• minnapinna

    Höst- och vintermammor i Luleå 2009/2010 del 3

    Här kommer vår fabulösa fortsättningstråd!

    "Mammor i Luleå brukar ju vara himla bra på att hålla liv i trådarna, gå på mammafikor och ha det allmänt trevligt. Så alla som väntar smått under årets kallaste månader kan känna sig välkomna, alla andra också som känner för det! ;)

    BF-tråden där alla kan skriva in sitt BF och ändra hej vilt efter tycke och smak är:

    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m44256253.html

    Presentationstråden där alla kan skriva om sig själv så vi kan hålla koll på varandra är:

    www.familjeliv.se/Forum-11-263/m44617269.html

    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-239/m44717208.html

    Mycket nöje! =)"

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-10 19:52
    krao BF 3/8 (första barnet) - Ivar född 21/8
    Jennybenny BF 26/8 (andra barnet) - Troy född 19/8
    Emmiss BF 4/9 (första barnet) - Nelly född 15/9
    Bowlingbruden (Mari) BF 4/9 (första barnet) - Matteus anlände 10/08
    Mikkaan (Mikaela) BF 8/9 (första barnet) - Nova kom den 6/9
    nathen BF 20/9 (första barnet)
    Pärla77 BF 1/10 (första barnet)
    Betzo (Bettan) BF 9/10 (tredje barnet)
    sok (Maria) BF 9/10 (andra barnet)
    wozah (Åsa) BF 11/10 (första barnet)
    londonfredrika (Fredrika) BF 16/10 (andra barnet)
    Diadem BF 17/10 (andra barnet)
    mymemlan(Emily)BF 23/10 (första barnet)
    Lulefilur (Magdalena) BF 23/10 (första barnet)
    Sinne BF 24/10 (första barnet)
    minnapinna (Minna) BF 5/11 (andra barnet)
    Elskliiing (Lina) BF 8/11 (andra barnet)
    MrsDif (Camilla) BF 11/11 (första barnet)
    IssaBL (Isabelle) BF 15/11 (första barnet)
    MK84 (Malin) BF 2/12 (andra barnet) - en till pojk tror dom =)
    mijamarijan (Maria) BF 3/12 (första barnet)
    fiasan (Sofia) BF 4/12 (fjärde barnet)
    Merde(Maria) BF 10/12 (första barnet)
    Perdy(Pernilla) BF 11/12 (första barnet)
    Bonnevier (Linda) BF 16/12 (första barnet)
    Joslai (Josefin) BF 20/12 (första barnet)
    mariamoln (Maria) BF 27/12 (första barnet)

    BF listan 2010:

    Holana (Anna) BF 3/1 (andra barnet) Väntar en liten tjej! Amanda:)
    Snart mamma igen BF 25/1 (tredje barnet)

  • Svar på tråden Höst- och vintermammor i Luleå 2009/2010 del 3
  • MK84

    Jag är också för napp. Jakob hade megastort sugbehov så jag tackar gudarna för att han tog nappen, mina bröst hade aldrig pallat, de blödde ju redan som de var. Huvva.

    Vi tänkte så att om det visar sig att amningen störs är det ju bara att ta bort nappen igen. Men det blev aldrig nått problem å första månaderna var nappen mer i än ur munnen. Nu sen nån månad tillbaka har han bara nappen då han sover och det fungerar jättebra. Han lämnar den själv i sängen innan vi går ner på morgonen. Visst finns de undantag ibland om han är sjuk eller väldigt kinkig, men det är inte så ofta de händer.

    --

    Jag vet inte varför Jakob vaknar varje natt. Beror säkert på vår egen slöhet, vi har inte riktigt tagit striden om att han måste sova i sin egen säng. När han var liten så sov han ju i vårt rum å ofta i vår säng också eftersom ja är tröttare än tröttast på natten å helt enkelt inte ids gå upp å lägga han i sängen å springa som värsta E4an mellan sängarna sen resten av natten. Det har varit väldigt många nappinstoppningar i våra dagar. Haha..

    Men han har ju länge nu somnat i eget rum, redan innan vi flyttade hit i Maj, han har inga problem att somna varken på dagen eller på natten. Man bara gör kvällrutinerna, går upp å läser en kort saga, säger godnatt å sen går ut å då sitter han där å pratar lite smått med sig själv å sen somnar han.

    Men sen sätter de igång där allt mellan 00-04, då kan man få springa upp flera ggr å oftast slutar det med att man tar han till sängen för att få sova. Men han kan vakna i sängen också men då är de ju lätt å bara hålla om han å försöka få han å somna om.

