? Det har skrivits ganska mycket om föräldrarna i de olika trådarna på AWs forum och om de som skriver där. Kan inte se hur det skulle tillföra diskussionen något annat än att man vill kasta skit på dessa föräldrar.
    Tror du faktiskt har missuppfattat hela diskussionen om du faktiskt tror att det är dessa föräldrar som man vill kasta skit på, det är verkligen inte det det handlar om. Det handlar om sak, inte person som ovan skrev. Det är ju handlingarna som är vansinne och dessa förespråkar och uppmuntrar AW vilket uppenbarligen kan räknas som vanvård i väldigt många fall. Orsakar man medvetet sår på rumpan tex så är det ju ett klart fall av vanvård. Är inte det då relevant i diskussionen menar du?
  • MalinEddie
    vittra skrev 2009-04-30 17:18:46 följande:
    Tror du faktiskt har missuppfattat hela diskussionen om du faktiskt tror att det är dessa föräldrar som man vill kasta skit på, det är verkligen inte det det handlar om. Det handlar om sak, inte person som ovan skrev. Det är ju handlingarna som är vansinne och dessa förespråkar och uppmuntrar AW vilket uppenbarligen kan räknas som vanvård i väldigt många fall. Orsakar man medvetet sår på rumpan tex så är det ju ett klart fall av vanvård. Är inte det då relevant i diskussionen menar du?
    Exakt. Det är ju AW och dipl kurare som uppmuntrar föräldrarna att inte byta blöja efter klockan 04.00 även om man vet att barnet bajsat.
  • JennyCecilia

    Här är diplomet de får:

    " Sova hela natten - diplom

    Efter genomgången kurs
    i såväl teori som praktik förklaras härmed
    NN
    behörig att tillämpa och lära ut
    Sova Hela Natten-kuren, skapad av undertecknad,
    ävensom förmedla god spädbarnsvård
    enligt standardmodellen
    samt Barnabokens filosofi överlag.

    Inhämtade och prövade kunskaper befogar
    henne/honom att hjälpa andra,
    vilket härmed med glädje intygas

    Gastsjön datum och år
    Anna Wahlgren"

    Länk:

    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

  • JennyCecilia

    Man får bla. lära sig ..att man inte ska/bör byta blöja?

    Är det vad det betyder?

    Jag är inte ironisk..jag frågar på riktigt.

Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.