• Valdis

    Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?

    Diskuterade med en släkting som föder upp en hundras om att hon måste ju f*n tjäna pengar på sin uppfödning, enligt henne så är det inte så.
    Hon sa att alla tror det men att det kostar med att föda upp hundar också.

    Jag kan i min oerfarenhet inte förstå vad det är som kostar.

    Ta tex om du föder upp amstaffar, dom kostar mellan 12-13000 kronor för en valp.( Den rasen min släkting föder upp säljer hon för 15 000 per valp!!)
    Och ja okej, du ska ge valpen mat och vetrinärbesikta den innan den säljs, men vad kan det kosta? Högst 2000 kronor per valp?
    Och ta då exemplet med amstaffen, dom föder ju en hel del valpar för det mesta, säg i snitt 8 stycken.. Då borde det ju i min ekvation bli 80 000 kronors vinst på en kull. Eller?

    Ni uppfödare, upplys mig, vad har jag missat!

    (Ps, den här släktingen det pratas om är dessutom sjukskriven och hemma så hon förlorar inget på att vara hemma från jobbet och se till valparna.)

  • Svar på tråden Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?
  • Mrs Winter
    Valdis skrev 2009-10-05 20:19:38 följande:
    Jag trodde aldrig att våga sig på att fråga om vad det kostar med hunduppfödning var som att trampa in på ett minfält. Lugna ner dig, jag har sagt att jag förstår att det är många utgifter efter vad du och andra skrivit, men jag tror också att det beror på hur man sköter sin uppfödning. Och nej, du har inte en upprörd ton för att du överbevisar mig om att dina föräldrar inte tjänar på sin hunduppfödning, utan för att dina inlägg, helt sonika, andas upprördhet. Och jag kan inte i min vildast fantasi förstå varför.
    Varför kan du bara inte respektera ifall de säger att de inte tjänar på sin hunduppfödning?
  • kimsi
    Valdis skrev 2009-10-05 20:19:38 följande:
    Jag trodde aldrig att våga sig på att fråga om vad det kostar med hunduppfödning var som att trampa in på ett minfält. Lugna ner dig, jag har sagt att jag förstår att det är många utgifter efter vad du och andra skrivit, men jag tror också att det beror på hur man sköter sin uppfödning. Och nej, du har inte en upprörd ton för att du överbevisar mig om att dina föräldrar inte tjänar på sin hunduppfödning, utan för att dina inlägg, helt sonika, andas upprördhet. Och jag kan inte i min vildast fantasi förstå varför.
    I VARENDA svar du skrivit till mig så påtalar du att jag är upprörd, om vi bortser från sista (där jag var kraftigt trött på dig) så får du gärna påvisa var jag är upprörd. Verkar snarare som att en viss ts är extremt känslig.
  • Amazina

    Mrs Winter skrev 2009-10-05 20:20:52 följande:


