• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Majblomster
    MalinEddie skrev 2009-04-30 17:44:55 följande:
    Det enda hon säger är ju att det mest gallskrikande barn ska tystna inom 2 minuter om man vagnar tillräckligt brutalt vilket lätt kan få någon att ta i för hårt.Hennes egna ord angående detta:Vagning
    Vagning betecknar ett stadigt, nästan brutalt, barnvagnsdragande fram och tillbaka. Också här behöver man öva upp tekniken innan (såvida inte barnet är mycket litet och bara behöver hjälpas i ro helt lätt, dvs innan den lilla dragit på sig sömnproblem). Träna med en tyngd i vagnen som motsvarar barnets vikt!
    Dra med långa och snabba, stadiga tag, fram och tillbaka, fram och tillbaka, i högt tempo. Hela din arms fulla längd ska nyttjas när du skjuter vagnen ifrån dig. Det är alltså inte fråga om några små snåla, försiktiga, gulliga rörelser - då får du till slut stå och vagna hela natten. Barnet tycker det är underbart och protesterar/vaknar så fort vagnen står stilla Shocked Exclamation
    Skriker barnet rejält, får du själv ta i rejält. En rejäl knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekunden för att hindra den från att trilla nerför ett stup. Effektiv vagning ska få tyst på det mest vrålskrikande barn inom två minuter.
    Vagningen föregås alltid av tillrättaläggande, så att barnet vet vad som gäller. Den avslutas i god tid innan barnet somnar, gärna med några snabba små "skak" i handtaget från sida till sida.
    Vagning kan utföras med barnet liggande på rygg, men ögonkontakt och synintryck är i sammanhanget förödande. Med tunt mörkläggningstyg eller något annat luftigt mörkt över vagnen kan du säkra barnets ostörda avskildhet.
    Små älsklingar som absolut ska lyfta huvudet eller försöka krångla sig "krypandes" ur vagnen, läggs tillrätta igen, snabbt och distinkt. Därefter kan man tillgripa tjuvknepet att vid varje vagningsdrag, mot sig eller ifrån sig, lätt trycka till på lilla huvudet under rörelsen - vare sig det behövs eller inte - som markering: dags att ligga ner och sova Exclamation
    När barnet tystnat och stillnat är det lämpligt att låta den lilla somna i lugn och ro, själv, med vagnen stilla. Efter några minuter kan man sedan börja gå igen.
    "Hugg" alltså vagnen bestämt Exclamation Börja aldrig dra försiktigt och ängsligt, vilket ofelbart leder till barnets förvirring - för att inte säga förtvivlan Sad . Små barn sover gott ute på promenad därför att mamma/pappa i regel är på väg någonstans och tänker på något annat än sin oro för barnet, vilket för barnet betyder betryggande säkerhet hos föräldern/överlevnadsgaranten. Då kan den lilla sova lugnt.www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/v...
    Stackars barn! Och stackars föräldrar som går på detta måste jag också säga. Det är oerhört sorgligt.

