• 060810

    Epilepsitråden 9

    Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

    Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

    Schnappi i magen: Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal. Vi bor i Knislinge i Skåne.

    AnnaSC: Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

    Mopsan: Lusken född juli 2004, Lamictal, Falköping Skaraborg

    Triplet lady: Joar född juni 2008. Medicinerar med kortison och Sabrilex. Bor utomlands.

    Myran 2008: Myran född Augusti 2008. Medicinerar med Fenemal, Sabrilex + genomgår Synachten behandling. Bor i Göteborg.

    Smuliz: Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

    lillis23: Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Absenor och Iktorivil. Bor i Värmland.

    Happy2: Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

    MrsEkka: Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil och Tegretol. Bor i Dalarna.

    Per Se: dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

    Eldo: D född 2003. Trileptal, Iktorivil, Lamotrigin. Bor i Skåne.

    Eela: M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

    Tjiho!: Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

    Kryztina: Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

    Morrisey: Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

    Busfrömamman: Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

    olle04: Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

    Little fisch: Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-11 15:41
    Länk till vår sida med info och länkar bla.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

    Länk till vår träff-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html

  • Svar på tråden Epilepsitråden 9
  • fikapaus

    hej alla kämpar!
    En lite fråga: De barn som har/ har haft infantil spasm, har de fått hjälp av sjukgymnast eller logoped o dyl för att de släpat efter en del i utveckling eller kommer de "ifatt" när de blivit friska?
    Kram / johanna

  • Puff 2008
    fikapaus skrev 2009-10-03 15:05:20 följande:
    hej alla kämpar!En lite fråga: De barn som har/ har haft infantil spasm, har de fått hjälp av sjukgymnast eller logoped o dyl för att de släpat efter en del i utveckling eller kommer de "ifatt" när de blivit friska? Kram / johanna
    Ja Myran har haft IS. Har inte några IS-spasmer just nu (sedan Juli) och vi hoppas inte att det kommer tillbaka heller. Hon har sjukgymnsast, logopeder, arb terapeut etc etc...men har haft det redan innan IS. Hon har haft svår ep från födseln och ep samt IS är bidiagnoser. Har i grunden någon form av kromosomavvikelse som vi inte vet något om ännu. Så angående din fråga "kommit ikapp"...nej inte direkt. Myran är långt långt efter.
  • lillis23
    fikapaus skrev 2009-10-03 15:05:20 följande:
    hej alla kämpar!En lite fråga: De barn som har/ har haft infantil spasm, har de fått hjälp av sjukgymnast eller logoped o dyl för att de släpat efter en del i utveckling eller kommer de "ifatt" när de blivit friska? Kram / johanna
    Hej!
    Elliot hade is under våren, sista anfallen i maj mån. Han var ju också efter redan före, men is bidrog väldigt mkt till hans obefintliga utv under vår, försommar. Nu har det hänt mkt och vi har all tänkbar hjälp, men man måste själv ligga på lite....
    lycka till!!!
    kram
  • anna2001
    fikapaus skrev 2009-10-03 15:05:20 följande:
    hej alla kämpar! En lite fråga: De barn som har/ har haft infantil spasm, har de fått hjälp av sjukgymnast eller logoped o dyl för att de släpat efter en del i utveckling eller kommer de "ifatt" när de blivit friska? Kram / johanna
    Vår pojke har både och. Han släpar fortfarande men behöver stöttning. Just nu händer det mycket i utvecklingen men jag tror inte att det skadar att "hjälpa till". Vår läkare sa att is-barn brukar vara ikapp i 7-8-årsåldern... beroende av hur mycket skada de tagit av kramperna.
  • 060810

    Jag har mailat både lokaltidningen + kvällsposten om vad som hände oss igår. Får se vad som händer.

    Mrs Ekka: bråka om att få vagnen!! jag bråkade och fick den! han behöver den för att jag ska känna mig trygg när vi är ute och går. så bra som jag mått de senaste två månaderna har jag inte mått sen allt började för 1 år sen..

    Jag är nu i Hallsberg! :) Vinkade till dig Smuliz när jag körde förbi din by! :)
    Tänk att vi är så nära nu, men jag måste hem imorn till ungarna så jag hinner inte stanna, annars hade jag helt klart gjort det! :)
    Trevligt att få vara sig själv lite och umgås med vuxna! :) Men har ringt hem och allt är lugnt! :) Han har fått lördagsgodis och är snäll. :p

  • Triplet lady
    fikapaus skrev 2009-10-03 15:05:20 följande:
    hej alla kämpar!En lite fråga: De barn som har/ har haft infantil spasm, har de fått hjälp av sjukgymnast eller logoped o dyl för att de släpat efter en del i utveckling eller kommer de "ifatt" när de blivit friska? Kram / johanna
    Hej!
    Min son hade IS under varen och ar nu forsenad i utvecklingen pga det. Han utvecklades normalt innan IS. Han hade spasmer i 3,5 manad och under den tiden stod utvecklingen i princip stilla. Nu har han tagit igen en del, framfor allt grovmotoriskt. Vi har gatt hos sjukgymnast sedan kramperna startade. Han kommer ocksa att fa ga till arbetsterapeut och logoped inom de narmsta manaderna. Det sjukhuset vi gar hos verkar tycka att det ar mycket viktigt med habilitering, och sjalvklart gor man allt som star i sin makt for att killen ska komma igen.

