• Anonym (ruset)

    Missbruka stilnoct...?

    Finns det fler än jag...?
    Jag tar gärna min tablett när barnen sover men jag går inte och lägger mig utan gillar den känsla som tabletten ger mig {#lang_emotions_undecided} Numer är den känslan inte så stark längre tryvärr och jag antar att det är för att jag blivit tolerant och beroende både fysiskt och psykiskt Har försökt ta två i stället men mår jäkligt illa bara så det gör jag inte mer... Skäms för mitt sätt, undrar om det finns fler....?
    Jag är en person där jag tror omgivningen i sista hand skulle ens ana att jag missbrukar lkm Jobbar dessutom i vården... Fan vad svårt detta blev....

  • Svar på tråden Missbruka stilnoct...?
  • Chivasreal

    Hm ja vi är nog lite beroende av dem av olika anledningar först för att kunna sova sen blir det mer å mer. Du kommer nog å få ett bra svara av någon här dream eller nån annan som är duktig på sånt.

  • Maddisen80

    Jag träffade en karl när jag satt vi busshållsplatsen och han börja prata på med mig ,vi tog samma buss, han pratade om sitt privatliv med mig , han sa att han är nykteralkolist han kan inte ta en cider eller öl för då blir han alkolist igen ,sen sa han att han har varit medicinmissbrukare, så han få inte ha mediciner hemma, han måste till psykiatrin en gång i veckan och hämta doserna så de räcker en vecka i streck , men jag sa att han är duktig som klara av att inte dricka ,de är ju inte bra när man gå på massor med mediciner heller . han skakade hand med mig och tyckte att jag va trevlig att prata med och jag pratade med mor i telefon eftersom hon bor i timrå , jag i landskrona ,du tvättade väl händerna för tänk på svininfluensan ,ja jag tvättade händerna :)

  • DreamBitch

    Jag måste ju faktiskt hålla med Anonym (en till). Man blir inte automatiskt beroende bara för att man äter dom konternuerligt som många här inne på FL gärna påstår så snart någon säger att dom äter stilnoct. Man måste lyssna till sig själv och sedan avgöra hur det egentligen ligger till.
    Anonym (en till) är ett perfekt exempel på allt som jag har skrivit i den här och andra trådar tidigare. Hon har testat alla andra möjliga tabletter som inte räknas som lika starka innan hon till slut fick stilnoct som fungerade. Dock vill jag berömma henne för att hon bara väljer att äta dom vid behov och inte tar en tablett varje kväll i ren vana.
    Bara för att man säger saker som man inte minns dagen efter eller för att man får hallucinationer så innebär det inte per automatik att man har ett beroende. Detta är väldigt vanliga biverkningar av läkemedlet och alltså inget tydligt tecken på missbruk.
    Utöver det har hon på eget initiativ halverat dosen. Hon är ett lysande exempel på hur man BÖR sköta sin medicinering av stilnoct. Detta betyder dock inte att jag menar att ni som tar er tablett varje dag gör något fel. Jag menar bara att ibland måste man som patient också anstränga sig och lära sig hantera det där suget som man lätt kan få av stilnoct. En annan viktig sak jag vill tillägga är att om man tex har testat theralen men inte fått efterfrågad effekt av dessa tidigare så innebär det inte att dom inte kan fungera i ett senare skede av livet. Det är viktigt att man har en öppen kommunikation med sin läkare så att man kan ha möjligheten att be att få testa tex theralen igen för att se om man får bättre effekt vid andra försöket.
    Så gick jag till väga iaf och det fungerade för mig.
    Första gången jag fick theralen så fungerade dom inte men några år senare när jag testade dessa igen så gav dom bättre effekt och jag kunde sluta med stilnoct och börja med theralen igen.

    Hoppas min poäng framkommer i allt virrvarr. :)

  • Anonym (ruset)

    I går tog jag ingen Sttilnoct alls Sov kasst som attan men jag känner mig ändå sååå stolt att jag klarade hela kvällen utan att falla för frestelsen I kväll ska jag dock ta en när jag lägger mig för jag behöver verkligen sova.

