• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Impertiff

    Beyond Eternity skrev 2009-05-10 22:26:42 följande:


    Jag hängde inte med i vad du svarade på när du skrev "Jag känner mer varför inte?!"Så om barnet vill ha dig med då på morgonen i sin ensamlek, så får h*n inte det?Proportionerna beror först o främst på pojken som satt fast i spjälorna MEN för min egen del så vill jag först och främst få svar så att jag kanske kan förstå, men utöver det är ditt och andras svar om detta med ensamlek något som känns rejält galet,  utifrån att det  framförallt  ska "introduceras" (?)- något som faktiskt sker av sig självt under en normal utvecklings-/mognadsprocess,...dels att det alls 'ska förläggas på bestämda tider. Att till och med gå in och styra leken (förutom sömnen o maten enligt AW då) i en viss riktning i detta fallet att barnet ska leka själv utifrån ett syfte som inte existerar eller rättare sagt ; det tilltänkta syftet kommer naturligt då barnet själv får avgöra när och OM h*n vill lämnas ensam att leka, känns faktiskt helt fel...Som du säkert vet så kan man succesivt införa en massa saker i ett barns liv och då de inte  kan varken säga ifrån eller vet något annat så finner de sig i det mer eller mindre och att man ser det som att  barnet är nöjt med detta.... för barnet fick aldrig chansen att följa sig själv i sin egen utveckling. Så jag förstår faktiskt fortfarande inte själva syftet då syftet som du nämnde kommer ändå med utvecklingen... Har det aldrig slagit dig att det kanske inte alls är speciellt bra att pusha på en utveckling som ska komma av sig själv? Nu menar jag inte att du har gjort något dåligt, jag undrar mest om du alls tänkt på detta?
    Jag har hämtat dottern från ensamleken om hon inte velat ha den - är det svar nog på din fråga om dottern inte fått ha mig med i ensamleken?!
    Jag kan inte göra något åt din känsla, jag kan bara förklara hur jag gör och hur jag tänker runt det hela. Vi tänker olika helt enkelt.
    För mig är inte ensamlek något jag tvingar på barnet utan "indroducerar" och pejlar av hur barnet reagerar och agerar.
    Barn kan som du skriver vara nöjda med mycket med eller utan introduktion av nya saker. Men för mig är det inte att "tvinga" eller forcera något om jag introducerar nya saker för mitt barn.
    Jag ser det som en del i utvecklingen att både mitt barn själv utvecklas i sin takt samt att jag introducerar nya saker i hennes liv.
    Introducerar är väl fel ord egentligen, visar, hämtar, inför, osv.
    Jag pushar inte utan ger fler valmöjligheter - just för att jag inte tvingar henne.

    Vi skaffade exempelvis en springcykel till dottern när hon var 2 år. Hon gick med den hela den sommaren och sommaren när hon var 3 år. Hon använde den alltså inte som man "ska" utan gick runt med den istället för att sätta sig på sadeln och sparka sig iväg. OCh vi lät henne göra så. För hon ville inte på något annat sätt.
    Vi introducerade springcykeln som ett alternativ eller komplement att ta sig fram på och hon var inte "redo" att använda den som man "ska". INte tvingade vi henne för det. Hon fick använda den som hon ville.
    Som ett exempel på hur vi "introducerar" saker i hennes liv.
  • Impertiff
    MalinEddie skrev 2009-05-10 23:08:54 följande:
    Vad är sängdumpning enligt AW? Är det nån slags timeout?
    Jag är inte hemma på sängdumpning, har aldrig använt mig av det. Så jag vet inte mer än att man kan använda det om man behöver en "paus" från varandra.
    Som sagt var så vet jag inte mycket om det.
    Jag har inte använt det, skamvrå, skämspall etc.
  • Jea Szym

    Nu har mina barn lekt ensamleken färdigt och 9 mån har sovit sin lilla förmiddagslur, så nu ska vi ut i solskenet och leka! tjohej på en stund!

  • vittra

    Jea Szym skrev 2009-05-11 08:42:09 följande:


    som sagt allting är inte svart och vitt, jag utgår inte från en enda sak utan tar i beaktande många olika aspekter vad gäller spädbarnen och uppåt.
    Uppenbarligen gör du ju inte det eftersom du påstår att det är positiv betingning att lämna barn ensamma i sin säng, då vill jag gärna att du förklarar för mig hur du kan få det till det? För tar man, som du påstår att du gör, även andra aspekter i beaktande, så ÄR det inte positiv betingning att lämna ett spädbarn själv, hur du än personligen ser på saken
  • vittra
    Impertiff skrev 2009-05-11 08:46:15 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-05-10 22:26:42 följande: Jag har hämtat dottern från ensamleken om hon inte velat ha den - är det svar nog på din fråga om dottern inte fått ha mig med i ensamleken?! Jag kan inte göra något åt din känsla, jag kan bara förklara hur jag gör och hur jag tänker runt det hela. Vi tänker olika helt enkelt. För mig är inte ensamlek något jag tvingar på barnet utan "indroducerar" och pejlar av hur barnet reagerar och agerar. Barn kan som du skriver vara nöjda med mycket med eller utan introduktion av nya saker. Men för mig är det inte att "tvinga" eller forcera något om jag introducerar nya saker för mitt barn. Jag ser det som en del i utvecklingen att både mitt barn själv utvecklas i sin takt samt att jag introducerar nya saker i hennes liv. Introducerar är väl fel ord egentligen, visar, hämtar, inför, osv. Jag pushar inte utan ger fler valmöjligheter - just för att jag inte tvingar henne. Vi skaffade exempelvis en springcykel till dottern när hon var 2 år. Hon gick med den hela den sommaren och sommaren när hon var 3 år. Hon använde den alltså inte som man "ska" utan gick runt med den istället för att sätta sig på sadeln och sparka sig iväg. OCh vi lät henne göra så. För hon ville inte på något annat sätt. Vi introducerade springcykeln som ett alternativ eller komplement att ta sig fram på och hon var inte "redo" att använda den som man "ska". INte tvingade vi henne för det. Hon fick använda den som hon ville. Som ett exempel på hur vi "introducerar" saker i hennes liv.
    Hur känner du inför det faktum att väldigt många människor, på Anna Wahlgrens initiativ, tvingar sina barn till "ensamlek" trots att de är missnöjda? Kan du förstå att vi reagerar mot detta?
  • Impertiff