    Varför kan du bara inte respektera ifall de säger att de inte tjänar på sin hunduppfödning?
    Men alla andra ärliga inkomsttagare får ju kompensera för alla svartjobbares skattebortfall. Tycker det är fult!
  • Valdis
    april skrev 2009-10-05 20:17:16 följande:
    Valdis: Jo man är tvungen att höfledsröntga föräldradjuren för att få registrera valpar i skk, det vill säga det är också krav på att valpar måste vara chipmärkta anars får du ingen stamtavla på valparna.
    Ja, det är väll rimligt att man måste uppfylla vissa krav för att sälja sina hundar under skk flagg. Men det går väll att sälja en hund ändå? Bara det att jag antar att man som seriös uppfödare håller sig till dom regler som finns? Jag kan inte så mycket om hunduppfödning som sagt, men det där med skk verkar mycket viktigt när man läser annonser. En kompis till mig köpte just en amstaff här om dagen (det är därför jag snöat in så mycket på just dom annonserna, efter vad hon berättade att hunden kostade!) jag ska nog be henne fråga vad hennes uppfödare tyckte hon fick betalt.. Eller inte, eftersom anonyma på ett forum verkar få spel när man frågar sånt.
  • Sephiroth
    kimsi skrev 2009-10-05 20:14:08 följande:
    Men nu får du väl för själva helvete ta och ge dig, du klampar in här med attityden att jag inte ens ska antyda att kostnaderna är de du påstår. När jag plockar fram exakta siffror åt dig så har jag en upprörd ton, var det så jäkla hemskt att överbevisas? Och jag tycker absolut inte synd om mina föräldrar, de ÄLSKAR sitt liv som uppfödare och gör det av genuint intresse för hundar och att föra rasen framåt och de är mina förebilder. Jag har själv tre hundar jag tränar och tävlar aktivt och en dag kommer jag garanterat själv ta klivet in i uppfödarvärlden. Men jag är inte naiv och tror att det är något jag blir rik på!
    Du verkar onekligen lite arg. ;)
  • kimsi
    Valdis skrev 2009-10-05 20:23:09 följande:
    Ja, det är väll rimligt att man måste uppfylla vissa krav för att sälja sina hundar under skk flagg. Men det går väll att sälja en hund ändå? Bara det att jag antar att man som seriös uppfödare håller sig till dom regler som finns? Jag kan inte så mycket om hunduppfödning som sagt, men det där med skk verkar mycket viktigt när man läser annonser. En kompis till mig köpte just en amstaff här om dagen (det är därför jag snöat in så mycket på just dom annonserna, efter vad hon berättade att hunden kostade!) jag ska nog be henne fråga vad hennes uppfödare tyckte hon fick betalt.. Eller inte, eftersom anonyma på ett forum verkar få spel när man frågar sånt.
    Oj jag visste inte att vi var tvugna att skriva ut fullständigt namn här, du kan ju börja med att presentera dig själv.

    Många raser har KRAV på hälsoundersökningar och mentala utvärderingar för att valpar ens ska få reggas.

    Finns det idioter bland hunduppfödare, ja allt för många. Det finns oseriösa skitstövlar som tjänar stora pengar, skattar inte ett öre och bryr sig absolut inte om avelsdjurens eller avkommornas välmående och skiter högaktningsfullt i valpköparen. Dessa föraktar jag och de förtjänar inte ens att kallas uppfödare.

    Men sedan har vi alla seriösa, de som lägger ned mer tid och pengar än vad någon kan föreställa sig. De som redovisar varje krona och sparar varje kvitto, de som utvärderar alla sina linjer grundligt, som hjälper valpköparna till bristningsgränsen, som verkligen värnar om djuren. De är de som verkligen förtjänar att kallas uppfödare och de går inte med vinst!

    Nyhet, världen är inte bara svart eller vit utan det finns en stor gråzon. Tydligare än så här kan jag inte förklara det för dig.
  • kimsi
    Sephiroth skrev 2009-10-05 20:25:32 följande:
    Du verkar onekligen lite arg. ;)
    Ja vid det här laget är jag det!
  • kimsi
    Amazonas skrev 2009-10-05 20:27:28 följande:
    Du är nog en av de otrevligaste människorna jag träffat på här på FL! Är du alltid sån eller har jag otur?
    Du som har otur, jag är en förtjusande människa egentligen. Men personer som inte ens bemödar sig med att läsa innan de hasplar ur sig kommentarer (som de uppenbarligen inte har någon koll på) plockar fram det sämsta i mig.
  • kimsi
    Valdis skrev 2009-10-05 20:28:06 följande:
    Om du själv inte märker din hetsiga ton i dina inlägg som tyder på att jag träffat en öm punkt hos dig kan jag inte säga mer för att få dig att förstå varför jag tycker du verkat upprörd ända från början när du klev in här. Det är helt okej, det är en diskussion, det är inget fult med att bli ledsen, upprörd, sur, eller arg.
    Ducka inte under nu, du skrev redan efter mitt första svar till dig att jag var upprörd och då undrar jag VAR i det inlägget antyder det att jag var upprörd.
  • kimsi

    Nej jag får tacka för en trevlig kväll, men nu ska jag dra till jobbet. Vill ni fortsätta diskussionen så återkommer jag i morgon

Svar på tråden Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?