• 060810

    Epilepsitråden 9

    Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

    Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

    Schnappi i magen: Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal. Vi bor i Knislinge i Skåne.

    AnnaSC: Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

    Mopsan: Lusken född juli 2004, Lamictal, Falköping Skaraborg

    Triplet lady: Joar född juni 2008. Medicinerar med kortison och Sabrilex. Bor utomlands.

    Myran 2008: Myran född Augusti 2008. Medicinerar med Fenemal, Sabrilex + genomgår Synachten behandling. Bor i Göteborg.

    Smuliz: Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

    lillis23: Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Absenor och Iktorivil. Bor i Värmland.

    Happy2: Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

    MrsEkka: Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil och Tegretol. Bor i Dalarna.

    Per Se: dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

    Eldo: D född 2003. Trileptal, Iktorivil, Lamotrigin. Bor i Skåne.

    Eela: M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

    Tjiho!: Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

    Kryztina: Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

    Morrisey: Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

    Busfrömamman: Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

    olle04: Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

    Little fisch: Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-11 15:41
    Länk till vår sida med info och länkar bla.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

    Länk till vår träff-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html

  • Svar på tråden Epilepsitråden 9
  • Mill

    Nu är det dax att jag skriver i denna tråd. Är inne och läser ibland och nu behöver jag höra vad ni har att säga om mina undringar....Camilla heter jag och har en son på 4 år som har en grav CP-skada. Jakob heter min lilla prins. Jakob har stått på Fenemal från han föddes till för ca 1 1/2 år sedan. Då försökte vi fasa ut den eftersom han inte haft några synliga anfall. Men direkt började han få stora anfall som ofta resulterade i stötande andning och ryckningar. Vi håller nu på att trappa upp på Lamictal och är nu nere i en liten dos Fenobarbital som enligt läkaren inte gör någon nytta men vi vågar inte ta bort den helt för anfallen fortsätter. Jakob får anfall ca 1 ggr per månad sen mistänker jag att han har en del frånvaroattacker och att små anfall stör honom då han ofta är orolig i kroppen. Senaste gångerna när de stora anfallen kommer har han även fått andningsstopp!! För en vecka sen slutade han bara andas helt och vi fattade inte först att det var ett EP-anfall. Efter ca 2 min var vi ju tvungna att göra något så vi gav en stesolid och då gav det sig. Så min undran är om det är något barn som får samma sak med andningen vid anfall?
    För ett halvår sen gjorde Jakob en MR . Hur mycket kan man avläsa om epilepsin från den? Inget säger vår neurolog men har ni fått veta något? Jag skulle oxå vilja veta hur man undersökt era barn med ex EEG o.s.v. Jag tycker nämligen inte att det händer så mycket på den fronten för oss!

  • suz75
    Mopsan skrev 2009-09-01 21:35:57 följande:
    Jo förstår ni absenoren är väck borttagen med omedelbar verkan istället höjdes lamictalen med 50mg dygn från 25 till 75mg dygn. vet ej fan hur detta ska gå han har börjat bli "dummare" idag igen
    Oj, vi hade absenor tillv år lila tös. Vi trappade ner den på 1½ månad. Risken är att man kan få hjärtklappningar och andra symtom om en EPmedicin tas bort bara så där.
  • suz75
    Smuliz skrev 2009-09-01 21:06:26 följande:
    Hör ju inte riktigt hit till EP-tråden, men hoppas det är ok ändå...Jo, var ju på FK-möte idag angående VB. Hade med mej min syster och Amanda. Så hon fick se Amanda in action så att säja Och efter en timme sa hon att jag måste ha det extremt tufft hemma, ensam med den lilla....Och jo. Men vad har jag för val?Iallafall... FK-tanten sa att jag måste välja antingen VB eller VAB. Får inte ta ut både och??! Även då det inte är samma anledning. Men hon tyckte att det "hörde ihop" iallafall. Så det va blankt nej där.Anledningen till VAB är "extremt infektionskänslig och insjuknar svårt vid sjukdom, därför är inte dagis ett alternativ i dagsläget. Amanda bör vara hemma med sin mamma."Anledningen till VB är ALLT ANNAT Hennes EP, matsvårigheter, autism-liknande sättet hon har, ja ni vet...Men ändå skriver hon att allt hör ihop?Får se vart vi hamnar. Hon tyckte helt klart att vi MINST var värda ett halvt VB. Troligen mer, men tordes inte lova nåt då det inte är hon som beslutar det.Men på min fråga om VB inte ska vara en hjälp, ett bidrag, och INTE min inkomst, fick jag till svar att det är så. VB är min inkomst för förlorad arbetsinkomst Ska det vara så? Man söker väl VB för att man har ett barn med speciella behov och kräver extra tid m.m.? Inte för att jag måste ha en inkomst för att jag inte får arbeta??Vi är tydligen mittemellan stolarna, som hon sa. VI tillhör inte LSS, därför har vi inte rätt till "hjälp" därifrån, och vi har inga diagnoser så det försvårar allt. Men vägen dit då? Vägen till en diagnos måste man väl ändå ha en inkomst????Det är inte mitt fel att jag inte fick börja arbeta idag, som det var tänkt.Jaja jag vet, det är verkligen fel tråd, men jag va bara tvungen
    Vilken FK har ni? Måste ju fråga dig vart bor ni?