    Hur gar det for er?
  • Smuliz
    060810 skrev 2009-10-03 19:16:40 följande:
    Jag har mailat både lokaltidningen + kvällsposten om vad som hände oss igår. Får se vad som händer.Mrs Ekka: bråka om att få vagnen!! jag bråkade och fick den! han behöver den för att jag ska känna mig trygg när vi är ute och går. så bra som jag mått de senaste två månaderna har jag inte mått sen allt började för 1 år sen..Jag är nu i Hallsberg! :) Vinkade till dig Smuliz när jag körde förbi din by! :)Tänk att vi är så nära nu, men jag måste hem imorn till ungarna så jag hinner inte stanna, annars hade jag helt klart gjort det! :)Trevligt att få vara sig själv lite och umgås med vuxna! :) Men har ringt hem och allt är lugnt! :) Han har fått lördagsgodis och är snäll. :p
    Jaha är det nu du är i grannstaden hoppas du hade trevligt i betonggettot Hallsberg Lilla Åsbro hann du väl knappt se när du kom susandes förbi med tåget

    Skönt det är att få vara SEJ SJÄLV ibland, och inte bara prata barn och sjukdomar, utan vanliga vuxen-saker
  • 060810

    Hihi, jag är hemma igen nu sen 2 timmar tillbaka! :)
    Jag körde så jag körde allt förbi Åsbro skylten! :) Inte illa!
    Såg bara hotellet i Hallsberg, inget annat! :p Men jag missade nog inget heller.

    Det var skönt att slippa alla måsten och krav som finns hemma. Bara slappna av och prata med vuxna, även om det blev prat om barnen och särskillt Mino då.

    Var en jag pratade med som ärligt trodde att man skulle stoppa något i munnen på någon som får ett gm, men det sa jag ifrån om att man INTE ska! Hon var så glad för att hon fick reda på det. Hon hade en klasskompis som fick ett anfall i skolan och som de inte ens brydde sig om för att de inte visste hur de skulle göra, men nu har hon fått insider info så nu känner hon sig säkrare om hon skulle se ett igen.
    Annars var det en trevlig helg. :) Men jobbigt at köra 80 mil på 2 dagar..

  • Jontesfru

    Välkommen hem igen Schnappi.

    I fredags fick jag reda på svaret på MR. o jag borde väl kommit ur den reaktionen nu, men nej jag går fortfarande o funderar på det. Det blev så svart på vitt. Hans Thalamus på högra sidan är död vävnad typ. Ingen aktivitet alls. De vita substanserna på vänster sida är mycket skadat o därav att han är påverkad i mtoriken på båda sidorna. Har ju varit diskussion om op men att gå in o op skulle bara göra det värre då de inte kan se var det kommer ifrån riktigt. De trodde ju det var ur Thalamus, men det är det inte o där vill de inte gå in för det kan försämra den vänstrasidan av Thalamus (Thalamus är motorik o balanscentrat i hjärnan). Risken skulle i varje fall vara stor att han blir en grönsak enligt Dr. Så det blir ingen op. vilket i sig inte gör mig så mycket det är eg. inte det jag funderar så mycket på. Mr det att han kommer inte kunna gå, tala etc. även om jag väl vetat det så känns det så jobbigt att liksom få höra det.

    Men men jag har ju världens härligaste Axel här hos mig o han är ju glad för det mesta så varför har jag ont i magen o är ledsen?

    Sorry det blev nog lite OT. men hoppas ni har förståelse.


    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • 060810

    Anna då!!
    Vi som satt och drömde om att när Axel var stor så skulle ha gå med rullator hemma. Lider så med dig och hoppas att du kan smälta detta, men fy fasen att få höra något sådant. :(
    Du får skriva hur mycket du vill om känslor och tankar och annat som rör din underbara Axel här i tråden. Man behöver få skriva av sig ibland.
    Se bara på mig, jag gör det jämt och sen känns det bättre, även om fredagen även för mig var piss..
    Stor KRAM till dig och familjen!

Svar på tråden Epilepsitråden 9