    I natt var dessutom första gången han kom över själv utan att sitta å ropa på oss. Utan ett ljud stod han helt plötsligt i rummet å sa: Mamma, mamma...

    Enligt BM på BVC kan man räkna med att barnen vaknar om nätterna upp till 7års ålder, det tyckte inte hon man skulle se som nått problem utan så var det bara typ..

  • snart mamma igen

    haha.. sömn.. liten här sover hela nätter.. har gjort de sen liiten bebis.. visst finns de undantag.. sjuk eller så.. Men då har vi ju 13åringen! som bökar hela nätterna *en historia för sig*{#lang_emotions_surprised}

  • mariamoln

    Wozah: Jag ber om ursäkt för att du tar åt dig, det var inte min mening. Jag ville bara klaga av mig precis som alla andra gör i tråden, vare sig det är en granne, en sambo, en barnmorska eller vad som helst.

    Jag tycker att det är jättejobbigt att bli störd under natten när jag sover och jag tror att min bebis kommer driva mig till vanvett, haha. Det gör den ju redan med alla sparkar och knuffar.

    Var på vattengympa igår med Minna och Sanna och har, tro det eller ej, INGEN träningsvärk ;) Gud vad skönt det var att få röra på sig, känner att min kropp har blivit helt svag. Kanske därför jag har ont i ryggen heeeela tiden.

    Ett års kalas idag, min syrras yngsta fyller år idag. Hoppas han gillar min och Mickes present, haha. Fast det lär ju vara öppnandet som är det roliga..

  • minnapinna

    MK,
    låter skitjobbigt. Aha, BVC säger så. Ja, då är det ju bara att stå ut i 5 år till då ;)

    snart mamma igen,
    vaaa, sover man inte när man är 13 år!? Vad GÖR hon på nätterna?!

    maria,
    inte jag heller! men kanske i morgon att jag har träningsvärk...

  • snart mamma igen

    minnapinna: de finns saker som gör att hon inte sover.. eller sover gör hon väl.. men har livliga drömmar osv.. skriver inte om de så mycket i tråden då de går troll som inte behöver veta så mycket Kan berätta ngn gång eller så..

    hur kan BÅDA barnmorskorna som finns var borta samtidigt.. VART ska man vända sig då om man behöver råd osv??

  • Mikkaan
    Emmiss skrev 2009-09-20 21:35:12 följande:
    minna, hon har sugbehov, så vi har gett napp nu ! men tönt som jag är så är jag rädd att det ska förstöra något med amningen som alla bm på bb så snabbt påpekade att det skulle göra.
    Vi kör också med napp eftersom hon har sugbehov, och än så länge förstör det inte ammningen.. behöver ju inte förstöras..
  • Mymemlan

    Jag har alltid fått höra att nappen förstör ammningen av barnmorskor mm. Men ALDRIG av någon som gett sitt barn napp. Väldigt skumt det där ;p Vi har då köpt napp som vi ska ha med oss till BB, vill inte att ungen ska hitta tummen som jag gjorde då jag var liten. Hemskt ju.

  • wozah
    mariamoln skrev 2009-09-21 09:00:56 följande:
    Wozah: Jag ber om ursäkt för att du tar åt dig, det var inte min mening. Jag ville bara klaga av mig precis som alla andra gör i tråden, vare sig det är en granne, en sambo, en barnmorska eller vad som helst.Jag tycker att det är jättejobbigt att bli störd under natten när jag sover och jag tror att min bebis kommer driva mig till vanvett, haha. Det gör den ju redan med alla sparkar och knuffar.Var på vattengympa igår med Minna och Sanna och har, tro det eller ej, INGEN träningsvärk ;) Gud vad skönt det var att få röra på sig, känner att min kropp har blivit helt svag. Kanske därför jag har ont i ryggen heeeela tiden.Ett års kalas idag, min syrras yngsta fyller år idag. Hoppas han gillar min och Mickes present, haha. Fast det lär ju vara öppnandet som är det roliga..
    Ja, det är lungt nu. Jag var bara otroligt less igår när jag läste, det kändes precis som att det var en pik till mig/oss! Jag har mailat med Minna också, så nu känns det chill! Fick avreagera mig lite jag med, precis som ni
  • wozah

    Puh! Idag har jag varit på IKEA all by my self. Tur att samhall har gubbar som jobbar utanför IKEA som var snälla att hjälpa mig..

  • wozah

    Eh.. Hela inlägget kom inte fram?

    Iaf.. Tur att gubbarna hjälpte mig..

Svar på tråden Höst- och vintermammor i Luleå 2009/2010 del 3