    Vår FK är jättejobbig när det gäller mkt. Vi fick ass ersättning till vår tös. Nu har de helt plötsligt kommit på att man har inte rätt att vabba när man har LASSbeslut om enkel assistans. Har ni hört ngt sjukare system. men vi överklagar givetvis. Över till VB. Vi hade fullt VB jag jobbade heltid och tösen var på dagis 35 h i veckan. Det handlar om merarbete för barnet man har och inte för förlorad arbetsinkomst. ENl vägledningen på FK så är det till en viss del att man förlorar arb inkomsten, men det betyder inte att de sänker VB bara för man går upp i tjänstgöringsgrad. Det handlar om det behovet barnet har och vilka merarbeten man har och tillsynsbehov.
  • suz75
    Mill skrev 2009-09-02 13:33:34 följande:
    Nu är det dax att jag skriver i denna tråd. Är inne och läser ibland och nu behöver jag höra vad ni har att säga om mina undringar....Camilla heter jag och har en son på 4 år som har en grav CP-skada. Jakob heter min lilla prins. Jakob har stått på Fenemal från han föddes till för ca 1 1/2 år sedan. Då försökte vi fasa ut den eftersom han inte haft några synliga anfall. Men direkt började han få stora anfall som ofta resulterade i stötande andning och ryckningar. Vi håller nu på att trappa upp på Lamictal och är nu nere i en liten dos Fenobarbital som enligt läkaren inte gör någon nytta men vi vågar inte ta bort den helt för anfallen fortsätter. Jakob får anfall ca 1 ggr per månad sen mistänker jag att han har en del frånvaroattacker och att små anfall stör honom då han ofta är orolig i kroppen. Senaste gångerna när de stora anfallen kommer har han även fått andningsstopp!! För en vecka sen slutade han bara andas helt och vi fattade inte först att det var ett EP-anfall. Efter ca 2 min var vi ju tvungna att göra något så vi gav en stesolid och då gav det sig. Så min undran är om det är något barn som får samma sak med andningen vid anfall? För ett halvår sen gjorde Jakob en MR . Hur mycket kan man avläsa om epilepsin från den? Inget säger vår neurolog men har ni fått veta något? Jag skulle oxå vilja veta hur man undersökt era barn med ex EEG o.s.v. Jag tycker nämligen inte att det händer så mycket på den fronten för oss!
    Mill..jag ska inte tillrättavisa ngn läkare på ngt sätt. Men jag skulle nog sätta ut fenobarbitalen. Er son kanske behöver kombinera lamictalen med ngn annan EPmedicin.

    Ang EEG skall vara en tillförlitlig undersökning men sedan beror det mkt på hur barnet är när EEG tas. Det bästa resultatet får man efter ett sömnEEG. Men sedan beror det oxå mkt på hurdana är symtomen, vilka symtom har barnet, EP är ju väldigt diffust och den har sitt lilla mönster.

    Vår tjej hade oxå fenobarbital, men sattes ut ganska snart. Vi började med absenor efter ett tag men nu har vi trappat ut den och nu har hon hermolepsin samma sak som tegretol, iktorivil och keppra har hon oxå. Iktorivilen är på gång att sättas ut för den är mkt beroendeframkallande.
  • Smuliz
    Eldo skrev 2009-09-02 10:35:44 följande:
    SmulizPå sätt och vis förstår jag lite av det handläggaren på FK säger. För ni borde inte kunna få vb för samma tid som du "vårdar" henne hemma pga infektionskänsligheten, dvs den tid hon skulle ha varit på en förskola. Men, övrig tid på dygnet SKA ni ha vb för!!!!Vi andra får inte vb för den tid våra barn är på förskolan eller skolan. En del får sänkta vb då barnet tex börjar skola eller vistas på kortids eftersom då vårdar någon annan barnet under dessa timmar.Men, som sagt....er tjej kanske skulle ha varit på förskolan 40 h/v, vilket betyder att resterande 128 h (inkl nätterna) under veckan SKA ni ha rätt till vårdbidrag. Ta det med handläggaren igen!! Fråga vad som gäller den tid då din flicka inte skulle ha varit på en förskola.....Ni kan inte kringgå problemet genom att Amandas pappa söker vb och du vab?
    Ja men nu jobbar ju jag tre-skift, så de blir inga 9-tim dagar för mina barn på dagis inte. Blir väl en 3-4 tim om dan. OM jag hade jobbat. För min sambo gör dagtid.