    Jea Szym skrev 2009-05-11 07:32:36 följande:


    Håller exakt med! Det är det här med om grund-idén är att "slippa undan" barnen så bör man kanske fundera varförman skaffade barn över huvudtaget.Man bör nog kolla lite vad man sätter som "mål" eller vad mening med ensamleken.Det är bara det att så många föräldrar klagar över hur jobbigt det är med små barn och hur trött man är och man hör väldigt mycket negativitet istället för positivitet. Och det är där jag tycker att om man inte är nöjd och lycklig i sitt liv så bör man ju se över det då och GÖRA något åt saken, utan att "flyta på " och bara klaga över allt.
    Jag frågade min man igår om ensamlek. Kan informera för sakens skull att han ALDRIG läst Barnaboken, SHN eller något egentligen rörande barn och uppfostran. Han kör sitt race - vi har dock liknande grundinställning och anpassar oss till varandra
    Vi har som sagt var använt ensamlek - det var jag som införde det och han tyckte det var bra och "hakade på".
    När jag berättade om diskussionen här på familjeliv om att det kan vara tvingande sa han spontant:
    "Det är väl föräldrarna som tvingas att hålla sig från att lägga sig i barnets lek."

    Och när han sa det så kändes det så rätt - för mig! För som han sedan utvecklade det hela sa han att man är ju som förälder gärna fram och visar hur man ska göra, hjälper till osv. I all välmening så lägger man sig i... det kan vara svårt att inte göra det. Men så här så tvingas man att låta bli att lägga sig i.
  • vittra

    Jea Szym, allting är inte svart och vitt men tyvärr är det så i Annas värld vilket ni strikt lever efter. Vissa barn gillar inte "ensamlek" eller att sova själva, och du talar om positiv betingning när det är uppenbart att du inte ens har koll på vad det innebär. Det är synd tycker jag att AW har sådant grepp om föräldrar att hon kan tuta i människor vilka sagor som helst... helt utan vetenskaplig grund...

  • Victoris
    MalinEddie skrev 2009-04-28 19:12:08 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42 Länk till Beyond Eternitys blogg: beyondeternity.blogg.se/index.html Mycket läsvärd tycker jag!
    Kollade igenom inlägget i AW's forum och jag vet inte vad jag ska säga, saknar ord. Hur kan dom bara låta barnet sitta fast och AW säga att han ska ta sig loss själv? Han ska alltså sitta fast och skrika för det och sen ska dom sätta på musik för att överrösta skriket? Är dom dumma i huvudet?

    Var aktiv i tråden i början och läser här emellanåt, men jag blir bara så irriterad hur man kan behandla sina barn på det sätt som AW's anhängare gör. Tråden ovan är ju skrämmande.

    Hur går det med polisanmälan?
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • Impertiff
    Satu skrev 2009-05-11 08:11:09 följande:
    Jea Szym skrev 2009-05-11 08:07:07 följande:
    I min mening räcker det med en sak. Om man har den attityden att barnet måsta lära sig att klara sig utan sina föräldrar vissa situationer har man ju redan accepterad att det går. Då har man tagit steget till att tillämpa samma uppfostringssätt i andra situationer också. T.ex. att man inte reagerar när barnet skriker, det räcker ju att man lär barnet att "det hjälper inte, jag tänker inte komma för du måste lära dig att klara utan mig". Tveksam att barnet tänker att "ja men det är ju min trygga säng, jag behöver inte mina föräldrar för jag har min trygghet i min säng".
    Jag förstår inte kopplingen att om man tror att barnet klarar sig utan föräldrarna i vissa situationer så skulle det leda till allt det du skriver.
    Om jag har ensamlek för att jag tycker det är bra och dottern trivs med det så innebär det INTE Att jag ignorerar henne när hon skriker.
  • Impertiff

    Jea Szym skrev 2009-05-11 08:26:31 följande:


    oh jag e bara så glad för impertiff!, vi e precis på samma linje hon och jag. Så i princip skulle jag kunna gå ur den här diskussionen för hon säger i sin skrift samma sak som jag tänker.
    Nej, nej nej - inte gå ur diskussionen!
    TAck för fina ord förresten. Får både bekräftelse och nya input från dig
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.