    Nu är detta inget nytt för mig. Jag har sett både vagnandet,de nerspydda lakanen, den bajskletiga såriga rumpan.Jag har sett mycket mer också, men det kan jag bespara er så här på Valborg.
  • closetomyheart
    olga1979 skrev 2009-04-30 15:17:06 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-04-30 13:06:06 följande: Frågorna är inte nedlåtande, en smula irriterad kan jag erkänna att jag är men inte är jag nedlåtande. Jag försöker bara göra dig och andra uppmärksam på att det föreligger ganska så mycket kommunikation mellan "oss", inte bara på AW-forum. Jag kan tycka ibland att det verkar som om ni inte känner till att vi team-workar en hel del, konsulterar varandra, upplyser varandra o.s.v. Det föreliger otroligt mycket jobb bakom en kur-tråd exempelvis, folk är väldigt engagerade, arbetar mycket proffessionellt och dessutom gratis! Det är därför man blir så ledsen när människor (väljer?) att missförstå och skapar vansinnigt rabalder runt detaljer. Signatur MalinEddie har vid ett flertal tillfällen undrat om den och den sett det omtalade filmklippet. Det har vi, naturligtvis och vi har väldigt olika uppfattning om det. Det finns de som tycker att AW förmedlar "Tryckpressen" för brutalt på filmklippet och det finns de (exempelvis jag själv) som tycker att det är ett riktigt bra klipp. I min värld är det pjosk att omtala detta som misshandel och det är näst intill chockerande att driva polisanmälan mot AW p.g.a. detta. Sen tycker jag att det är lite löjligt att påstå att "vi är många som har reagerat på detta" och att "vi" borde plocka bort våra "skygglappar" (DET, min vän är ganska nedlåtande ). Ni är fett genomskådade nämligen: En handfull antagonister vars signaturer jag börjar lära mig på mina fem fingrar som låter ganska illa men inte mycket mer Vidare tror jag mig veta att detta inte bara handlar om missförstånd utan diametralt motsatta åsikter om spädbarnsvård, och en stor portion ovilja hos antagonisterna att inse att även detta handlar om åsikter. Det finns ingen lag på hur man ska ta hand om sina spädbarn! Like it or not! Nära Föräldrar har inte knäckt koden, är inte "Sanningen, vägen och livet". (Men visst, fet-GRATTIS till NF som lyckats charma etablissemanget). Grannrna får flaskmata, bruka spjälsäng och 5 mm om det ligger dem för
    Jag får en känsla av att du gravt blandat ihop mitt inlägg med någon annans. Jag har inte någonstans i mitt inlägg sagt att ni borde plocka bort era skygglappar. Håll dig till rätt inlägg när du citerar.
    Jag skiter faktiskt fullständigt i hur mycket ni kommunicerar er AW-anhängare emellan, jag bryr mig endast om barnen, de barn som emellanåt utsätts för grova kränkningar genom AW's vidriga metoder.

    Det är bara att beklaga att du anser att tryckpressen m.m. är bra.

    Nej det finns ingen lag på hur man ska ta hand om sina spädbarn MEN det finns en lag på att man INTE får misshandla och kränka barn, "like it or not"!!!!!! och den lagen kommer väl till pass med tanke på att bl.a. metoden tryckpressen" är anmäld.

    Och än en gång, är riktigt jävla trött på era dåliga ursäkter att vi som reagerar alltid har missförstått och inte läst på ordentligt. Såna påståenden är direlkt pinsamma.

    Ja, jag är verkligen trött på att vara konstruktiv, men tänker inte be om ursäkt för det!

    Jag anser att flera av AW's metoder är att kränka/misshandla barn,  "like it or not"!!!!!!! och tack gode gud för att det finns så otroligt många människor som reagerar och agerar när de ser och hör att barn far riktigt jävla illa!!
    Vart du än går är du där
  • stjärnströssel
    MalinEddie skrev 2009-04-30 17:44:55 följande:
    Det enda hon säger är ju att det mest gallskrikande barn ska tystna inom 2 minuter om man vagnar tillräckligt brutalt vilket lätt kan få någon att ta i för hårt.Hennes egna ord angående detta:Vagning Vagning betecknar ett stadigt, nästan brutalt, barnvagnsdragande fram och tillbaka. Också här behöver man öva upp tekniken innan (såvida inte barnet är mycket litet och bara behöver hjälpas i ro helt lätt, dvs innan den lilla dragit på sig sömnproblem). Träna med en tyngd i vagnen som motsvarar barnets vikt! Dra med långa och snabba, stadiga tag, fram och tillbaka, fram och tillbaka, i högt tempo. Hela din arms fulla längd ska nyttjas när du skjuter vagnen ifrån dig. Det är alltså inte fråga om några små snåla, försiktiga, gulliga rörelser - då får du till slut stå och vagna hela natten. Barnet tycker det är underbart och protesterar/vaknar så fort vagnen står stilla Shocked Exclamation Skriker barnet rejält, får du själv ta i rejält. En rejäl knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekunden för att hindra den från att trilla nerför ett stup. Effektiv vagning ska få tyst på det mest vrålskrikande barn inom två minuter. Vagningen föregås alltid av tillrättaläggande, så att barnet vet vad som gäller. Den avslutas i god tid innan barnet somnar, gärna med några snabba små "skak" i handtaget från sida till sida. Vagning kan utföras med barnet liggande på rygg, men ögonkontakt och synintryck är i sammanhanget förödande. Med tunt mörkläggningstyg eller något annat luftigt mörkt över vagnen kan du säkra barnets ostörda avskildhet. Små älsklingar som absolut ska lyfta huvudet eller försöka krångla sig "krypandes" ur vagnen, läggs tillrätta igen, snabbt och distinkt. Därefter kan man tillgripa tjuvknepet att vid varje vagningsdrag, mot sig eller ifrån sig, lätt trycka till på lilla huvudet under rörelsen - vare sig det behövs eller inte - som markering: dags att ligga ner och sova Exclamation När barnet tystnat och stillnat är det lämpligt att låta den lilla somna i lugn och ro, själv, med vagnen stilla. Efter några minuter kan man sedan börja gå igen. "Hugg" alltså vagnen bestämt Exclamation Börja aldrig dra försiktigt och ängsligt, vilket ofelbart leder till barnets förvirring - för att inte säga förtvivlan Sad . Små barn sover gott ute på promenad därför att mamma/pappa i regel är på väg någonstans och tänker på något annat än sin oro för barnet, vilket för barnet betyder betryggande säkerhet hos föräldern/överlevnadsgaranten. Då kan den lilla sova lugnt.www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/v...
    Finner inte orden helt obegripligt att man kan köpa denna metod.
  • closetomyheart
    MalinEddie skrev 2009-04-30 15:29:38 följande:
    Jag har iallafall inte sagt något alls jag inte skulle säga i IRL.
    Det har verkligen inte jag heller, jag står för vartenda ord vare sig det är här i skrift eller irl.
    Vart du än går är du där
  • vittra