    Allt är så rörigt så jag släpper det där en stund nu orkar inte tänka mera... Får ta det igen när vi fått ett beslut.
  • Smuliz
    Eldo skrev 2009-09-02 10:39:58 följande:
    Smuliz igen...Angående att läkaren inte vill skicka er vidare så ska du fråga läkaren vilka planer han har för att träna din tjej de kommande månaderna för du KRÄVER både fysisk och psykisk (beteende - det autistiska) träning. Hur har hon det med språket? Är hon sen i språket så kräver du även språkträning (logopedhjälp - tecken som stöd, bildstöd mm).
    Han ringde idag. Och sa att jag hade missuppfattat det där med HAB. Han menade bara att remissen hade gått till Mumsteamet på hab, inte till hab på riktigt

    Sen berättade han lite om planerna. Han vill att det där i Huddinge sker först så vi får svar på OM det är en mitokondriell sjukdom hon lider av eller ej. Sen ska hon visst in för PEG-operation i oktober redan och han ska försöka hjälpa mej till en annan kurator. Så jag hoppas allt flyter på bättre nu. Man orkar ju inte hur mycket som helst heller...

    Vad gäller språk så är det lika med noll! Hon har inget språk mer än att hon låter. Inget gulligt joller eller nåt sånt. Bara ljud. Eller snarare "oljud"
  • Smuliz
    suz75 skrev 2009-09-02 14:23:16 följande:
    Vilken FK har ni? Måste ju fråga dig vart bor ni? Vår FK är jättejobbig när det gäller mkt. Vi fick ass ersättning till vår tös. Nu har de helt plötsligt kommit på att man har inte rätt att vabba när man har LASSbeslut om enkel assistans. Har ni hört ngt sjukare system. men vi överklagar givetvis. Över till VB. Vi hade fullt VB jag jobbade heltid och tösen var på dagis 35 h i veckan. Det handlar om merarbete för barnet man har och inte för förlorad arbetsinkomst. ENl vägledningen på FK så är det till en viss del att man förlorar arb inkomsten, men det betyder inte att de sänker VB bara för man går upp i tjänstgöringsgrad. Det handlar om det behovet barnet har och vilka merarbeten man har och tillsynsbehov.
    Vi tillhör Örebro FK.

    Hur funkar det om man jobbar och har tillsyn? Blir man av med VB då? Fattar liksom inte... hon kräver ju precis lika mycket då som nu, bara det att någon annan tar hand om henne då man är på jobbet.
  • Smuliz
    Puff 2008 skrev 2009-09-02 10:41:02 följande:
    Smuliz, ville bara säga att det är rent skitsnack att det absolut inte går. Vi har ju både och. Sedan är jag övertygad om att vi haft bra med flyt för att få igenom det. Men som sagt det går. Vi har ju papper på vad VB är beviljat för svart på vitt. Och det är inte samma anledning som att vi vabbar. Sedan är det väl klart att det hänger ihop för någon gemensam nämnare finns det ju. Men vi har ju inte heller någon diagnos. Myran neurolog (trot eller ej men hon har två nu, en för ep och en för "allt annat") sa igår att de inte förstår sig på Myran. De är clueless alltså. Låter som om de försöker undvika i ert fall bara. Men de skriver ju skittydligt i VB-beslutet exakt vad som är beviljat för. Och även tydligt att inte försämringstillstånd ingår tex. Sedan VABBAR vi för försämringstillstånd. Vilket de ju uttryckligen skrivit inte ingår i VB. Skulle kunna bråka ihjäl mig om dessa saker om de inte hade godkänt...älskar att argumentera...
    Jag får väl vänta på beslutet först så jag kan läsa mej till vad som står m.m. Men jag önskar att ja hade någon kurator som gjorde allt detta åt mej. I början var det "kul" me alla pappersgöra, men nu spyr jag bara... Jag orkar inte!
  • 060810

    Jag hatar barnens läkare!!!!!!!!!!!!!!

