• Theannapanna

    Nu är bebisarna här! (BF Jan -08) #8

    Våra "små" närmar sig 2-årsdagen...
    Vi fortsätter följas åt o prata om hur livet är o vad de har för sig.

    Våra tidigare trådar:

    #1 www.familjeliv.se/Forum-11-285/m28443680.html

    #2 www.familjeliv.se/Forum-11-285/m31411340.html

    #3 www.familjeliv.se/Forum-11-285/m34192671.html

    #4 www.familjeliv.se/Forum-11-285/m36898553.html

    #5 www.familjeliv.se/Forum-11-236/m39853708.html

    #6 www.familjeliv.se/Forum-11-285/m42795185.html

    #7 www.familjeliv.se/Forum-11-285/m45293645.html


    ★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • Svar på tråden Nu är bebisarna här! (BF Jan -08) #8
  • Bellevue

    Erik säger inte heller mycket, typ mamma, pappa, syskonas namn, dadis(dagis) och muuuun. Men han förstår precis allt vi säger och kommunicera kan han. Man har fullt upp att inte skratta när han vid matbordet vill ha påfyllning. Då sträcker han fram ena armen och liksom "tuggar" med handen(som att han vill ta nåt)och sen pekar han ner i sin tallrik. Om han vill smaka nåt nån annan håller i skjuter han fram hakan och öppnar och stänger munnen. Och det är bara ett par exempel.

  • Theannapanna
    Bellevue skrev 2009-10-08 21:08:17 följande:
    Erik säger inte heller mycket, typ mamma, pappa, syskonas namn, dadis(dagis) och muuuun. Men han förstår precis allt vi säger och kommunicera kan han. Man har fullt upp att inte skratta när han vid matbordet vill ha påfyllning. Då sträcker han fram ena armen och liksom "tuggar" med handen(som att han vill ta nåt)och sen pekar han ner i sin tallrik. Om han vill smaka nåt nån annan håller i skjuter han fram hakan och öppnar och stänger munnen. Och det är bara ett par exempel.
    Ja, helt bakom flötet är de inte Daniel har en kompis som är 2 månader äldre som inte säger mer än Erik men nog förstår man honom helt o fullt ändå Ibland bättre än Daniel då Daniel försöker med ord o är det ett ord han inte kan så är det inte lätt istället...
    ★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • Pumpalicious

    AnnaoMasse, precis det jag menar. Det ska finnas ett val och en möjlighet för barnen att skapa och vara kreativa om dom är intresserade av det. Tycker man ska möta barns nyfikenhet och låta dom testa..

  • Theannapanna
    Pumpalot skrev 2009-10-08 21:28:45 följande:
    AnnaoMasse, precis det jag menar. Det ska finnas ett val och en möjlighet för barnen att skapa och vara kreativa om dom är intresserade av det. Tycker man ska möta barns nyfikenhet och låta dom testa..
    Sen i denna åldern tror jag nog att man inte vet när barnen börjar intressera sig för saker heller... de vet ju inte vad som finns om de inte får testa.
    Tror nog det är bra att ha barnen på ngt ställe där de får lite av allt för att få utvecklas på alla plan o få möjlighet att testa saker.

    Pumpalot - tycker nog ni skall åka o ta en kik på det stället du länkade till. Sen ifrågasätta på ert nuvarande ställe så du får veta på riktigt hur det ligger till o du inte har missuppfattat dem. Att byta ställe är ju inte plättlätt heller.
    ★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • Pumpalicious

    Anna, självklart ska jag prata med dom men det är som sagt fröken själv som berättat det för mig. Och dessutom är det ju faktikst konstigt att det inte finns några teckningar, lerfigurer eller annat framme på avdelningen och att vi aldrig heller fått hem något som ossian har gjort. Jämt när vi frågar hur dagen varit säger dom bara "bra, han har ätit bra och sovit bra"... Även om det tydligen räcker för vissa så gör det inte det för mig. Jag har inte satt honom i förskola för att få barnpassning utan för att han ska få den stimulans som jag inte kan ge honom hemma. Jag är ju föräldraledig med Oliver och skulle lätt kunna ha även Ossian hemma, men jag tror det är bra för honom att träffa andra barn, leka och lära sig...

