• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • kattmatten
    Brunello skrev 2009-07-21 10:24:22 följande:
    Jag har inget ansvar för att andra föräldrar blottar sina egna liv och sina barns liv på internet. Punkt slut.
    Nej men det är du som väljer att lägga länkarna här alltså är det du som har ansvar för att barnen exploateras här på FL.
    Ansvaret är ditt och ingen annan,man kan inte ens skylla på Flashback.
  • kattmatten
    Liljekonvaljer skrev 2009-07-21 10:29:08 följande:
    Lady Morpheus skrev 2009-07-21 08:43:44 följande:
    .Och min rättskänsla går det liksom inte att göra något åt. Den sitter in i märgen.
    Och tur är väl det att den gör det. Så att det finns någon som tänker längre än näsan räcker när resten tycker att ändamålet helgar medlen - oavsett om det är barn som kommer i kläm.
  • Brunello
    kattmatten skrev 2009-07-21 10:33:52 följande:
    Nej men det är du som väljer att lägga länkarna här alltså är det du som har ansvar för att barnen exploateras här på FL. Ansvaret är ditt och ingen annan,man kan inte ens skylla på Flashback.
    Ge dig. Jag har inget sådant ansvar, inte moraliskt/etiskt, inte enligt sajtens regler och inte enligt svensk lag. Att DU tycker att jag BORDE ha ett ansvar är en helt annan fråga som jag i så fall uppmanar dig att starta en egen tråd om - huruvida länkning är okej eller inte och i så fall när och hur. Det är hör inte hemma här och jag är helt ärligt ganska trött på att du maler sönder en bra och konstruktiv diskussion genom att debatteraa debattörerna istället för sakfrågan.

    Jag önskar VERKLIGEN att vi nu avslutar den här sidotråden och återgåt till trådens topic.
  • Lady Morpheus
    Brunello skrev 2009-07-21 10:40:16 följande:
    Jag önskar VERKLIGEN att vi nu avslutar den här sidotråden och återgåt till trådens topic.
    Jag håller med. Vi kan ju enas om att vi inte tycker lika och så är det bra med det.

    Åter till ämnet...
  • Liljekonvaljer

    Lady Morpheus skrev 2009-07-21 10:47:29 följande:


    Jag håller med. Vi kan ju enas om att vi inte tycker lika och så är det bra med det. Åter till ämnet...
    Sådär nu kan jag också hålla med
  • MalinEddie
    Impertiff skrev 2009-07-20 21:45:40 följande:
    Beyond Eternity skrev 2009-07-20 21:42:21 följande: Jag har full förståelse för att du reagerar! Det är inte det jag reagerade på... jag reagerade på att "klumpas ihop" så att säga. Att jag förklarar och försvarar osv. för att jag är en AW-anhängare. DET reagerade jag på. Inte på ATT du reagerar För jag reagerar också, och många med mig - AW-anhängare eller inte. Jag tycker inte att allt är bra. Men jag tycker att mycket är bra. Men som sagt var så håller jag inte med om allt.. Och jag reagerar också! Även om jag inte vill att allt gällande AW dras över samma kam...
    Jag förstår dig. Jag kan tänka mig att BE syftar till de mer militanta AW anhängarna. Du kan ju uppenbarligen tänka själv och du köper ju inte allt rakt av. Jag tycker du har tagit till dig av kritiken på ett bra sätt. Det är tråkigt när man känner att man klumpas ihop. Jag gillar det inte heller.
    Jag blir också trött emellanåt av samma anledning som BE. Jag vet att vi är olika men en del saker känns liksom för gryma för att sitta och försvara in i absurdum.
  • Impertiff
    MalinEddie skrev 2009-07-21 10:53:18 följande:
    Jag förstår dig. Jag kan tänka mig att BE syftar till de mer militanta AW anhängarna. Du kan ju uppenbarligen tänka själv och du köper ju inte allt rakt av. Jag tycker du har tagit till dig av kritiken på ett bra sätt. Det är tråkigt när man känner att man klumpas ihop. Jag gillar det inte heller.Jag blir också trött emellanåt av samma anledning som BE. Jag vet att vi är olika men en del saker känns liksom för gryma för att sitta och försvara in i absurdum.
    Jo, jag förstår det också... men "ihopklumpningen" gör ju att jag känner mig träffad. Även om jag inte är en militant AW-anhängare så är jag ju mer AW-anhängare än motståndare så att säga och att då klumpas ihop i kritik som jag tycker är "skarp" när den riktas mot alla AW-anhängare... då reagerar jag.
    Men jag har som sagt var full förståelse för ATT man reagerar!
    Det gör ju jag också
    Det finns ju folk av alla sorter överallt. Militanta, flummiga, mjuka, hårda osv. Och så är det ju också bland de som tycker om AW och de som inte tycker om det.
  • MalinEddie
    kattmatten skrev 2009-07-21 10:32:31 följande:
    Jag anser att ansvarsfrågan om länkarna i högsta grad hör hit eftersom ni plockar dem på AWs forum. Om du anser att det förstör din hemtrevliga tråd så är det ju trist. Men det gör inte det mindre omoraliskt att exploatera andras barn för sina egna syften.
    OK. Jag kommer fortsätta ifrågasätta AW metoder. Du är inte tvingad att delta i tråden om den retar dig så mkt ellerhur?
    Förövrigt håller jag med er andra, låt oss släppa detta nu och återgå till ämnet.
  • Brunello

    På tal om att hon inte ger medicinska råd så står det i min BB på sid 165:  "inget antibiotikum till barn under ett år såvida inte mycket allvarlig sjukdom föreligger"  Det är väl ett medicinskt råd om något? Nu vet jag att läkarkåren är lite delad i den här frågan och att man allmänt manar till restriktivitet med antibiotika. Tänk om rådet leder till att någon inte kontaktar sjukvården för att "de får ändå ingenting"?

    på sidan 174 skriver hon om att höga doser av c-vitamin kan vara bra för både det ena och det andra, och *kors i taket* hon skriver en referens Linus Pauling som trots sina två nobelpris är omdebatterad i just c-vitaminfrågan   http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/pauling.html  Man har i själva verket också visat att höga doser av c-vitamin faktiskt kan vara skadligt.

    Detta belyser väldigt tydligt min tidigare poäng om att det hade varit mycket bättre om hon bara insåg att hon inte har den här kompetensen och istället refererat till sådana som har den.

  • closetomyheart
    kattmatten skrev 2009-07-20 22:47:58 följande:
    Jaha? Så bara för att det är värre på Flashback så är det ok att bete sig på Familjeliv? Ja de kanske är blåögda men måste man utnyttja dem för sina egna syften bara för det? Man kan ju visa lite moral själv...
    Det känns som om du behöver läsa igenom tråden så att du kan förstå att vi som reagerar på AW's metoder gör det för att barn far illa på olika sätt och är inte något utnyttjande för några egna syftens skull, det är din alldeles egna förställning och har ingenting med verkligheten att göra.

    Det är nödvändigt att länka till det vi reagerar på helt enkelt för att visa vad det handlar om.
    Detta vet de allra flesta och förstår det, men ibland så kastar sig folk in i trådar och kommer med påståenden om ditten o datten  utan att ens vilja förstå vad det egentligen handlar om, i stället för att diskutera ämnet i sig. Dessa personer gör inte sällan inlägg enbart för att provocera och förstöra i den pågående tråden..och det gynnar ingen, allra minst barnen.
    I'm in love with a fairytale, even though it hurts..
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.