    När jag kom för att hämta intygen idag så står det en ren jävla massa skit på det!! Han klankar ner på mig som person/förälder och skriver typ inget om barnen! Hela intyget består i alla fel som jag gör som förälder.....
    Han skriver även om att mina barn är tillkomna med insemination och donator, det har väl för fan inte FK med att göra när jag söker vårdbidrag??? Sen drar han upp en massa saker som hände för 3 år sen som inte har något med mina barns diagnoser men som sänker ner mig till en låg nivå som mamma.. Han KRÄNKER mig totalt i dessa intygen!!

    Jag satte mig i bilen och grät, sen blev jag en pitbull-mamma på jakt efter läkaren men den fegisen hade gått för dagen och är ledig resten av veckan!!! Så nu väntar jag till läkarbesöket den 10:e för Izabelle och då ska han få veta att han lever!!
    Jag känner för att byta läkare och sjukhus NU!! Jag är så trött på att de ska klanka ner på mig som mamma och hitta fel och brister överallt hos mig!!

    Ringde till fk och pratade med handläggaren och hon tyckte det var förjävligt som läkaren skrivit intyget och jag fick vänta på de nya som jag SKA ha in nästa vecka. Den 10:e eller 11:e och han ska skriva relevanta saker, inte saker som är 3 år gamla och inte påverkar vb eller om familjesituationen, den har fk inte med att göra!

    Så nu sitter jag här med gråten i halsen och vill bara försvinna en stund, men det går inte för snart kommer min mamma hem med barnen. Jag har precis kommit hem själv och hade inte hunnit hämta dem i tid.
    Känner mig bara som en usel förälder just nu..... :( Allt trevligt som sas i måndags till mig känns som bortblåst efter att ha läst intygen.
    Livet är inte roligt just nu och jag vill bara försvinna och komma tillbaka när livet var som det var för 1 år sen!! (då var jag i Italien och tågluffade med barnen och min mamma och livet var underbart för då existerade inte epilepsi i min vokabulär) Men det dröjer nog innan jag är i Italien igen!! *wops Natasja, du hamnade visst i Holland istället*
    *tack Smuliz för att du la dikten på din blogg*

  • Smuliz
    060810 skrev 2009-09-02 15:44:05 följande:
    Jag hatar barnens läkare!!!!!!!!!!!!!!När jag kom för att hämta intygen idag så står det en ren jävla massa skit på det!! Han klankar ner på mig som person/förälder och skriver typ inget om barnen! Hela intyget består i alla fel som jag gör som förälder.....Han skriver även om att mina barn är tillkomna med insemination och donator, det har väl för fan inte FK med att göra när jag söker vårdbidrag??? Sen drar han upp en massa saker som hände för 3 år sen som inte har något med mina barns diagnoser men som sänker ner mig till en låg nivå som mamma.. Han KRÄNKER mig totalt i dessa intygen!!Jag satte mig i bilen och grät, sen blev jag en pitbull-mamma på jakt efter läkaren men den fegisen hade gått för dagen och är ledig resten av veckan!!! Så nu väntar jag till läkarbesöket den 10:e för Izabelle och då ska han få veta att han lever!!Jag känner för att byta läkare och sjukhus NU!! Jag är så trött på att de ska klanka ner på mig som mamma och hitta fel och brister överallt hos mig!!Ringde till fk och pratade med handläggaren och hon tyckte det var förjävligt som läkaren skrivit intyget och jag fick vänta på de nya som jag SKA ha in nästa vecka. Den 10:e eller 11:e och han ska skriva relevanta saker, inte saker som är 3 år gamla och inte påverkar vb eller om familjesituationen, den har fk inte med att göra!Så nu sitter jag här med gråten i halsen och vill bara försvinna en stund, men det går inte för snart kommer min mamma hem med barnen. Jag har precis kommit hem själv och hade inte hunnit hämta dem i tid.Känner mig bara som en usel förälder just nu..... :( Allt trevligt som sas i måndags till mig känns som bortblåst efter att ha läst intygen.Livet är inte roligt just nu och jag vill bara försvinna och komma tillbaka när livet var som det var för 1 år sen!! (då var jag i Italien och tågluffade med barnen och min mamma och livet var underbart för då existerade inte epilepsi i min vokabulär) Men det dröjer nog innan jag är i Italien igen!! *wops Natasja, du hamnade visst i Holland istället**tack Smuliz för att du la dikten på din blogg*
    Men usch, näe så får det ju inte gå till! Vårdbidrag söker man ju just för att man har sjuka/mer krävande barn, inte för att man är en dålig förälder eller liknande ??

    Det borde vara nån form av tjänstefel väl?

    Även om du skulle vara en föredetta knarkare (menar absolut INTE att det är så nu, ja har ingen aning om vad du vart med om för 3 år sen..) så har det inte med saken att göra ju.

    Skulle byta läkare direkt.
Svar på tråden Epilepsitråden 9