  • Theannapanna
    Pumpalot skrev 2009-10-08 21:43:55 följande:
    Anna, självklart ska jag prata med dom men det är som sagt fröken själv som berättat det för mig. Och dessutom är det ju faktikst konstigt att det inte finns några teckningar, lerfigurer eller annat framme på avdelningen och att vi aldrig heller fått hem något som ossian har gjort. Jämt när vi frågar hur dagen varit säger dom bara "bra, han har ätit bra och sovit bra"... Även om det tydligen räcker för vissa så gör det inte det för mig. Jag har inte satt honom i förskola för att få barnpassning utan för att han ska få den stimulans som jag inte kan ge honom hemma. Jag är ju föräldraledig med Oliver och skulle lätt kunna ha även Ossian hemma, men jag tror det är bra för honom att träffa andra barn, leka och lära sig...
    Förstår! Lycka till! Håll oss uppdaterade
    Alla vill vi våra underverks bästa!
    ★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • FrodaFröjd
    Pumpalot skrev 2009-10-08 21:43:55 följande:
    Anna, självklart ska jag prata med dom men det är som sagt fröken själv som berättat det för mig. Och dessutom är det ju faktikst konstigt att det inte finns några teckningar, lerfigurer eller annat framme på avdelningen och att vi aldrig heller fått hem något som ossian har gjort. Jämt när vi frågar hur dagen varit säger dom bara "bra, han har ätit bra och sovit bra"... Även om det tydligen räcker för vissa så gör det inte det för mig. Jag har inte satt honom i förskola för att få barnpassning utan för att han ska få den stimulans som jag inte kan ge honom hemma. Jag är ju föräldraledig med Oliver och skulle lätt kunna ha även Ossian hemma, men jag tror det är bra för honom att träffa andra barn, leka och lära sig...
    precis den rapporten får vi från Ellas dagis också... lite trist men ja har accepterat det och ser att Ella trivs och utvecklas där.. så jag hoppas de gör mer än att sover och äter bra=)
    Men tråkigt är det...
  • AnniPanni
    Pumpalicious skrev 2009-10-08 12:28:51 följande:
    Hur mycket skapande och kreativa saker får era barn syssla med på dagis?Tydligen så pysslar, ritar, målar, lerar etc. aldrig "små barnen" på vårat dagis, och idag på öppna förskolan (tog med båda barnen dit idag) så säger deras förskolelärare att det är riktigt illa, att små barn också behöver få expremitera med färger, formet etc. Jag har själv känt att det är konstigt att dom aldrig gör sånt på dagis, och nu fick jag det även bekräftat av en pedagog.Hur har ni det på era förskolor?
    Det ritas och målas stup i ett- både inomhus och utomhus. Här är ju alla förskolor Emilia reggio inspirerade vilket betyder att hela verksamheten går ut på barnens skapande o kreativitet så allt material finns i barnens höjd och de får kladda hej vilt ... inte sååkul alla gånger när precis alla ytterkläder blir nergeggade men det är ju vattenbaserad färg och oftast går det mesta bort (men en ljusrosa PoP skaljacka..var ingen bra ide alls *s*).
    Självklart ska barn i 2 årsålder får experimentera kladda etc!
    I förrgår var Emma på knytte (Mulle för småbarn) där de plockade kottar etc för att ha inne som material. (Vet inte hur många miljoner kottar som har kommit hem här genom åren ifrån syrrornas förskola, målade, limmade, klistarade, isärplockade, osv osv )
  • AnniPanni
    Finesse skrev 2009-10-08 20:45:17 följande:
    jag skrev nog lite tokigt.. å visst kan dom det.. men inte på samma sätt som en 3-åring.. iaf inte min dotter.. hon kan inte klä sig, hon kan inte prata, hon kan inte gå på pottan, hon kan inte sitta still, hon lyssnar bara ibland.Det går inte alls kommunciera med henne på samma sätt som du kommunicera med Ossian. Ebba kan fortfarande bara ett få tal ord och har aldrig sagt nån mening.
    Emma pratr inte heller, eller hon säger en del ord men det är ju inte direkt klockrent om man säger så MEN och det är ett MEN ungen förstår precis allt man säger. Hon blir behandlad som liten av de flesta just för att hon inte pratar men vi vet ju att hon faktiskt fattar precis allt men är så "marig" att hon helt enkelt utnyttjar det faktum att hon inte kan/eller mer inte vill prata och göra sig bättre förstådd. Ett barn i 2årsåldern har en stor förtåelse för hur världen fungerar, men iom att en del inte kan/vill prata så antar man att de inte heller förstår.
    Emma kan numera dra på sig ett par trososr *s* (ja helst syrrans då o utanpå sina mjukisbyxor), hon kan säga mamma, pappa, bil och lite anant smått, pottan ska man väl stoppa leksaker i, eller näa , sitta still kan inget av mina barn oavsett ålder. Alla barn är olika men att inte kunna prata betyder inte att de inte förstår eller inte kan göra sig förstådda på ett eller annat sätt.

    Att ge en 2åring möjlighet att upptäcka nya saker som böcker/måla/rita, är viktigt.
    Sen har en 2åring inte direkt samma behov av kreativ stimulans som en 3åring.
  • Finesse

    AnniPanni: Klart det är viktigt men det kan dom göra hemma.. Det jag menade var att jag ser hellre att dom tar hand om henne än att dom lär henne saker.. hon är så liten än så länge.

Svar på tråden Nu är bebisarna här! (BF Jan -08) #8