• Muminski

    LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

    Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja. VÄLKOMNA allihopa! {#lang_emotions_smile}

    LCHF står för Low Carb High fat. Vi skippar kolhydraterna, ratar sockret och tillsatserna. Fett skrämmer oss inte. Smör, grädde, helfeta produkter är vår melodi. {#lang_emotions_tongue_out}

     Vi utbyter erfarenheter och recept, jämför våra upplevelser och rådfrågar varandra om något är oklart.

    Länkar relaterat till ämnet:
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    www.skaldeman.se/
    airamsmat.webblogg.se/
    kolhydrater.ifokus.se/
    minimat.net
    http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.169098
    http://lchf-kost.blogspot.com/
    http://blogg.aftonbladet.se/31034

    Har ni fler länkar är det bara att ni skriver in dem i tråden så lägger jag upp dem i trådstarten senare.


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-05 22:00
    Här finns det recept: www.familjeliv.se/Forum-5-64/m45382035.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-13 14:33
    Här finns det bra information för nybörjare inom LCHF. Vad man bör och inte bör äta samt annan intressant information.

    www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-18 15:49
    Här är en recepttråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m48086849.html
  • Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.
  • mammapuh

    Förresten tidigt imorse tryckte jag i mig en nektarin också och oj så sött det var och ändå känner jag mig mer sugen på frukt idag. Längtar nästan mer efter frukt än godis men nej jag får låta bli!

  • gizen

    mammapuh: jag tycker oxå det är svårt att veta om jag äter för mycket eller för lite, får väl bli bättre att lyssna på kroppen och äta lugnt så man börjar känna av signalerna för när man är mätt. grattis till viktnedgång!

  • M C
    mammapuh skrev 2009-09-13 17:52:28 följande:
    Hej!Jag har varit här och läst i några veckor men inte skrivit något. Jag började med LCHF för snart 2 veckor sen och har gått ner 4 kg än så länge. Igår var jag på kräftskiva och drack en hel del snapsar så jag mår inget vidare idag. Just nu längtar man ju efter godis och läsk vilket jag inte gjort någon av de andra dagarna på LCHF så jag antar jag bara måste ta mig igenom dagen för att vara inne på rätt bana igen. Annars tror jag inte jag fick i mig så mycket onyttigt förutom spriten. Jag åt massor av kräftor med lite lite sallad och en stor klick majonnäs. Inga chips och ingen kaka till kaffet men dock lite likör dvs massor med kolhydrater! Jag har sovit halva dagen idag och har knappt vaknat ännu. Till brunch blev det två 90 grams burgare med ost mellan och lite CF med chilli smak (lite för mycket kolhydrater då det innehåller 7% men tar man bara någon sked så jämnar det ju ut sig med fettet och proteinerna) Jag drack ett glas 3% mjölk samt utspädd med lite vispgrädde. Nu till middag blir det dragonkotletter som sambon förbereder. Fläskkotletter med sås av lök, dragon och grädde till detta blir det lite grönsaker. Det jag har lite svårt med är att se om jag äter förmycket eller förlite. Men vissa dagar är man ju hungrigare än andra.Mycket gott!
    Va roligt! Bra jobbat!

    Jag har absolut NOLL koll på hur mycket jag äter.
    Jag går på ögonmmåttet, på någon av annikas/kostdocs sidor stog det att köttet ska vara en normalportion (handflata typ) och fettet ska vara massor. Jag äter alltså fett tills jag är mätt. Får nästan aldrig i mig det jag lagt upp, blir mätt jättefort. Inga kolhydrater alls, äter bara fett å kött. (Okej, grädde innehåller lite, men nästan då?)
    Vi får se hur det fungerar, har PMS den här veckan och då brukar jag gå upp 2-3kg. Gick "bara" upp 0,7kg, så det är en liten seger antar jag. Vi ser nästa vecka hur det går. Om jag inte gått ner då ska jag vara noggrannare. Kolla exakta storlekarna. Typ.

    Undra om man ska göra hemgjord bea idag? *mumma*
  • Boothwalker

    Vilken typ av fett brukar ni äta? Jag är så bra på att äta bara kött utan nåt till...


    Knock knock - Whos there? - Boo - Boo who? - Dont cry, its just me =)
  • mammapuh
    Boothwalker skrev 2009-09-13 18:23:32 följande:
    Vilken typ av fett brukar ni äta? Jag är så bra på att äta bara kött utan nåt till...
    Jag äter oftast CF eller grädde eller majonnäs men även ost slinker ner.
  • mammapuh

    M C skrev 2009-09-13 18:14:16 följande:


    Va roligt! Bra jobbat!Jag har absolut NOLL koll på hur mycket jag äter.Jag går på ögonmmåttet, på någon av annikas/kostdocs sidor stog det att köttet ska vara en normalportion (handflata typ) och fettet ska vara massor. Jag äter alltså fett tills jag är mätt. Får nästan aldrig i mig det jag lagt upp, blir mätt jättefort. Inga kolhydrater alls, äter bara fett å kött. (Okej, grädde innehåller lite, men nästan då?) Vi får se hur det fungerar, har PMS den här veckan och då brukar jag gå upp 2-3kg. Gick "bara" upp 0,7kg, så det är en liten seger antar jag. Vi ser nästa vecka hur det går. Om jag inte gått ner då ska jag vara noggrannare. Kolla exakta storlekarna. Typ. Undra om man ska göra hemgjord bea idag? *mumma*
    Hemmagjord bea låter perfekt! *S*
  • M C
    Boothwalker skrev 2009-09-13 18:23:32 följande:
    Vilken typ av fett brukar ni äta? Jag är så bra på att äta bara kött utan nåt till...
    Jag blandar hejvilt bland de jag har.
    Tex philadephia med olivolja och några gröna kryddor
    CF, grädde, vin och grönmögelost
    Gör egen allioli
    Smör - ohoo! Ikväll ska vi fantamme göra vitlökssmör! *mumma*
  • Pixxi

    Uch idag har jag haft en "fusk" dag, både sprite zero och säkert hur många skedar med jordnötsmör som helst {#lang_emotions_embarassed}

    Men nu har jag bestämmt att något läsk eller något jordnötsmör kommer inte in i vårt hus

  • gizen

    guldrosen: 50 g fett (smör eller cocosfett) 2 ägg och 2-3 dl kokande vatten/kaffe... blanda ägg och fett så gott det går i en hög bunke, slå på vatten/kaffe samtidigt som du kör med stavmixer. lycka till. du kan smaksätta med lite kakao/kardemumma/vaniljpulver...

Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.