• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • MalinEddie
    MalinEddie skrev 2009-05-01 20:48:01 följande:
    Jag håller nog med Jazlene där. Tycker det är rätt onödigt att dra alla över en kam. Alla som har använt shn har nog inte låtit sina barn ligga i bajsblöjor, låtit de gråta sig till sömns eller använt tryckpressen. Barn är olika och reagerar olika på metoden. Jazlene har till exempel sagt att hon tar avstånd från tryckpressen, tvålhistorien, strypgreppet och bajsblöjorna bland annat. Jag tycker det är bättre att kritisera AW än föräldrarna då det är hennes metod och det är hon som uppmannar föräldrar att göra mycket dumt.
    När jag säger att barn reagerar olika på metoden menar jag att det säkert finns de som inte gråter. Bajsblöjor och tryckpress är aldrig ok enligt mig och kan liknas vid vanvård och misshandel. Bäst att säga detta då så mycket missuppfattas på fl{#lang_emotions_smile}
  • Brunello
    liv10 skrev 2009-05-01 14:53:52 följande:
    [OM man delar med sig av sitt liv på internet, offentligt, så medger man också att man inte har någon som helst kontroll över hur eller var det man skriver/publicerar används, och det ska man vara medveten om.ALLTSÅ har jag ingen som helts förståelse för argument som "men tänk på de stackarna som får sina liv uthängda" - de har hängt ut sig själva och får stå sitt kast.[/citat]nu tycker jag iallfall att det kan vara rätt så opassande att endast använda andra mammor och pappor som "dåliga exempel" i ett helt annat forum än där de faktiskt stält sina många gånger uppgivna och bekymrade frågor . självklart är internet fritt och det man skriver kan användas överallt- men jag tycker fortfarande att man kan visa varandra en grundläggande respekt.
    Då tycker vi olika där - jag tror många skulle behöva tänka sig för lite mer innan de lägger ut både det ena och det andra på nätet. Respekt finns inte på internet, ju förr man lär sig det desto bättre är det. Även om just detta forum är modererat finns det massor av andra ställen som inte är det, eller som är betydligt mindre modererade, vill man inte att den typen av information ska "svamla runt" ska man inte heller skriva den i ett öppet forum.
  • Isnogood
    Brunello skrev 2009-05-01 20:45:39 följande:
    Det är ett SJUKT stort brott mot netetiketten att kopiera inlägg från inbox till en tråd - något som jag iofs sett sker på annas forum så det är kanske därför du tror det är okejt? På de flesta andra forum anses det vara oerhört ohyfsat och något som andra medlemmar inte ser så positivt på, något att tänka på kanske.
    Kan bara hålla med....
  • closetomyheart
    olga1979 skrev 2009-05-01 17:10:15 följande:
    Inte riktigt så nej. Men vi förväntar oss att folk är oerhört städade på AW-forum, även på diskussionsforum, där jag själv modererar. Ungefär så städad som man skulle vara i en aula på Uppsala Universitet, för att ta ett exempel. En vanlig missuppfattning är att vi väljer bort att censurera folk ur våra egna led. Inte sant enligt min erfarenhet. Tänk anständighet och ödmjukhet och var förbannat sakliga när ni ställer frågor på diskussionsforum så är ni absolut hjärtligt välkomna att diskutera! Har ni frågor till Anna Wahlgren personligen hänvisar vi till pm-funktionen. Anna Wahlgrens forum är inte ett "allmänt" föräldraforum så som exempelvis FL är. Majoriteten användare är heller inte intresserade av att atmossfären på forumet skall förändras. Ungefär lika lite som att vi skulle önska att grannen, som kommer över på en fika, ställer sig och möblerar om hemma i vårt vardagsrum. Om ni förstår liknelsen?
    Om man förväntar sig att människor ska vara "städade" på AW-forum så borde ju rimligtvis de SHN-kurare och de inbitna AW-anhängarna(hittar inget bättre ord) INKLUSIVE AW själv föregå med gott exempel och det är bland det sista de gjort vid flertal tillfällen då kritiker har ifrågasatt AW's metoder.

    Faktum är att hade vi här inne på FL svarat någon på det hånande och nedlåtande sättet som jag mycket förvånat sett inne på AW-forumet många gånger, så hade dessa personer här fått rejäla varningar och inläggen hade plockats bort. Så det där med att jämföra forum-klimatet med en aula på Uppsala Universitet är direkt löjligt, då har du aldrig varit i den aulan!!

    Jag har sett det mest sakliga frågor, dock kritiska, ställda till den som känt sig manad att svara på AW-forum, men då jag läste många av svaren så trode jag först inte att jag läste rätt. Det var kränkningar av kritikerna utan dess like med AW i spetsen, man kunde tro att det var en ungdomsgård med hormonstinna tonåringar som överhuvudtaget aldrig hört talas om innebörden av att vara konstruktiv....

    Och om kritikerna stod på sig trots kränkningarna och fortsatte att ifrågasätta även deras beteende så så togs trådar helt enkelt bort...och så har det varit och är fortfarande. Det är riktigt oseriöst och jag förstå inte hur du kan sitta och försvara detta.....

    Det är helt enkelt så att Anna Wahlgren i inklusive flera av SHN-kurarna och även inbitna AW-anhängare överhuvudtaget inte klarar av att hennes metoder kritiseras och det är förbannat illa då det i grund och botten handlar om barn.
    MEN det bekräftar bara om och om igen hur fruktansvärt oprofessionellt och oseriöst hela ASW-industrin är....
    Vart du än går är du där
  • liv10

    åh suck.

    varför måste det vara sånt barnsligt krig mellan två läger?!?!?!?!

    jag blir helt ställd av att vuxna människor inte kan debattera utan att ge sig in på personangrepp och barnsliga argument där allt är svart eller vitt.

    jag tycker barnuppfostran är extremt intressant fråga, och oerhört komplext- tror alla föräldrar är lika famlande ibland- så jag mår illa utav de som har en så hätsk ton mot de som inte gör som de anser vara rätt.... fy farao så inskränkt- snacka om att man inte kan utvecklas i sitt föräldraskap om man inte kan ta in vad andra säger och diskutera på en saklig nivå där alla faktiskt kan ta lärdom av varandra på ett eller annat sätt.

    nä, blä för den attityd så många härinne visar (och jag menar från "båda sidor"- eftersom man tydligen måste vara för ller emot). suck

  • JennyCecilia

    Läste och ..vad ska man säga?

    Att alla är här intelligenssvaga och ljuger?

    Jag är inte benägen att hålla med om det.

  • JennyCecilia

    Undrar ärligt.

    Finns det "livsfarlig sömnbrist"?

  • mamman i skogen
    JennyCecilia skrev 2009-05-01 21:30:48 följande:
    Undrar ärligt. Finns det "livsfarlig sömnbrist"?
    Ja för barn med FH som inte får rätt medicinering är detta inte alls ovanligt. Barn med svåra multihandikapp har ofta så komplicerade problem att de inte kan sova utan hjälp av meidicinering
    ungefär 200 mammor kommer i år få diagnosen cp skada på sitt barn
  • JennyCecilia

    Hur vanligt är det? Har alla som vänder sig till AW den här typen av problematik?

Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.