    Måste berätta; för många årsedan tog jag Stilnoct en kortare tid då en nära anhörig hade tagit sitt liv och mitt liv raserade totalt. Jag minns på kvällarna när jag låg i sängen så upplevde jagatt alla saker, möbler och dylikt hade circus för mig Min man trodde jag hade blivit skvatt galen men vi försod ganska snart att det var tabletten Det var inget skrämmande men denna gången har jag inte sådana upplevelser alls

  • Chivasreal

    Anonym (ruset) skrev 2009-09-06 16:49:37 följande:


    I går tog jag ingen Sttilnoct alls Sov kasst som attan men jag känner mig ändå sååå stolt att jag klarade hela kvällen utan att falla för frestelsen I kväll ska jag dock ta en när jag lägger mig för jag behöver verkligen sova.Måste berätta; för många årsedan tog jag Stilnoct en kortare tid då en nära anhörig hade tagit sitt liv och mitt liv raserade totalt. Jag minns på kvällarna när jag låg i sängen så upplevde jagatt alla saker, möbler och dylikt hade circus för mig Min man trodde jag hade blivit skvatt galen men vi försod ganska snart att det var tabletten Det var inget skrämmande men denna gången har jag inte sådana upplevelser alls
    Vad duktigt jag menar det för det är så om man har de hemma så är det lättare å ta dem. Ja så funkade stilnoct innan men jag tycker inte man får sån effekt av dem längre. Hoppas du sovit gott i natt
  • Anonym (ruset)
    Maddisen80 skrev 2009-09-07 20:12:02 följande:
    ts jo jag fick sluta med dem för jag såg möbler som rörde sig ,lejon massor med annat
    Usch och fy!!! Det där lät inget vidare alls!!! Tänk vad en tablett kan göra med en!
  • Anonym (ruset)

    Jag tror jag ligger risigt till det nu Har tagit en tablett mitt på dagen för att undvika ångesten Detta vet jag är åta hel*****e fel ändå kunde jag inte stå emot.... Nu måste jag nog prata mer med min doktor om deta för nu fastnar jag på riktigt känner jag. Har aldrig känt behovet på dagtid innan men nu.... suck

  • Anonym (oxå fast)

    TS jag känner så väl igen mig.. jag tog oxå på dagtid. ofta ofta.. ibland kunde jag ta 2 ggr på dagtid oxå. oftast var det för att sova bort de jobbiga dagarna men ibland oxå bara för den sköna känslan. precis som dig hade jag ångest efteråt o undrade vad jag höll på med men nästa gång gjorde jag ändå samma sak. det går fortfarande bra för mig o då tror jag på riktigt att det kan gå bra för alla. jag trodde jag var utom hopp. Jag har fortfarande några tabletter kvar har tagit en halv 3 ggr då jag verkligen verkligen behövt sova efter några jobbiga nätter men då har jag tagit dom direkt när jag lagt mig o därmed inte känt ruset o de tror jag har varit bra. med tanke på att det var ruset o känslan jag var beroende av innan.
    Hoppas du snart får det bättre runt dig så att du kan ta bort fokus från stilnoct. mycket jobbigare när man går o tänker på att man inte ska eller inte kan eller inte får ta. jag tänkte som så när jag hade betsämt mig en gång för alla att :jag har tabletter jag kan ta dom om jag vill men jag provar klara mig utan. och det har lyckats för det mesta. visst har jag nätter då jag vill ge upp för att det är så jobbigt och visst har jag dagar när jag mår fruktansvärt dåligt o förr i tiden hade tagit en tablett oavsett om det var dag eller natt. men nu i efterhand vet jag att det fick mig att må sämre. det var inte lösningen på mina problem det hjälpte bara för stunden.
    jag håller tummarna för att det ska gå bra för dig men försök att inte tänka så mycket på förbudet mot stilnoct vänd på det istället det tror jag är bättre. måste man ta en tablett då gör man det man har dom trots allt utskrivna av läkare för att man har besvär att sova, men om man tar den tabletten så får man inte skuldsätta sig själv efteråt utan konstatera att jag behövde den igår idag klarar jag mig säkert utan. tänk positivt istället för negativt så bryter du snart den onda spiralen. många kramar från en som vet precis hur det är

Svar på tråden Missbruka stilnoct...?