    Blir chockad redan vid tanken på att man ändå ska försöka vagna ett "vrålskrikande" barn, skriker ungen fullständigt panikslagen fattar väl vilken idiot som helst att något är fel och plockar upp barnet... men uppenbarligen inte... i ett sånt läge blir ju barnet säkerligen ännu mer vettskrämd av en aggressiv morsa som försöker banka skiten ur vagnen ungefär... helt vansinnigt! Inte konstigt att barnet blir tyst då förövrigt, lär väl inte våga knysta ett pip ens så vettskrämd lär väl barnet bli!

  • stjärnströssel
    vittra skrev 2009-04-30 18:18:06 följande:
    Blir chockad redan vid tanken på att man ändå ska försöka vagna ett "vrålskrikande" barn, skriker ungen fullständigt panikslagen fattar väl vilken idiot som helst att något är fel och plockar upp barnet... men uppenbarligen inte... i ett sånt läge blir ju barnet säkerligen ännu mer vettskrämd av en aggressiv morsa som försöker banka skiten ur vagnen ungefär... helt vansinnigt! Inte konstigt att barnet blir tyst då förövrigt, lär väl inte våga knysta ett pip ens så vettskrämd lär väl barnet bli!
    el så tystnar dom pga att dom blir helt omtumlade av allt skakande...
  • realda
    CattieNess skrev 2009-04-30 16:55:44 följande:
    Eller att det uppmanas till vanvård?Tycker mycket är bra med SHN och AW och hela baletten, så missförstå mig inte. Men flera gånger så har kuren gått utför och då uppmanas man till att läsa på mer, odla den berömda attityden samt det berömda tålmodet. Många gånger skall man inte backa så mycket som det uppmanas till, tycker jag personligen. Även om man kanske förvirrar barnet när man gör olika saker så tycker iaf jag att det är bättre än vad man läser i många trådar på AW. Hur tänker du?
    Tycker det är ganska uppenbart vad jag tänker: Det är respektlöst mot de som skriver i Annas forum att plocka inlägg och använda som tillhygge här.
  • Roisin Dubh
    realda skrev 2009-04-30 16:49:45 följande:
    Så tillmälen är inte att dumförklara folk? Det har skrivits ganska mycket om föräldrarna i de olika trådarna på AWs forum och om de som skriver där. Kan inte se hur det skulle tillföra diskussionen något annat än att man vill kasta skit på dessa föräldrar.
    Jag har inte följt hela diskussionen men de delar jag läst har varit sakliga och utan konstigheter.

    Några tillmälen har jag inte sett. Ser du sådant ska du förstås anmäla inläggen eftersom det inte är tillåtet enligt familjelivs regler med tillmälen.
    Spanske diktatorn Francos favoritintressen var jakt, fiske och familjeliv. (Källa: Allt om historia)
  • realda
    Majblomster skrev 2009-04-30 17:31:58 följande:
    Får de betalt eller sköter de råden på hemsidan gratis? Åker de ut till familjer och "kurar"?
    Fråga dem. De finns listade
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.